Автомобили

Citroen C4 от хечбек в кросоувър

  25.03.2021 12:12  
Citroen C4 от хечбек в кросоувър

Изцяло новият Citroen C4 попада в категорията на моделите тип хечбек, но въпреки това изглежда по-скоро като кросоувър. Сложната архитектура на каросерията, особено гънките около задните колони, които напомнят за някогашния Citroen GS, както и големите колела, със сигурност ще предизвикат положителните реакции на потребителите.

За разлика от семплия си предшественик, спрян преди няколко години, новият Citroen C4 е наистина невероятен и изпъква сред моделите в С-сегмента с ярката си визия, функционалния си интериор и трите вида задвижване – с бензинови и дизелови турбодвигатели, както и с изцяло електрическа версия.

 

 

Новият Citroen C4 е изграден на платформата CMP на PSA Group, която е използвана при вече познати модели като новото Peugeot 208. При новия C4 междуосието е удължено максимално, за да достигне размерите на автомобил от С-сегмента с дължина 4360 мм, широчина 1800 мм, височина 1525 мм и междуосие 2670 мм. По-малката архитектура на платформата CMP е проектирана да побере както двигатели с вътрешно горене, така и чисто електрическо задвижване и по този начин новият Citroen C4 се предлага с избор от бензинови, дизелови и електрически двигатели.

Изпъква с оригинален и ярък дизайн

В славните времена за марката Citroen през 60-те и 70-те години на ХХ век нейните автомобили винаги са изпъквали с оригинален и запомнящ се дизайн и модели като DS, 2CV и SM са станали автомобилни икони. Към този авангарден стил трябваше винаги да стремят дизайнерите на Citroen, които сега отново са направили ярък и запомнящ се модел. Макар основната част от каросерията да наподобява SUV, силуетът със силно наклонен покрив придава на автомобила по-динамичен вид.

Отпред изпъкват заострените фарове и LED светлини, които правят новия Citroen C4 още по-характерен и запомнящ се. Изваяните профилни стени и черните защитни панели на арките на колелата и на праговете създават впечатление за кросоувър с увеличен пътен просвет, въпреки че в действителност просветът от 156 мм не е толкова голям. Същата форма на фаровете се повтаря и в задната част, като тук светлинните блокове са по-високо. В прозореца на капака на багажника е вграден спойлер, но тъй като под него има остъклена зона, видимостта назад не е силно нарушена, дори тази напречна греда да се вижда в огледалото през цялото време.

Има място за четирима възрастни човека

Новият Citroen C4 е достатъчно талантлив за повечето семейни потребности. В салона има място за комфортно разположение на четирима високи пасажери, а дълбоката вдлъбнатина в задната част на покрива дава на пътниците отзад много място за главите, въпреки че линията на покрива е доста скосена. На водача на новия Citroen C4 се предлага нов дизайн на волана със забележимо по-качествени бутони, а цифровият инструментален клъстер без рамки сякаш плава във въздуха, подчертан от амбиентно осветление.

Новият C4 вече разполага и с огромен, прибиращ се цветен Head-up дисплей, за да намали разсейването на водача от пътя. Тънкият 10-инчов сензорен екран е разположен високо на централната конзола и е част от единичен контролен блок, който включва физически бутони за бърз достъп и вентилационни отвори. Климатът в купето се настройва чрез удобни въртящи се регулатори. Ако желаете, можете да използвате сензорния екран за да регулирате температурата и въздушния поток. Традиционният селектор на автоматичната скоростна кутия на Citroen в C4 е заменен с малък превключвател и бутони до него. Това практично решение освобождава доста пространство.

Офис на колела за пътника до водача

Пред предната пътническа седалка, освен обичайната жабка за документи и вещи, има и платформа за съхранение на таблет и прибираща се поставка за него. В центъра на таблото има достатъчно място за съхранение на предмети, включително безжична подложка за зареждане на смартфон и захващаща се отдолу поставка, в случай че вместо това искате да свържете телефона си с кабел. За целта той е заобиколен от двата вида USB-портове.

Капацитетът на багажника е 380 литра, независимо дали новият Citroen C4 е с бензинов, дизелов или електрически двигател. В него има регулируем под на две нива, който ви позволява да дадете предпочитание или на повече място за багаж, или да го поставите на нивото, изравнено с прага на багажника и да сгънете задните облегалки. Тогава обемът нараства до 1250 литра и тъй като батериите на електрическата версия са поставени под пода, това пространство в С4 е независимо от вида на задвижването.

Модерни турбодвигатели или електромотор

Новият Citroen C4 се предлага с богат избор от задвижване, който включва модерни бензинови и дизелови турбодвигатели, както и изцяло електрическа версия на ток. Бензиновият двигател е 1,2-литров 3-цилиндров PureTech в три конфигурации на мощност – със 100, 130 и 155 к.с.

Най-малката версия се предлага в комбинация само с 6-степенна механична скоростна кутия, а като опция за средната и стандарт за най-голямата мощност има избор от 8-степенна автоматична трансмисия. Средният вариант със 130 к.с. и с 8-степенен автоматик разполага с въртящ момент от 230 Нм при 1750 об/мин и има достатъчно мощност за ежедневните маршрути и пътувания. Спринтът от място до 100 км/ч отнема 10,2 секунди, а средният разход по новия цикъл на измерване WLTP е едва 5,8 л/100 км.

Дизеловият мотор все още играе важна роля в състава на Citroen и не планира да се пенсионира. В новия С4 той е 1,5-литров 4-цилиндров агрегат BlueHDi в два варианта със 100 и 130 к.с. Първият е съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, а за по-мощния се предлага 8-степенна автоматична трансмисия от Aisin. Именно тази комбинация от дизел и автоматик осигурява висока мощност и въртящ момент, добра надеждност и нисък разход на гориво.

