Singapore Airlines стана първата авиокомпания в света, която започна тестово прилагане на предложения от Международната асоциация на авиокомпаниите /IATA/ дигитален верификационен процесинг на резултатите от PCR тестове и ваксинации на пътниците срещу Covid-19. Асоциацията нарича тази рамкова програма IATA Travel Pass и възнамерява ускорено да я наложи, като глобален стандарт за пътуванията по въздух.
Според IATA, Travel Pass дава възможност на пътниците да съхраняват сигурно и защитено цялата си налична информация по отношение на тестовете за Covid-19 и бъдещата ваксинационна информация.
Сингапурският национален превозвач започна прилагането на програмата на 23 декември, първоначално на полетите между Джакарта, Куала Лумпур и Сингапур. Ако резултатите са успешни и задоволителни авиокомпанията ще започне да прилага програмата в цялата си мрежа.
Процедурата предвижда клиентите на авиокомпанията, които си правят тестове или ваксинации в определени медицински центрове в трите града да получават специален дигитален или хартиен сертификат с QR код, който ще бъде проверен от властите при пристигането им в Сингапур чрез бързи мобилни приложения. Пътници, които не могат да използват дигиталните сертификати първоначално ще могат да използват и хартиената версия.
Както IATA, така и Singapore Airlines са на мнение, че новата система дава възможност за много по-бърза и прецизна валидация на здравния статус на пътуващите от сегашните протоколи. Това от своя страна ще ускори многократно преминаването и престоя по летищата и ще облекчи проверките.
От друга страна системата ще позволи на пътниците по-лесно да контролират информацията за здравния си статус и да се чувстват по-сигурни преди и по време на пътуванията си. Твърде вероятно новият дигитален процес, предлаган IATA в настоящата или още по-развита форма скоро може да се превърне в “новото дигитално нормално” при международните пътувания.
От технологична гледна точка бек-ендът за съхранение и обработка на информацията ще се осигурява от регистъра Timatic на IATA, който ще сравнява автоматично клиентските здравни данни с локалните изисквания за вход в държавата. Това е част от модулното решение, предлагано от Travel Pass, което ще позволи на пътниците лесно да менажират и планират пътуванията си в съответствие с националните изисквания за достъп срещу предоставяне на Covid-19 валидирани тестове и ваксинации.
Верификацията се осигурява от софтуерно решение, разработено от компанията Afinidi – част от сингапурската група Temasek – което осигурява преносими решения за верификация на сертификати и бази данни.
Сингапур Еърлайнс работи в тясно сътрудничество с IATA по тестване и внедряване на своеобразния “дигитален медицински паспорт” и с готовност ще предостави данните от тестовата фаза на своите партньори и на всички членуващи авиокомпании, се казва в официалното съобщение на превозвача по темата.
От друга страна IATA активно разговаря и лобира пред международните институции и правителствата за използването на разработките и резултатите от рамковата Travel Pass програма за бързо внедряване на устойчиво решение, което да позволи единен и координиран подход в усилията на глобалната авиационна индустрия за излизане от кризата.
Според асоциацията, това трябва да стане с активното участие на правителствата, авиокомпаниите, лабораториите и медицинските центрове, и пътниците, за да успеем всички заедно да тръгнем с бързи темпове по пътя на възстановяването на въздушните превози, като един от основните двигатели на световната икономика./www.avioforum.com