Почти двугодишната сага с пускането на най-модерния и най-дълъг пътен тунел в България – “Железница”, приключва във вторник. Заедно с всички тапи и неудобства, които предизвикаха активизиралите се две свлачища преди и след тунела. Те вече са укрепени, самият тунел е отдавна готов и от вторник времето за пътуване в този участък от “Струма” се намалява. А водачите няма да бъдат принуждавани да слизат от магистралата и да минават в една лента.
Проектът за тунела се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз чрез ОП “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. Мащабът му е от изключително значение за свързаността в региона по оста север-юг. Дължината на цялата новоизградена отсечка от аутобана, в която попада и тунелът, е около 5 километра. С нея магистралата стига до Симитли, след което строежът трябва да продължи към Кресненското дефиле.
Целият участък е разделен на 3 подучастъка, в това число и тунелът. Първият преди съоръжението, пътувайки от София към Кулата, е 720 метра. Той включва мост с дължина 540 м, който преминава над 6 препятствия – река Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общински път и обслужващия път на съоръжението. Третият подучастък е с дължина 1400 метра и представлява аварийна връзка, която да може да отведе движението в посока София по път Е79 при настъпване на непредвидена ситуация в тунела. Двете му тръби са с дължина около 2 км всяка с еднопосочно движение, включващи две активни ленти за движение с ширина 3,75 м, две водещи ивици по половин метър за всяка страна на пътното платно и два тротоара по 1 метър. Светлата височина на тунелните тръби е 4,80 м.
Вътре са изградени по две уширения за спиране с дължина 41,0 м. Има и шест напречни аварийни галерии, снабдени с противопожарни врати - две с възможност за преминаване на автомобили и четири с възможност за преминаване на пешеходци на максимално разстояние от 300 метра. Това е решение в случай на авария за евакуация на хора. Изградени са 26 SOS комбинирани ниши, в които има пожарогасители, телефони и други необходими елементи.
Най-дългият тунел в България всъщност е първият у нас, който покрива всички съвременни европейски изисквания. Потокът от автомобили се контролира от два трафик контролни центъра от двете страни на тунела. Осветлението е енергоефективно, изпълнено със светодиодни тела, като тази уредба се управлява с пет степени на включване в зависимост от показанията на яркомери.
Монтирани са системи за видеонаблюдение, интелигентна система за управление на трафика, аудио- и радиооповестяване, както и електронна система за контрол на достъпа. Срещу задимяване и пожар се задействат вентилационни и пожароизвестителни системи, като вентилацията работи непрекъснато, но при по-силно задимяване се включват и допълнителни вентилатори за отвеждане на дима. В случай на инцидент шофьорите могат да подадат сигнал от аварийните SOS кабини, като в тунела има и пълно покритие на мобилните оператори.
Внедрена е интелигентна система за управление на трафика – “Скада”, която е в готовност да реагира на всякакви сценарии. Проектът включва и изпълнението на няколко уникални обекта – площадка за хеликоптери и два моста над Суха река, които са съответно 108 и 18 метра. Площадката е непосредствено след тунела, пътувайки в посока към Кулата. За първи път на инфраструктурен обект у нас е изградено подобно съоръжение. Нейното предназначение е да осигури достъп на медицински хеликоптери при аварийно-спасителни и противопожарни операции, свързани с възникнали инциденти в тунела, около него, както и в целия регион.
На хеликоптерната площадка ще могат да излитат и кацат медицински вертолети до 3,750 тона, а максималното тегло на една медицинска въздушна линейка заедно с оборудването, горивото и екипажа е около 3,175 тона. Площадката е с асфалтобетон и размери 40 на 40 метра. Разположена е на 315 метра надморска височина и при определянето на точното ѝ местоположение е съобразена и скоростта на вятъра в района. Съоръжението е с видеонаблюдение и всички необходими системи за сигурност и комуникация, пожароизвестяване и т. н., които са част от системите за безопасност на тунел “Железница”.
