Икономика

Съмненията около незаконността на 1, 2 и 3 лот на магистрала Хемус се засилват

  12.11.2021 17:37  
Съмненията около незаконността на 1, 2 и 3 лот на магистрала Хемус се засилват

Вече втора седмица скандалите около раздадените аванси за автомагистрала „Хемус“ тресат държавата. Сагата става все по-колоритна. Вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков обави на пресконференция, че отстраненият шеф на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев е напуснал страната. Днес той трябваше да дава показания както го направиха в началото на седмицата бившите регионални министри от ГЕРБ Петя Аврамова и Николай Нанков. Те бяха разпитвани в продължение на близо час и половина в ГД „Национална полиция“. На излизане оттам Нанков изрично подчерта, че строителството на 1, 2 и 3 лот от АМ „Хемус“ е законно. Аврамова пък се застрахова като заяви, че не е получавала сигнали за нарушения докато е била министър.

Отговорът на министър Бойко Рашков, който заедно със служебния регионален министър арх. Виолета Комитова, поведоха кампанията за разкриване на злоупотреби с аутобана, не закъсня. В предаването „Въпросите“ пред Генка Шикерова той обяви, че градежът на участъците 1,2 и 3 от АМ „Хемус“ също са започнати без разрешение за строеж. На другия ден кандидатът за депутат на „Демократична България“ Ивайло Мирчев публикува пост във Фейсбук, в който твърди, че първото разрешение за строеж е издадено една година след започването на фактическото строителство. ABC news направи справка в регистъра за разрешенията за строеж в интернет страницата на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, която показва, че първото разрешение за строеж (РС) е издадено на 17 април 2019 г. Следващите 3 са издадени както следва: РС-12 от 5 март 2020 г., РС-70 от 28 август 2020 г. и РС-21 от 22 март 2021 г.

ABC news отправи запитване към пресцентъра на Министерството на регионалното развитие и благоустройството с молба да потвърди автентичността на четирите разрешителни за строеж, но така и не получи отговор. Че същинското строителство е започнало в началото на 2018 г. или дори през 2017 г. показват множеството клипове в интернет и репортажи от извършените от бившия премиер Бойко Борисов "любими" инспекции и през 2018 г., когато дефакто обектът все още няма редовни строителни книжа. Особено интересно е посещението на отсечката между Ябланица и Боаза през август месец същата година. Тогава компания му правят регионалният министър Николай Нанков и тогавашният шеф на АПИ инж. Светослав Глосов. Строителството на трасето, което е дълго 9,3 км. и струва 55 млн. лв., е стартирало през март 2018 г., показват медийни публикации. Това е 13 месеца преди издаването на разрешението за строеж. Същата отсечка е открита от Борисов през октомври 2019 г., тоест 6 месеца след издаването на разрешението за строеж. Малко е вероятно Борисов, Нанков и Глосов да не са знаели за това разминаване в документацията. В случая АПИ е възложител на строителството, а регионалният министър е този, който подписва разрешението за строеж. А, държавната компания „Автомагистрали“ ЕАД пък са изпълнители. И четирите разрешения са подписани от министър Петя Аврамова, тъй като през април 2019 г. Нанков вече е заместник-министър заради катастрофата край Своге, отнела живота на 16 души.

Вчера в предаването "Лице в лице" лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов видимо не се чувстваше комфортно при повдигането на темата със строителството на магистрала „Хемус“ и се опита да отбие въпросите с популистки тези, но все пак отрече твърденията за незаконно строителство.

Всички документи, съпровождащи строителния процес, би следвало да са датирани след издаване на разрешението за строеж. Това означава, че има вероятност документацията на лотовете 1, 2 и 3 на АМ „Хемус“  да е подправена. Любопитен детайл е - имало ли е надзор над строежа през 2018 г. и кой е извършвал контрола над строително-монтажните работи? Кога е одобрен инвестиционния проект? Как са попълнени протоколите и актовете на най-големия инфраструктурен обект в България? Въпросите са много, но с бягството на Стоян Беличев отговорите започват да се изясняват.

Може би е добре МВР да помисли за списък с длъжностни лица, който да изпрати на граничен контрол, че рискуваме в утрешния ден да напълним цял самолет с екстрадирани от Дубай.

 


Анкета

Какво очаквате от Продължаваме промяната?


Резултати
Видео
Комична свада между шофьори
 07.11.2021 19:38      
Видео
Строят изцяло нов град за 500 млрд. USD
 06.11.2021 20:29