Икономика

Депутатите решават дали ще ударят як шамар на медии и спорт

   
Депутатите решават дали ще ударят як шамар на медии и спорт

Днес на извънредно заседание депутатите ще решават дали да забранят рекламата на хазарта във всички медии. От това, което ще гласуват, зависи дали ще ударят як финансов шамар на медиите и спорта.  Ако промените в закона бъдат гласувани в първоначалния им вид, ще накажат официалните медии с ясни собственици, спортните федерации и клубовете, дори държавното тото. Ще зарадват обаче сивия сектор - нелегалните казина и безадресни сайтове.

Преди второто четене на промените в закона все пак има предложение от Йордан Цонев от ДПС и Теменужка Петкова от ГЕРБ забраната за тотото да се смекчи. Дава му се възможност да излъчва тегленето на тиражите си и тяхното анонсиране.

Притеснителен е фактът, че за новите текстове няма икономическа обосновка, нито обществено обсъждане. Правят се с благородния на пръв поглед мотив, че забраната за реклама ще намали зависимостта от хазарт.

В същото време едиа експерти и браншови организации от хазартния бизнес, както и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори и IAB - най-голямото глобално сдружение на медии, агенции, рекламодатели и технологични компании, отговорни за дигиталния бизнес, аргументирано посочиха, че ефектът от планираните промени ще е точно обратният.

Обявиха го в позиции и “24 часа”, “Нова броудкастинг груп” и “Нет инфо”. “24 часа” официално внесе своята позиция и в Народното събрание. В нея се посочва, че очевидно промените са свързани с изборите, и по-точно – с идеята да се окаже натиск върху легалните медии в тази напрегната ситуация. Много по-лесно и ефикасно е, вместо да се забранява, рекламата за хазарта да се регулира. Но вместо това в промените са включени безумни идеи като това реклама на хазарт да се допуска в спортни зали, стадиони и басейни, където всеки ден се събират хиляди непълнолетни. Гласуваните на първо четене промени не трябва да се подлагат на второ гласуване, а на широко обществено обсъждане. Иначе ни чака поредният ремонт на ремонта, се казва още в позицията на “24 часа”.

В позицията си “Нова броудкастинг груп” се обръща към депутатите с надеждата, че ще намерят най-правилното решение на проблема с хазартните зависимости, без с това да се застрашава икономическата стабилност на медиите, особено в навечерието на изборите. Отбелязва се и фактът, че подобен безпрецедентен ход ще създаде сериозно съмнение в предвидимостта на българската инвестиционна среда на прага на приемането на страната ни в еврозоната.

Всички експерти са на мнение, че предлаганите промени само ще дадат възможност на нелицензирани сайтове за залагания да привлекат парите от реклама. Така ще изложат потребителите на риск да залагат парите си в сайтове без защита срещу измами, без ангажимент към правата им и без гаранции, че се спазват правилата срещу прането на пари. Медиите ще изгубят съществена част от законни приходи. Губещи са и спортните клубове и федерации, някои от които се издържат изцяло и само от рекламодатели и спонсори, каквито са легалните хазартни компании.