Компанията за споделено пътуване Uber е пренебрегвала закона, прикривала е тормоз на шофьори, мамила е полицията и е използвала тайни политически лобита по целия свят. Това показва глобално разследване, след което изтекоха над 124 хил. поверителни документа, доказващи нередностите.
Тези документи включват имейли, съобщения през iMessages и WhatsApp между най-високопоставените ръководители на гиганта от Силициевата долина, както и бележки, презентации, тетрадки, брифинг документи и фактури, разменяни между тях и политически фигури.
Файловете обхващат размяна на кореспонденция в 40 държави за периода от 2013 г. до 2017 г., периодът, в който Uber се превърна от стартъп в глобален гигант, рязко навлизайки в градовете по света, без да се съобразява с таксиметровите разпоредби.
Какво разкриват?
Документите, наброяващи повече от 124 000 вътрешни файла на Uber, разкриват съмнителните от етична гледна точка практики, чрез които компанията си пробива път на нови пазари. На тях често съществуват закони или разпоредби правещи операциите на компанията незаконни, преди да започне мощно агресивно лоби за промяна на правилата.
Като министър на икономиката Еманюел Макрон полага изключителни усилия, за да подкрепи Uber и кампанията му за осигуряванв на работни места във френската таксиметрова индустрия, като дори казва на компанията, че е сключил „сделка“ с нейните опоненти във френския кабинет.
Става ясно, че висшите ръководители на Uber са попречили на полицията и регулаторите да получат достъп до чувствителни данни по време на нападения в офисите на компанията в най-малко шест държави.
Двама от най-старшите съветници на президентската кампания на Барак Обама, Дейвид Плуф и Джим Месина, също са обсъждали как да помогнат на Uber да получи достъп до лидери, служители и дипломати, става ясно от събраните данни.
Бившият заместник-председател на Европейската комисия Нели Крус тайно помага на Uber да лобира пред поредица висши холандски политици, включително премиера на страната.
Защо периодът, обхванат от „изтичането“ на информация, има значение?
Петгодишният период, който обхващат данните, покрива решаващо време от растежа на Uber.
Когато приложението стартира в Сан Франциско през 2010 г., клиентите на Uber могат да наемат само луксозни черни превозни средства. Въвеждането през следващата година на UberX, позволява на шофьорите да качват пътници в собствените си коли, бързо набра популярност и до началото на 2013 г. услугата стартира на повече от 30 места – предимно в САЩ.
Точно в този момент Uber решава, че иска бързо да излезе и на чуждия пазар. Периодът, обхванат от изтеклите данни, е белязан от неистов растеж, тъй като Uber използва своите рекордни инвестиции в рисков капитал, за да субсидира пътувания в градове по целия свят. До юни 2017 г., когато противоречивият съосновател на приложението Травис Каланик подава оставка като главен изпълнителен директор, Uber оперира на повече от 600 локации.
В този период, след оттеглянето на Каланик, неговият заместник Дара Хосровшахи, прави опит да докаже на акционерите, че компанията може да постигне печеливш растеж. Пет години по-късно Uber, днес оценяван на 45 млрд. долара, предоставя транспорт при поискване в повече от 10 000 града.
Как Uber и Травис Каланик реагираха на разследването?
„Ние не сме и няма да търсим извинения за поведение в миналото, което очевидно не е в съответствие с нашите настоящи ценности. Вместо това молим обществеността да ни съди по това, което сме направили през последните пет години и какво ще правим през следващите години“, каза в изявление старши вицепрезидентът по обществените въпроси на Uber, Джил Хейзълбейкър.
„Днес Uber е една от най-големите платформи за работа в света и неразделна част от ежедневието за над 100 милиона души. Преминахме от ера на конфронтация към епоха на сътрудничество, демонстрирайки желание да седнем на масата и да намерим общ език с бивши опоненти, включително профсъюзи и таксиметрови компании. Сега сме регулирани в повече от 10 000 града по света, като работим на всички нива на управление, за да подобрим живота на тези, които използват нашата платформа, и градовете, които обслужваме“, допълни тя.