Равнопоставени ли са всички кандидати при явяването им на конкурс за шеф на дирекция в Министерството на културата? "Дневник" получи сигнал от Любомир Кутин* във връзка с провеждането на такъв за директор на Дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в Министерството на културата. Той е подал документите си за участие в конкурса, изпратил е и визия за развитието на дирекцията, но получава ниска оценка и не е допуснат до следващ етап на конкурса. Кутин изпраща възражение до служебния министър на културата, в което настоява конкурсната процедура да бъде прекратена поради неравнопоставеност на кандидатите. В него той обяснява, че за да се подготви за конкурса, е имал нужда от информация, която не е публикувана от министерството, но и му е била отказана, а е пренасочен да я поиска по Закона за достъп за информация.
"Дневник" зададе въпроси на министерството по повод сигнала на Кутин, които можете да видите в края на текста.
Публикуваме писмото на Кутин:
На 13 февруари на основание чл. 10а, ал. 2 от Закона за държавния служител и чл. 14, ал. 1 от Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители е обявен конкурс за директор на Дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в Министерството на културата. Съгласно указаните срокове на 20 февруари подадох с електронен подпис необходимите документи.
На 2 март в сайта на Министерството на културата е публикуван списък на допуснатите кандидати. Съгласно решението на конкурсната комисия те следва да представят в срок до 15.03.2023 г. включително на хартиен и електронен носител разработена концепция на тема: "Визия за развитие на дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в администрацията на Министерството на културата. Съгласно чл. 33, ал. 1, т. 3 от Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавните служители е възприета формата на защита на концепция за стратегическо управление.
Съставът на допуснатите кандидати до конкурса включва трима работещи към датата на конкурса в Дирекция СИХО на Министерството на културата и двама кандидати, които са извън системата на Министерството на културата. Начинът, по който са формулирани конкретните условия на конкурса, предполага достъп и анализ на информация, свързани с организацията на работа в Министерството на културата. В тази връзка подготвих своевременно писмо и в първия работен ден след публикуваната информация го депозирах по електронен път в Деловодството на Министерството на културата с входящ номер МК 94-00-258/06.03.2023 г. В него настоявам за предоставяне на данни, част от които в нарушение с действащата нормативна уредба, не са публикувани в сайта на Министерството на културата:
- Отчет за изпълнението на бюджета на Министерството на културата по Бюджетни програми за 2022 г.;
- Натурални показатели на държавните културни институти за сценични изкуства през 2022 г.;
- Формули за разпределение на средствата в системата на училищата по изкуствата и училищата по културата за 2023 г.
- Анализ на информацията по чл. 3, ал. 4 и 5 от Наредба Н-6.
Също така настоявах за достъп и до други документи във връзка с изпълнение на изискванията за разработването на Визията:
- Репертоарен план за 2022 г., съгласно чл. 2. от Наредба Н-6 в обобщен вид за всеки културен институт;
- Бази данни за дейността на сценичните изкуства, съгласно чл. 3. ал. 1 от Наредба Н-6;
- Брой заети щатни бройки по длъжности за всеки културен институт;
- Държавен план за прием в училищата по изкуства, изпълнение и завършили ученици по специалности през периода 2019-2023 г.;
- Информация за числеността на щатния състав в системата на училищата по изкуства и училищата по културата по специалности към 2022 г.;
- Браншови колективни трудови договори по смисъла на чл. 516, ал. 1 от Кодекса на труда.
В допълнително писмо, заведено с входящ №94-00-258/14.03.2023 г., отправих искане и да ми бъдат предоставени и длъжностните характеристики за позициите в дирекцията, съгласно Устройствения правилник на Министерството на културата:
Главен експерт - 8 бр.
Главен специалист - 2 бр.
В отговори с изходящ №94-00-258/13.03.2023 г. зам.-министърът Марина Василева и главният секретар Тодор Керанов с изходящ №94-00-258/14.03.2023 г. препоръчват исканите информация и данни да бъдат оформени със заявление по реда на Закона за достъп до обществена информация. При условие че срокът за подаване на Визията за развитие на Дирекция "Сценични изкуства и художествено образование" в Министерството на културата" изтичаше след броени дни, изпълнението на подобна процедура, която отнема поне две седмици, беше практически неприложимо.
В тази връзка настоявам за прекратяване за прекратяване на конкурсната процедура поради фактическа неравнопоставеност на кандидатите, в нарушение на чл. 16 от Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавните служители.
ПРИЛАГАМ: Заявление за достъп до обществена информация от 31.03.2023 г.
Отговори от Министерството на културата
Във връзка със съмненията относно равнопоставеността на кандидатите в конкурса, "Дневник" изпрати въпроси до Министерството на културата и публикува техните отговори:
Какъв е съставът на комисията, която оценява концепциите на кандидатите?
- Комисията включва юрист; административен ръководител на длъжността, за която кандидатстват; представител на Звеното за управление на човешките ресурси, съгласно Закона за държавния служител и Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители.
Защо е даден такъв кратък срок за концепциите?
- На 2 март конкурсната комисия е публикувала списък на допуснатите и недопуснатите по документи кандидати и им е съобщила, че трябва да представят концепции в срок до 15 март, включително. Самата обява за конкурса бе публикувана на 13 февруари и се предполага, че заинтересованите страни са могли да започнат подготовка за концепция дори по-рано, защото изискването за нея е посочено в самата обява за конкурса.
Защо информацията, необходима за концепциите, липсва на страницата на Министерството на културата? Как кандидатите да се осведомят, ако не работят там?
- Информацията, на която обичайно се опира една концепция за длъжността, е залегнала в наличната нормативна уредба, която включва Устройствения правилник на институцията, където изчерпателно са посочени функциите на дирекцията; в Закона за закрила и развитие на културата; в Наредба № Н-4 от 14 юни 2007 г. за провеждане на конкурсите за директори на държавните културни институти; в информацията и многобройните съобщения за политиките, които министерството провежда в културния сектор. Тази информация е публично достъпна. Разбира се, част от всяка концепция е и личната визия на конкретния автор за управлението на звеното и неговите цели.
Има ли съмнения за обективността, след като външните кандидати са отхвърлени и на финала са оставени само вътрешните?
- Няма основание за съмнения. До защита на концепцията са допуснати трима от петима кандидати. Конкурсната процедура още не е приключила, предстои защита на концепциите и интервю с успешно защитилите, и натискът отвън може да се тълкува като опит за намеса в работата на комисията, която има оперативна самостоятелност, осигурена от Закона за държавния служител и Наредбата за провеждане на конкурсите и подбора при мобилност на държавни служители.
*Любомир Кутин специализира история и теория на културата в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Работи в дирекция "Култура" в община Варна, където заема различни длъжности, включително и директор. В периода 2009 - 2010 г. е автор и водещ на предаванията на Радио Варна "Европейски столици на културата" и "Панорама Следи". Бил е е изпълнителен директор на Оперно-филхармонично дружество - Варна, и заместник директор на Държавна опера - Русе. Автор е на книгите "История на културата" - учебник за студентите от Колежа по туризъм - Варна (2007), и на "Европейски столици на културата" (2010).