Цените на горивата в последните дни отново тръгнаха нагоре. Според бранша не се очаква шоково поскъпване на бензина и дизела.
Причината за поскъпването е повишението на цените на световните пазари на барела, активният туристически сезон, в който хората пътуват повече, и връщането на акциза на пропан бутана. Според бранша през есента се очаква успокояване.
Цените у нас са по-високи с около 12,23% спрямо тези в ЕС заради това, че нашите горива са произведени от руски по-евтин петрол спрямо сорта Брент.
Август ни посрещна с плавно повишение на цената на бензина и дизела и по-драстично на пропан бутана. Според търговците на горива причината за повишението е продиктувана от международните кодировки и връщането на акциза за газа у нас.
"В последния месец излязоха няколко новини по едно и също време, което доведе до повишаване на цените на барела и от там се получава това повишение на цената на колонката, където леко се забелязва. Говоря за светлите горива, за пропан бутана знаете, с новия бюджет се възстанови акцизът върху пропан бутана, което автоматично доведе до 22 - 23 ст. от 1 август", каза пред БНТ Димитър Хаджидимитров, заместник-председател на Асоциацията на търговците, производителите, превозвачите и търговците на горива.
Отчита се и една типична тенденция, характерна за летния сезон.
"До преди няколко месеца бензинът беше водеща цена, беше доста по-висока цената. В момента бензинът беше изпреварен от дизела с няколко пункта, така че аз, като една краткосрочна прогноза в рамките на 2 - 3 седмици, мога да кажа, че цените ще стигнат до около 2,70 лева на светлите горива. Няма такива 3 лева, няма как да се достигне това в момента", каза още Хаджидимитров.
Според анализатори у нас пазарът се диктува от Бургаската рафинерия, която е монополист и произвежда горива от по-евтиния руски петрол Урал.
"По наши изчисления около 15 ст. при бензина има надценка над това, което реално струва бензина, според нас спрямо цената на Урала, а при дизела около 10 ст. Това е един вид свръхпечалба, която се генерира от дерогацията, която получава България и която получава една компания, т.е. всички тези руско дезинформационни послания, които ни заливат, включително и за покачването на цената не са обосновани", каза още той.
Собственици на малки бензиностанции прогнозират фалити, ако държавата не се намеси в сектора.
"Много е възможно част от по-малките обекти в по-малките населени места да затворят. Държавата трябва да се намеси в управлението на комбината. Нещата да се администрират правилно и цената не би трябвало да мърда. Самата цена към крайния потребител ще зависи от нормата на печалба от търговеца на дребно", каза Венцислав Пенгезов, собственик на бензиностанция в Русе.
Миналата седмица правителството обяви конкурс за особен управител, чрез който държавата да поеме оперативното управление на бургаската рафинерия.