Преди тунела е изграден виадукт с дължина 540 метра, който бе построен по иновативна за България технология - потактово избутване на горното строене с хидравлични крикове. Характерното при нея е, че се използва работна площадка за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки следващ елемент се монтира пред готовия. Тунелът бе прокопан по така наречения нов австрийски метод на две части. Този метод се базира на контролираните деформации. Основното при него е, че скалният масив от натоварващ елемент чрез подходяща облицовка се превръща в носещ елемент на конструкцията.
Изборът се оказа подходящ заради условията, в които се изгражда съоръжението. Строителите са преминали през изключително неблагоприятни и сложни геоложки условия. Скалите, през които се прокопава тунелът, са много напукани и ронливи и с нееднороден геоложки строеж.
Всеки ден броят на заетите по изграждането на тунела е варирал около 60 човека. Режимът на работа бе непрекъснат, а понякога се е налагало да бъдат ангажирани и допълнителни работници. Дори по време на извънредното положение при пандемията работата по изграждането на тунела е продължила без прекъсване с всички противоепидемични мерки.
Тунелът е изграден от Консорциум “АМ Струма тунел 2018”, в който участват: ДЖИ ПИ ГРУП АД, “Глобал Констракшън” ООД и “Виа План” ЕООД. Стойността на договора е 215 362 525,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на “План Инвест Железница” ДЗЗД. В обединението участват “План Инвест Пловдив”, “Инфра проект консулт” ЕООД, “Аскос 03” ЕООД и “Сърч корпорейшън СРЛ”. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.
Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, с дължина 720 метра заедно с обслужващия тунелен път при северния портал и мостово съоръжение, е изграден от ДЗЗД “Железница – Север”, като в това обединение влизат “ГБС Инфраструктурно строителство” АД, “Главболгарстрой” АД и “Главболгарстрой Интернешънъл” ЕАД. Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният му надзор е осъществен от ДЗЗД “ТЕС Консулт”, в което са “Строл 1000” АД, “Три Ес” ЕООД и “Експерт десижънс” ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.
Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км и по трасето ѝ са построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изградени и реконструирани са инженерни мрежи и др. Изпълнител тук е ПСТ ГРУП ЕАД. Стойността на договора е 26 968 888.02 лв. без ДДС, заедно с допълнително споразумение за укрепване на регистрираното свлачище. Строителният надзор на този участък е на ДЗЗД “Пътконсулт 2000-КОНСУЛТ 64”, като в това обединение влизат “Пътконсулт 2000” ЕООД и “Консулт 64” ООД. Техният договор е за 645 291 лв. лв. без ДДС, заедно с допълнителното споразумение за укрепване на регистрираното свлачище.
Инж. Красимир Найденов, ръководител на проекта в АПИ: Пътуваме 5 минути по-бързо, но комфортно
ХРИСТО НИКОЛОВ
- Господин Найденов, как ще се гарантира, че с пускането на цялото движение през тунел “Железница” сегашните задръствания на кръговото няма да се пренесат в самия тунел? Не е ли нужно да се направи алтернативен път?
- С пускането на движението през тунел “Железница” несъмнено ще се улесни пътуването на всички, защото ще се пътува в две отделни тръби в посока с по две ленти за движение във всяка. Досега се пътуваше в по една лента в посока.
Задръствания при кръговото кръстовище за Благоевград няма да има, защото движението ще продължава по магистралата.
В дните с интензивен трафик в пиковите часове са възможни затруднения при пътен възел “Симитли”, където се събира трафикът, идващ от Кулата и от Банско.
Този въпрос ще бъде решен с цялостното изграждане на отсечката през Кресненското дефиле и затова е важно нейното строителство да започне колкото се може по-скоро, спазвайки екологичните норми.
- Какво ще се прави със сегашните съоръжения на път Е79 откъм южната страна на тунела, където от магистрала пътят внезапно се превръща в еднолентов път, при това с остър завой. Те ще продължат ли да се използват за нещо?
