Компанията собственик на "Фейсбук", "Инстаграм" и "Тредс" - "Мета платформс" - обяви, че разширява програмата си за проверка на фактите в България, започвайки партньорство с платформата на Асоциацията на европейските журналисти - България Factcheck.bg. "Мета" има подобно споразумение с програмата за независима проверка на фактите на Агенция "Франс прес", която включва публикации на български език.
Factcheck.bg е сертифицирaна от независимата Международна мрежа на проверителите на факти (IFCN), има редакционна независимост и собствен екип от опитни журналисти и проверители на фактите в публикации на български език. Factcheck.bg ще преглежда и оценява точността на съдържанието в България в допълнение на работата, която АФП вече извършва за съдържание на български език.
"Мисията на Factcheck.bg e да се бори срещу дезинформацията, като проверява фактите спрямо най-високите стандарти на професионалната журналистика по теми от обществено значение. Партньорството с "Мета" ни дава възможност да работим в подкрепа на тази мисия, тъй като ще ни позволи да се противопоставяме на разпространението на дезинформацията в една от най-посещаваните социални мрежи в България", каза Кристина Христова - ръководител на проекта Factcheck.bg и председател на Коалицията за медийна грамотност.
Американската компания работи с организации за проверка на факти по целия свят от декември 2016 г., като разчита на тях за идентифицирането на дезинформация, чийто обхват се стреми да ограничава. Към момента "Мета" работи с над 100 организации за проверка на информация на повече от 60 езика по целия свят, всяка от които е сертифицирaна от IFCN, подобно на Factcheck.bg.
Проверителите на факти не премахват публикации, профили или страници от платформите на "Мета".
Партньорството с проверителите на факти се изразява в предоставяне от страна на "Мета" на информация, която има потенциал да бъде невярна. Тя бива идентифицирана като такава въз основа на различни сигнали, включително как хората реагират и колко бързо се разпространява съдържанието, докладване от потребители или откриване на сходство.
По време на значими обществени събития или набиращи популярност теми, когато бързината е особено важна, свързаното чрез използването на ключови думи съдържание се събира на едно място, което улеснява намирането и проверяването му, обяснява Factcheck.bg в прессъобщението си за започването на партньорството с "Мета".
Factcheck.bg ще започне да проверява информацията както във "Фейсбук", така и в "Инстаграм", която е предпочитана от по-младите потребители, от март тази година.
Когато проверител оцени дадена информация като недостоверна, "Мета" понижава видимостта ѝ във фийда с новини, което предотвратява разпространението на дезинформация и намалява броя на хората, които я виждат. Страници и домейни, които повторно споделят дезинформационни материали, също ще забележат спад в разпространението и ще им бъде отнета възможността да реализират печалби и да пускат реклами. В допълнение, потребителите биват предупреждавани, когато опитват да споделят публикации, оценени и отбелязани като подвеждащи.
Ако организация, която проверява фактите като партньор на "Мета", отбележи съдържание като невярно, потребителят, който го е публикувал, бива уведомен и получава възможност да се запознае с изводите от проверката и с източниците. Оцененото и етикетирано по този начин се се премахва автоматично, но ще се показва по-малко в новинарския поток, с цел да се намали разпространението на дезинформация. Профилът ви няма да бъде ограничен.
"Разширяването на програмата ни за проверяване на факти чрез трети лица е важна стъпка в битката ни срещу дезинформацията и към това да помогнем на българите да използват платформата ни безопасно", коментира Витния Салдава - ръководител на отдел "Обществени политики" на "Мета" за България.
Ръководителят на програмата за развитие на стратегически партньорства и интегритет на новините в компанията Джеймс Морган добавя, че има разбиране за "важността на партньорството с местни експерти" в усилията за "ограничаване на разпространението на фалшива информация".