До втория етап на конкурсите за директори на училища са допуснати 311 кандидати. Те трябваше да отговорят на 50 въпроса с три варианта за отговори.
Минималният резултат за допускане до следващия етап от конкурса беше 30 точки. 14% от всички явили се не успяват да го постигнат и не продължават напред, съобщиха от МОН.
Кандидатите, които продължават към втория етап, трябва да представят концепцията, която са подготвили за развитие на съответната образователна институция. Вторият етап започва на 5 март по графици изработени от съответното РУО. Кандидатите ще бъдат информирани за мястото на провеждане в съответната област.
Заедно с концепцията на самия изпит те ще трябва да решат и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент са разработени повече от 150 подобни казуси. Всички те се базират на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход.
Членовете на комисията ще имат право да задават въпроси, но само относими към съдържанието на концепцията на кандидата, казусите и спецификата на длъжността.
За да има пълна прозрачност участниците в конкурса, участниците ще са без мобилни телефони, а целият изпит ще бъде видео и аудио заснеман от министерството.
За първи път изборът на директори на образователни институции е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование.
Това е част и от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности в учениците. За да се случи тази промяна, е важно как се ръководи всяко едно училище. Затова и философията на правилата на новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множество качества и компетентности.
Конкурси за директори бяха обявени в 276 училища в цялата страна. Кандидатите бяха 415, като до първия етап на конкурса бяха допуснати 376. От тях 11 не се явиха на теста. В случай че няма кандидат за дадено училище или единственият кандидат е отпаднал поради неявяване или нисък резултат, конкурсната процедура се прекратява.
Прпомняме, че за 33 училища въобще нямаше кандидати още преди първия етап на конкурса.