- Част от стоманобетонните съоръжения тип “Ню Джърси” ще бъдат премахнати с пускането на новото трасе. Някои от тях обаче ще останат, защото чрез тях се осигурява безопасно преминаване на трафика от магистралата към трасето на Е79.
- Как точно се справихте с двете свлачища – по-голямото откъм северната страна и по-малкото откъм южната?
- Укрепването на свлачището преди тунел “Железница” се изпълни едновременно от двама изпълнители, като екипите работиха в постоянна координация. По височината на ската са изградени тежки и сложни пилотни и анкериращи съоръжения, което е сериозно предизвикателство. С две пилотни стени е построено укрепително съоръжение и тунел с дължина 250 метра. Той е изграден по открит способ и целта е да защити пътното платно и магистралата от активиране на свлачищни процеси.
Свлачището след “Железница” е укрепено с преоткосиране и е изградена подпорна укрепителна стена с дължина 152 м, на която пилотите са разположени шахматно. Зад укрепителната стена има дренажна система. Изграден е и облицован предпазен окоп, който се зауства в дерето.
- Сега, след като се пуска изцяло движението, с колко ще се промени времето за пътуване през този участък?
- С около 5 минути ще се съкрати пътуването, но с преминаването по две самостоятелни платна значително се повишава безопасността и комфортното пътуване на шофьорите.
Инж. Иван Танев, главен инженер на ДЖИ ПИ ГРУП АД: Системите за безопасност са на няколко нива
- Господин Танев, какво представлява новият тунел, освен че е най-големият за момента пътен тунел в България?
- “Железница” е с две тръби по 2 километра със средно сечение 100-110 кв. м и е най-дългият пътен тунел в България. По техническите си показатели превъзхожда всички подобни съоръжения, които са изградени по нашите магистрали. Тунелът е с интересни технически характеристики. Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили. Те ще се използват в случай на пътен инцидент или затваряне на една от двете тунелни тръби, когато има необходимост.
- С какви системи за безопасност е снабден тунелът?
- Това е най-модерното пътно съоръжение у нас. Изградени са 13 системи, сред които вентилационна, електрическа, осветителна, водоснабдителна и т. н. Системите за безопасност са на няколко нива и включват пожароизвестяване, пожарогасене, видеонаблюдение, аудиооповестяване, СОТ, GSM и радиокомуникация, геотехнически мониторинг и интелигентна транспортна система за управление на трафика.
Инж. Тихомир Димов, главен инженер в “ПСТ Груп” ЕАД: Заради екипната работа всичко бе свършено навреме
“ПСТ ГРУП” ЕАД изгради третия подучастък с дължина 1,4 км. В него има различни съоръжения и аварийна връзка, по която при инцидент в тунела ще може да се отведе движението по път Е79. Построени са 360 м армирани насипни подпорни стени с различна височина, която на места е над 12 м, както и укрепителни стоманобетонни стени.
Най-голямото предизвикателство при строителството на тази отсечка от автомагистрала “Струма” бе след активизирането на свлачището през 2021 г. За да се преоформи и стабилизира свлеченият откос, беше необходимо да се почистят и изкопаят над 225 000 куб. м земни маси. Благодарение на екипната работа участъкът беше завършен успешно и в срок.
Д-р инж. Борислав Стрински, ръководител на екипа в ДЗЗД “Железница-север”: За първи път у нас приложихме нова технология
Използваната строителна технология “потактово избутване” на стоманобетонова конструкция е приложена за първи път в България при изграждането на съоръженията над река Струма при северния портал на тунел “Железница”. Построени са два моста с дължина съответно 560 и 510 метра. Прилагането на тази технология улесни преминаването на участъка над шест препятствия – р. Струма, път I-1 София - Кулата, жп линията София - Кулата, общинския път Благоевград - Симитли и служебен път до северния портал, без това да наложи ограничаване на интензивния трафик в района по време на
строителството. С използваната технология се избягват рискови монтажни дейности на голяма височина. Освен това методът е бърз и технологичен.