В Перник четвърти ден продължава издирването на 12-годишния Александър. Случаят породи много въпроси за това как трябва да се работи с децата аутисти и с какво те са по-специални от останалите.
"Децата са много различни и всяко едно различно нещо може да го провокира - дали е песен, дали е звук, дали нещо друго", каза майката на дете с аутизъм Христина Бабалова.
Според детския психиатър д-р Дора Симеонова от Клиниката по детско-юношеска психиатрия към "Александровска болница", по-често трябва да говорим за проблема, а не само когато се случи такова тежко събитие като изчезването на дете. Тя смята че в тази ситуация е изключително важно да бъде подкрепено семейството, за да може да даде максимално много информация на търсещите детето.
Тези, които го познават най-добре, биха дали най-много информация за това какво харесва детето, как реагира в различни ситуации, какво би го привлякло, стана ясно от думите ѝ
"Ако предположим, че детето е някъде навън само, гладно и жадно, в по-тежки атмосферни условия, всякаква помощ е добра", добави д-р Симеонова пред Bulgaria ON AIR.
"Понякога и ние не разбираме сами децата си, но нещата са много сложни при тях и трябва от ранна възраст тези деца да се обучават под специализирани програми, за да може да заучават, дори и неговорейки, с картинки или с нещо друго да показват какво искат, дали нещо ги боли", подчерта Христина Бабалова.
По думите на д-р Симеонова децата с аутизъм по-трудно преценяват рискови ситуации и затова родителите им повече внимават и е изключително важно от ранна възраст да се тренират техните умения за самостоятелност, защото, когато детето има дефицит в развитието си, родителите обгрижват детето много по-интензивно, отколкото детето с обичайно развитие.
"Има риск детето да не може да разпознае опасна ситуация и има риск в опасна ситуация за него, детето да не може да избере правилния ход", отбеляза тя.
Христина Бабалова обясни, че децата понякога изчезването го приемат като игра като криеницата. Тя също е губила сина си преди време и отбеляза, че това се случва на много родители на деца с аутизъм.
"Трябва да има профилирани занимания с тези деца, те трябва да продължат и в училищна възраст. Трябва да има крила към училища, които да са специализирани за тези деца и да ги обучават на всякакъв тип неща от ежедневието за справяне във всички ситуации. Все още в България няма програми за работа с тези деца. Децата от аутистичния спектър са в пъти повече от всички останали диагнози и състояния", категорична е Христина Бабалова.
Д-р Симеонова уточни, че има статистика за честотата на това разстройство в световен мащаб и тя расте. От своя страна, Христина Бабалова подчерта, че един от големите проблеми е, че нямаме подготвени кадри за работа с тези деца. След това те дадоха съвети как да постъпим, ако забележим изчезналия Александър.
"Най-доброто е да не го изпускат от очи и да сигнализират, че са видели детето. Децата с аутизъм поради трудностите си в общуването и в тази ситуация, в която той няколко дни не е вкъщи, не е сигурно дали би се отзовал на повикване по име, или по друг начин", поясни д-р Симеонова.