Икономика

Пускат движението през тунел Железница на магистрала Струма

   
Пускат движението през тунел Железница на магистрала Струма

Движението през тунел "Железница" на магистрала "Струма" ще бъде пуснато днес. Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките, преди и след него, в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Церемонията по пускането на движението ще започне в 16:30 часа, при Южния портал на съоръжението. На нея ще присъстват председателят на Народното събрание Росен Желязков, министър-председателят акад. Николай Денков, министрите на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков и на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, Малина Кирова – съветник, Иконономическо управление, в Представителството на Европейската комисия в България, областният управител на Област Благоевград Мария Димова, народни представители, кметове на общини от областта, представители на Агенция "Пътна инфраструктура", изпълнителя, строителния надзор и други.

Движението по 5-километровия участък през тунел "Железница" ще бъде пуснато след церемонията, около 18:00 часа.

Тунелът е с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка е около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н.

Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците. Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.

Тунелът е изграден по нов австрийски метод. На денонощие са прокопавани около метър и половина във всяка тръба и веднага след това е изграждана първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. При строителството му са вградени и четири икони на Св. "Иван Рилски", каквито са традициите в тунелното строителство. Изображенията на светеца са поставени в началото и в края на двете тръби на съоръжението. В момента светите изображения не са видими, тъй като са покрити при изграждането на вторичната облицовка на съоръжението.

Поверието при вграждането на иконите е, че те пазят работниците при строителството на обекта, а след това и всички пътуващи, посочват от пътната агенция.

При строителството на мостовото съоръжение над река Струма преди "Железница" за първи път у нас е използвана технологията "потактово избутване" на стоманобетоновата конструкция. Прилагането ѝ улесни преминаването на участъка над 6 препятствия - р. Струма, път I-1 София - Кулата, жп линията София - Кулата, общинския път Благоевград - Симитли и служебен път до северния портал, без това да налага ограничаване на интензивния трафик по път Е-79 по време на строителството. Характерното при тази иновативна технология е, че работна площадка се използва за изработване на отделните елементи, които с хидравлична система се повдигат и избутват напред, като всеки един елемент се монтира пред готовия. Виадуктът е с две самостоятелни съоръжения за двете посоки на движение. Платното за Кулата е с дължина 510 м, а за София - 560 м. Височината на моста е между 10 м и 18 м, а разстоянието между колоните е от 45 до 60 м.

Автомагистрала "Струма" е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие", свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.

Строителството на тунел "Железница" от автомагистрала "Струма", както и на пътните участъци непосредствено преди и след него, започна през октомври 2019 г.


Анкета

Вярвате ли, че ще се стигне до ротация?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14