Автомобили Икономика

Повишените лихви правят новата кола още по-недостъпна, а лизинга по-скъп

  11.09.2022 11:15  
Повишените лихви правят новата кола още по-недостъпна, а лизинга по-скъп

Покупката на нов автомобил става все по-недостъпна. Основните причина са две - повишение на цените и по-скъп лизинг заради вдигането на лихвите, пише "24 часа".

След преодоляването на шока от пандемията търсенето на автомобили рязко се покачи, но се оказа, че няма достатъчно чипове за производството им. А войната в Украйна пък превърна в проблем осигуряването на кабели. Цените се вдигнаха и заради поскъпването на металите и други компоненти.

Разминаването между търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили и при поръчка се налага за доставка да се чака между 8 и 12 месеца. А докато дойде ред да се вземе колата, се оказва, че тя вече е на по-висока цена. Средното поскъпване за по-малко ог година е почти 10%, показва справка сред дилърите.

И ако преди пандемията - през 2019 г., се намираха нови автомобили, макар и без екстри, за под 20 000 лeвa, сега вече това е невъзможно.

Един от моделите с традиционно най-ниски цени е “Дачия Сендеро”.

В края на 2021 г. той струваше 20 200 лева, а сега вече стига 22 990 лева, като това е стартовата цена.

Подобна е ситуацията и при други марки, които имат сходни модели - “Тойота”, “Пежо”, “Ситроен”, “Мицубиши”, “Хюндай”, “Киа”, “Фолксваген” и други.

Тези, които са решили да купуват нова кола на изплащане, ще се окажат неприятно изненадани и от поскъпването на лизинга заради задаващото се повишаване на лихвите.

При лизинговите договори пресмятането на лихвения процент е малко по-сложно, посочват финансисти. Размерът зависи не само от годишния лихвен процент, а и от главницата, т.е. цената на автомобила и броя на годините на изплащане. Затова компаниите записват в договорите термина лизингово, а не лихвено оскъпяване.

Това е процентът, с който се увеличава цената на автомобила в сравнение с покупката в брой. Според сметки на експерти в момента в повечето договори се прилага лизингово оскъпяване от 500 единици, което за автомобил с цена 30  хил. лв. приблизително е 5%. Особеността е, че то е толкова по-голямо, колкото първоначалната вноска е по-малка, цената на автомобила е по-висока и времето за изплащане е по-дълго. И съответно поскъпването на самите автомобили води автоматично до увеличение на месечната вноска при изплащане.

Прогнозите на финансови експерти са за среден ръст на лизинговото оскъпяване около 2% към простия лихвен процент.

Въпреки тази тенденция вземанията на лизинговите дружества растат и в края на юни са били общо 4,8 млрд. лв. - с над 350 млн. повече на годишна база. От общата сума за леки коли са сключени договори за 1,95 млрд. лв., което е ръст от 12,6%.

Затрудненията при доставките на нови и оскъпяването им води и до по-високи цени на колите втора употреба

Търговците са категорични, че тенденцията ще продължи, въпреки че у нас те вече са се вдигнали с около 20-30% само за година. Поскъпването варира според възрастта.

В началото на есента цените на употребяваните автомобили се покачват по-бързо от новите. Това е валидно не само у нас, но и за пазари, от където най-често се внасят. В Германия например употребяваните автомобили на възраст 5 години са с 18,5% нагоре за година.

За коли, които са на не повече от 10 години, оскъпяването е 21 на сто, показват данни от платформи за търговия с употребявани автомобили.

В България кола на възраст до 3 години може да се купи най-евтино за 24 000-25 000 лв. и това са модели от среден клас, но не са от най-скъпите марки.

За употребявани автомобили в България, произведени преди 5 години, най-евтините оферти са за около 15 000 лева, и то за т.нар. градски коли. От 10 хиляди лева започват предложенията на автомобили на 10 години.

Търговци на употребявани коли в България отчитат лек спад на търсенето заради високите цени и намалената покупателна способност на хората. Специалистите обаче са категорични, че цените няма да падат.

От германска платформа за търговия с употребявани коли обясняват увеличението на цените с това, че производителите не могат да отговорят на съществуващото търсене. Освен това много от компаниите спират да сглобяват по-евтините модели с ниски маржове за сметка на по-печелившите луксозни. Съчетаването на тези фактори води до това, че потребителите все повече търсят сравнително нови употребявани превозни средства, което повишава цените им.

В Германия отбелязват и друга тенденция - колите се карат все по-малко. Докато един употребяван автомобил средно е изминавал по 34 894 километра през 2021 г., в момента километражът показва 31 341 км. Това вдига още повече цените, защото могат да се искат по-високи суми за покупка за автомобили с по-малко километри.

Недостигът се подхранва и от това, че досегашният цикъл на смяна на автомобила на всеки 7-8 години се прекъсва, тъй като клиентите запазват старите си.

Повечето от колите, които се карат например в Германия, принадлежат към възрастовите групи от 5 до 9 и от 10 до 14 години, показват данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Тенденцията е към застаряване на автопарка , защото средната възраст на колите сега е 9,8 години.

Недостигът на автомобили създаде и нов бизнес  рециклиране на употребявани, с който се захващат производителите. Това са коли предимно на възраст от 3 до 5 години. Оправят се дребни вдлъбнатини, подменят се части, отново се полира лаковото покритие на боята, за да може колата да изглежда като нова.

От догодина всички собственици на автомобили с двигател с вътрешно горене ще понесат още един удар - по-скъпи горива заради нов акциз. С промяната облагането ще се изчислява не на количества, а на енергиен еквивалент, тоест не на 1000 литра, а на гигаджаул.

В момента акцизът за бензина е 710 лева за 1000 литра, за дизела - 646 лв., за втечнения газ е 340 лева, а за метана за автомобилно гориво - 0,85 лева за гигаджаул.

С промяната новите ставки ще бъдат съответно 759, 801 и 716 лева за втечнения газ в периода 2023-2033 година, а след това - 1074 лева. За метана акцизът се увеличава до 14 лева до 2033 година и до 21 лева след това.

България ще бъде засегната най-тежко, защото акцизите на горивата единствено у нас в общността са на минимално ниво, а новата директива на ЕС предвижда да няма изключения, а единна ставка за всички.

Това означава към цената на литър гориво да се добавят 1,1-1,2 лева и те да минат над 4 лева спрямо сегашните нива. Още по-значимо ще е отражението върху метана, използван за автомобилно гориво.

За германците вече стават лукс 

Покупката на нова кола се превръща в лукс дори и за богата Германия. Според данни на Center Automotive Research 30-те най-продавани нови автомобила с двигатели с вътрешно горене са поскъпнали със 7,5% през август на годишна база.

Средната им цена вече е 31 913 евро. От изследователската компания посочват, че при среден годишен доход на германците от 25 000 евро покупката на автомобил скоро ще се превърне в лукс за средната класа.

Посочва се още, че има и т.нар. скрито оскъпяване, защото се спират от производство по-евтини модели с по-малко оборудване за сметка на по-луксозните, където печалбата е по-голяма.

Тази тенденция се потвърждава и от финансовите резултати - през второто тримесечие на тази година 16-те най-големи автомобилни компании в света са успели да увеличат приходите си с още 13%, въпреки че са продали с 10% по-малко автомобили. (24часа)


Анкета

Доволни ли сте от изборните резултати?


Резултати
Видео
Стотици кенгурута атакуваха град в Австралия
 23.08.2022 20:27      
Видео
Да смениш гума на движеща се кола за малко над 1 минута
 24.07.2022 20:22