Над 33 000 нови и почти 200 000 втора употреба коли са продадени през изминалата 2022 година.
„Вносът на употребявани автомобили традиционно в България е между 8 и 10 пъти по-голям от този на нови, но за миналата година статистиката е малко по-различна. Според нея има спад на употребявани автомобили в порядъка от 5% до 10% и един малък символичен ръст в продажбата на нови автомобили“, коментира Александър Костадинов - председател на Асоциацията на автомобилните производители
Въпреки спада в продажбите, цените на автомобилите втора употреба през последната година и половина са се повишили с до 40%, казват от бранша.
„Повишаването дойде след пандемията, войната в Украйна. В България се купуват малко нови коли, но вече и в Европа търсенето на коли втора употреба е по-голямо. Поради тази причина търсенето на коли втора употреба е голямо и цените си седят или на едно място или се повишават“, казва Велизар Митков - собственик на автокъща.
Липсата на суровини за направата на чипове за автомобили и забавянето на производството на компоненти заради войната в Украйна, както и недостигът на батерии, идващи основно от Китай, са част от причините за кризата в автомобилния бранш.
„Тези три фактора доведоха до значително намаляване на производството на автомобили в последната една - две години, което от своя страна се отрази и върху доставките на чисто нови автомобили, тоест търсенето изпреварва предлагането до някаква степен. Това от своя страна се прехвърля върху употребяваните автомобили“, казва Александър Костадинов.
Повишаването на цените е на всички коли втора употреба.
„Няма как да има изкуствено повишаване на цените. То дойде след кризата. Ако този автомобил преди година се е продавал за 12 000 лева преди година, в момента е 14-15 000“, посочва Велизар Митков, собственик на автокъща.
От бранша заявяват, че поне две години ще са необходими цените да се нормализират, защото търсенето е повече от предлагането.