Икономика

Скоро може да си печатаме OLED екрани вкъщи

  14.01.2022 15:13  
Скоро може да си печатаме OLED екрани вкъщи

Изследователи от Университета на Минесота разработиха технология, която е първият гъвкав OLED дисплей, отпечатан изцяло на 3D принтер. На теория това означава, че скоро ще можем да си печатаме OLED телевизори у дома и няма да разчитаме на панели, направени в големи, отдалечени фабрики, чиито транспорт ги бави и оскъпява, заяви Милен Ганев, съдружник в българската софтуерна компания „И-Кард“, която е в топ 50 на Европа.
Новият подход съчетава два метода на 3D печат за напластяване на шестте слоя, необходими за създаването на функционален дисплей, става ясно от публикация в уебсайта на университета. Екипът е използвал екструзионен печат, за да направи електродите, капсулирането, изолацията и взаимовръзките. Активните слоеве са нанесени чрез спрей и то при стайна температура. Досегашните методи включваха техники, които не са приложими извън специални лабораторни условия като центрофугиране или изпаряване на някои вещества при много високи температури, обясни Милен Ганев.
Прототипът, създаден по новата технология, е малък и има само 64 пиксела. Всяка практическа употреба би изисквала много по-високи разделителни способности (1080p дисплей се състои от над 2 милиона пиксела). Наред с това учените искат да подобрят и яркостта, подчерта Милен Ганев от „И-Кард“. Но ще е нужно известно време, за да може методът да се адаптира за домашна употреба. И все пак постижението е обещаващо. Университетът е използвал индустриален 3D принтер, който е голям и скъп, но учените смятат, че скоро методът им ще стане жизнеспособен и с готови маломерни принтери.
Едно от приложенията на технологията би било самостоятелното поправяне в домашни условия на наличните OLED дисплеи. Освен това методът може да помогне на хората по света да създават домашни джаджи с персонализирани екрани, каза Милен Ганев. Въпреки че това усилие е само малка част от т.нар. демократизация на технологичното производство, то е важна стъпка към намаляване на зависимостта на потребителите от предварително сглобените компоненти, предлагани от компаниите.