Икономика

Прогноза: Блокирането на Суецкия канал ще струва 1 милиард долара

  01.04.2021 14:10  
Прогноза: Блокирането на Суецкия канал ще струва 1 милиард долара

Финансовите загуби от блокирането на Суецкия канал от контейнеровоза "Евър Гивън" могат да достигнат 1 милиарда долара, посочи ръководителят на управлението на морския път Осама Рабия пред телевизия "Сада ал Баляд", съобщи БТА.Кризата със заседналия в Суецкия канал кораб, довела до блокиране за седмица на възловия морски път, предизвика Русия да напомни на света за Северния морски път (Northern Sea Route - NSR) и руските енергийни тръбопроводи. И за това колко безопасни и надеждни са те.

Двата начина за пренос на стоки "са много сигурни и държат конкурентни позиции по отношение на транспортните разходи, както и по надеждност в сравнение с алтернативните маршрути", заяви в понеделник - деня на развръзката на Суецката криза - Министерството на енергетиката на Русия.

Ройтерс цитира изявлението, в което се изразява очакване за увеличаване на товарите по маршрута през Северния ледовит океан до Азия, който съкращава пътя с 4000 морски мили в сранение с южната алтернатива през Суецкия канал. Обемите достигнаха почти 33 милиона тона миналата година и Министерството на енергетиката очаква те да достигнат 80 милиона годишно до 2024 година.

Океанът и пътят

Отдавна се говори, че Северният ледовит океан е силно засегнат от изменението на климата. А бъдещите прогнози показват още по-драстично намаляване на ледoвете, което ще отвори нови области за проучване на природни ресурси и ...морския транспорт.

Северният морски път е корабоплавателен коридор между Атлантическия и Тихия океан по протежение на руския бряг на Сибир и Далечния изток, пресичащ пет Арктически морета: Баренцово, Карско, Лаптеви, Източносибирско и Чукотско. При благоприятен леден сезон регионът на Арктика има транспортно предимство за бързо развиващите се региони в Далечния изток.

По експертни изчисления корабоплаването през Северния ледовит океан по Северния морски път може да спести около 40% от разстоянието при плаване от Азия (Йокохама - най-големият пристанищен град в Япония) до Европа (Ротердам в Нидерландия - най-голямото пристанище в Европа) в сравнение с традиционния маршрут през Суецкия канал. Или 60%, ако се минава през нос Добра надежда.

Обаче, добавят експертите, 40% по-малко разстояние не означават съответните 40% икономии на разходи поради много фактори, включително: по-високи разходи от производството на ледоразбивачи, нередовност и по-ниски скорости на придвижване, затруднения в навигацията и по-големи рискове, както и необходимост от допълнителни услуги за разбиване на ледовете.

Какви са предимствата на пътя

И все пак, главните икономии от използването на Северния път идват от намаляването на разхода на гориво в допълнение към съкращаването на времето за транспорт, например между Йокохама и Хамбург - от 34 на 23 дни, според Arctis-search.

Компанията Arctic Bulk отбелязва като други предимства на северния път, наред с дните на преход и по-малките разходи на гориво, и по-ниските емисии вредни газове; елиминира се рискът от пиратство, спестяват се по-нататъшни разходи чрез генериране на товари и в обратна посока - от Далечния изток. Като благоприятни фактори се отбелязва, че ледът намалява с 40% през последните 30 години, както и възможността по пътя да се движат различни плавателни съдове.


Анкета

Какво ще си пожелаете за Новата 2022 година?


Резултати
Видео
Кой Android смартфон се зарежда най-бързо
 28.11.2021 20:31      
Видео
Румен Радев пее и свири на китара
 25.11.2021 16:09