Skandal typewriter
Анализи

Руска връзка прозира зад сайта „Бивол“

  30.06.2020 12:08  
Руска връзка прозира зад сайта „Бивол“

Все повече започва да си личи руската връзка в сайта „Бивол“ и подкрепата за президента Румен Радев, БСП и Корнелия Нинова. Главният редактор Атанас Чобанов и собственикът Асен Йорданов досега нямат лоши думи срещу социалистите и срещу Русия. Всъщност тесните връзки на руската пропаганда идват от Атанас Чобанов чрез съпругата му - рускинята Мария Онучко, баща ѝ Виктор Онучко и олигархът Константин Малофеев. Всъщност той е зет на дългогодишния кореспондент на РИА Новости във Франция Виктор Онучко. Сложната плетеница от различни по ранг и позиция звена е запазена марка на кремълския апарат за дезинформация, чрез който се разчистват с манипулации неудобни лица по пътя за овладяване на стратегически цели в полза на Москва, показва разследване на "Монитор".

Връзката на Чобанов и Малофеев изплува покрай предполагаемото отравяне на оръжейния бос Емилиян Гебрев, който твърди, че някой се е опитал да го ликвидира с новичок. Причината – военният завод „Дунарит“, заграбен от Гебрев, банкера беглец Цветан Василев и стоящия основно в сянка, но прокрадващ се зад серията сделки за собствеността на оръжейницата Константин Малофеев. Като основен застъпник на версията на Гебрев в публичното пространство се появи като говорител именно Чобанов. Топлите отношения с Москва започват през далечната 1991 г., когато Атанас Чобанов емигрира в Париж. В младежките си години е комсомолски секретар, а през 1989-а кандидатства за членство в Българската комунистическа партия (БКП). След падането на комунизма се преориентира към новия тренд и става десен. И съвсем по социалистически всичко се случва по роднинска линия. По-точно с връзката си с на Мария Онучко.

Младата рускиня също живее във френската столица и се подвизава като журналист. Но за разлика от половинката си работи за явната кремълска пропаганда в проекта „Русия отвъд“ (бившата Russia Beyond the Headlines (RBTH) - „Русия отвъд заглавията”. Онлайн медията „Русия отвъд заглавията” е една от амбициозните идеи на Владимир Путин и московския апарат за влияние на Запад. Проектът е създаден като руска версия на американското „Радио Свобода“ и има за цел да разпръсва положителни новини в съответната държава. Проверка в сайта на „Русия отвъд“ показва, че медията поддържа 14 секции на английски, руски, немски, френски, испански, италиански, португалски, индонезийски, китайски, хърватски, словенски, сръбски, български и македонски, но с един координационен център. Във всичките подразделения на сайта е посочен един и същ адрес за връзка - ул. "Пятницкая" 25/1, 115035, Москва, Русия. Посочено е също така и че „Русия отвъд“ е проект на независимата некомерсиална организация АНО "Тв Новости". Всъщност обаче RBTH е основан през 2007 г. от „Российская газета“ – официалния печатен орган на правителството на Руската федерация. Част от международната медийна платформа е и изданието „Руски дневник“, който у нас се печата и като притурка към печатния орган на БСП в. „Дума“.

В България проектът се реализира на основата на лицензионен договор, сключен между Даниела Малинова - официален представител на RBTH за страната, и "Российская газета". Даниела Малинова е съпруга на Николай Малинов, бивш член на Изпълнителното бюро на Националния съвет на БСП, председател на Национално движение "Русофили" и бивш издател на в. "Дума". Малинов е един от малцината българи, получили държавното отличие на Кремъл „Пушкин“ през 2011 г. по лично предложение от тогавашния президент на Русия Дмитрий Медведев за „съхраняването и опазването на паметни знаци на руско-българската дружба“.

Приятел е на олигарха Константин Малофеев. Именно той е и човекът, който е запознал Малофеев с Цветан Василев – признание, направено от самия руски олигарх в интервю.

Дали RBTH е пропаганда на Кремъл, може да се разбере от мнението на западните анализатори. В рецензията си за първата притурка на „Российская газета“ във „Вашингтон пост“ през август 2019 г., Джак Шейфър, медийният критик на „Слейт“ (собственост на „Пост“), пише, че „под накъсания синтаксис на тези смехотворни произведения бие кървавочервеното сърце на сляпата съветска пропаганда“.

Православните благотворителни фондации, ръководени от бизнесмени и олигарси, близки до Кремъл, като Владимир Якунин и Константин Малофеев, представляват друг централен елемент на руското присъствие във Франция. Те имат своя собствена програма, но споделят много общи модели на влияние с другите участници във Франция. Якунин и Малофеев се познават още от началото на 90-те години, когато и двамата били членове на Международния център за бизнес сътрудничество. Това е контролирана от КГБ организация със седалище в Санкт Петербург, която е отговаряла за износа към Запада. Според изследването Малофеев е много близък до до Игор Шчоголев, министър на комуникациите в Русия между 2008 и 2012 г. Олигархът е дори кръстник на двете му деца, а в наши дни единият е в забранителния списък със санкции на ЕС и САЩ, а вторият е под номер 18 в списъка на финансовото министерство на САЩ с хора, облагодетелствали се от управлението на Путин.

И тук се появява поредната показателна връзка с кръга на Чобанов. Шчоголев е бил кореспондент на Агенция за новини от ТАСС в Париж между 1993 и 1997 г. Отива там в годината, в която от Париж за Брюксел заминава тъстът на Чобанов, също подвизавал се като журналист в дестинации, важни за Кремъл. Самата Мария е дъщеря на дългогодишния кореспондент на РИА Новости в Париж и в Брюксел Виктор Онучко. Той е работил дълги години и като представител на руската Интерафкс, както и на RBTH. Преди Перестройката пък бащата Онучко е дългогодишен кореспондент на руски издания в Африка.

Франция през 80-те години на миналия век е особено интересна за съветските шпиони. Агенти на КГБ и ГРУ на Съветската армия щъкат из Париж, събирайки разузнавателни сведения за президента Франсоа Митеран и правителството, което на моменти е и срещу него. Самият Атанас Чобанов също има уклон към тайните служби, но те по-скоро остават само в мераците му. Преди да стане „независим журналист“, зетят на Онучко се опитвал да си докара хонорар и от българските тайни служби. Според информация на българите във Франция, които поддържат връзки с българското посолство в Париж, се говори, че Чобанов се е предлагал нееднократно за сътрудник на българските тайни служби.

Екип на "Скандал"