Този турбодизелов агрегат предлага най-добрите решения - директно впръскване на гориво в цилиндрите, турбокомпресор с интеркулер, SCR филтър за борба с азотни оксиди, система Stop & Start. В резултат на това двигателят отговаря на най-строгите европейски екологични стандарти. В същото време моторът осигурява максимална мощност от 130 к.с. и максимален въртящ момент от 300 Нм, налични още от 1750 об/мин. Изпреварването на други автомобили става бързо и лесно, а поддържането на скорост от 140 км/ч по магистралата е безпроблемно.

Освен това 1,5-литровият турбодизел работи тихо и меко, без да се натрапва с шума си дори и при висока скорост. С 8-степенната автоматична скоростна кутия колата се шофира с плавно, не се усеща смяната на предавките, а разходът на гориво е доста намален в сравнение с автоматичните трансмисии от предишните поколения. В комбиниран цикъл новият Citroen C4 консумира едва 4,6 л/100 км, а в града разходът е не повече от 6,0 л/100 км. На магистралата със 140 км/ч колата харчи 5,7 л/100 км.

Електромобилът изминава до 350 км на ток

Наред с бензиновата и дизеловата версии, дебютира и изцяло електрическата версия на новия Citroen, наречена e-C4. Тя е оборудване с електромотор с мощност 100 кВт или 136 к.с. и с предно предаване. Моторът се захранва от батерия с капацитет 50 кВтч, която има гаранция от 8 години или 160 000 км. Включването на спортния режим помага да шофирате по-бързо. Освен това само в него електромоторът доставя цялата декларирана мощност.

Максималният въртящ момент от 260 Нм е наличен веднага след натискане на педала на газта, а реакцията е светкавична. Спринтът от място до 50 км/ч отнема едва 3,4 секунди, което осигурява светкавичен старт на e-C4 при зелен светофар, а за ускорението от 0 до 100 км/ч са необходими 9,7 секунди. От Citroen обещават, че e-C4 трябва да има достатъчно енергия, за да измине до 350 км автономен пробег според цикъла WLTP. Това е напълно постижимо, ако спазвате правилата за икономично шофиране и активирате режима Eco.

Тестът, преминал по магистрала, през малки градове и в столицата показа, че определено може да се разчита на около 300 км. За зареждането на автомобила с постоянен ток от 100 кВт е необходим едва половин час за да може да се попълни 80% от заряда на батерията. Според производителя средният разход на електрическа енергия е 16 кВтч на 100 км, но в зимни условия и на магистралата колата харчи значително повече ток.

Citroen e-C4 е много по-стабилен в завоите

На пътя електрическият Citroen e-C4 е много приятен за шофиране, тъй като вози комфортно и ускорява пъргаво, но го прави тихо и с лекота. Още с описването на първите завои с e-С4 веднага прави впечатление, че електромобилът се движи като по релси. Максималната скорост е ограничена до 150 км/ч, но автомобилът я достига бързо и лесно на магистралата. Още с потеглянето тягата на електромотора подканва водача към динамично шофиране по пътищата със завои.

Батерията е монтирана под пода на колата и центърът на тежестта е много по-нисък, отколкото в стандартния C4, така че в завоите e-C4 не се наклонява и е много по-стабилен и предсказуем. Има и функция Brake, която позволява по-бързо да се намали скоростта на автомобила при отнемане на газта без да се натиска спирачката, за да се увеличи автономията. Когато пуснете педала на газта, веднага се усеща, че колата спира, а това позволява да се презареди частично батерията от рекуперацията на спирачната енергия.

Връща спомена за „френската возия”

Новият Citroen C4 се завръща към славните си традиции и с още едно незабравимо качество – комфортният начин на возене. Именно предците на Citroen C4 формираха израза „френска возия”. Новият Citroen C4 вози много меко, тъй като е оборудван с технологията Progressive Hydraulic Cushions. Тя използва амортисьори с два вградени хидравлични буфера, което позволява по-голяма амплитуда на хода им. При големи неравности буталата в амортисьорите забавят движението си постепенно, като по този начин се избягва подскачането и друсането на автомобила.

Благодарение на окачването с прогресивни хидравлични възглавници, дори и с големите 18-инчови колела, возията остава забележително мека. Неравностите на пътната настилка се филтрират добре и ударите не проникват в салона, благодарение на което колата вози значително по-комфортно от конкурентите си, като кросоувър с въздушно окачване. В бързите завои новият Citroen C4 Cactus има склонност да се наклонява. Воланът е много лек, но достатъчно информативен. Дори и само с предно предаване, колата има добро сцепление на снега и е стабилна при динамично шофиране по пътищата.

Новият Citroen C4 вече се продава у нас в четири варианта на оборудване и може да се тества при дилърите на марката в цялата страна. Базовото ниво Live Pack струва минимум 36 578 лева, а топмоделът в ниво Shine започва от 48 316 лева. Моделът с електрическо задвижване Citroen e-C4 се предлага от ниво Feel на цена 73 113 лева.

Технически характеристики

Citroen C4 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8

1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

8-степенна автоматична скоростна кутия

130 к.с. максимална мощност при 3700 об/мин

300 Нм максимален въртящ момент при 1750 об/мин

10,6 секунди ускорение от 0-100 км/ч

206 км/ч максимална скорост

4,6 л/100 км среден разход на дизел (WLTP)

121 г/км емисии на СО2

48 903 лева цена на модела (ниво Feel)


Анкета

Трябва ли да се проведат нови избори?


Резултати
Видео
Фики стана част от голям международен проект
 24.03.2021 16:12      
Видео
Вижте гаража на бъдещето
 23.03.2021 19:53