Икономика

Европейската комисия и Министерски съвет разрешиха довършването на АМ Струма от Кресна до Симитли

   
Европейската комисия и Министерски съвет разрешиха довършването на АМ Струма от Кресна до Симитли
  google

На проведена техническа среща в Брюксел между Европейската комисия и експерти от Министерство на регионалното развитие, транспорта и екологията, нашата страна е получила разрешение и препоръка незабавно да започне строителството на АМ Струма по така наречения "източен вариант Г10.50".

Това е трасето на АМ Струма от Кресна до Симитли в посока София, което минава по западните склонове на Пирин и е извън Кресненското дефиле.

Европейската комисия има няколко конкретни препоръки, като смята, че е важно да се постигне напредък по проекта и подобри тази жизнено важна транспортна връзка, като се осигури съответствие със законодателство на ЕС.

Договореностите между Европейската комисия и техническия екип са потвърдени от Министерски съвет с Решение 146 от 29.02.2024г.

Препоръките на ЕК:

1.Да се осъществи поддръжка на съществуващите съоръжения за дефрагменгиране/ почистване и адаптиране на съществуващите водостоци на път Е 79. Изграждане на 3 нови водостока и подходящи огради, за да се сведе до минимум смъртността на защитените видове.

2.Незабавно да се предприемат необходимите мерки за осигуряване на безопасна  експлоатация на път Е 79. Да се прилагат съществуващите ограничения на скоростта, колчета и камери. Да се изградят и обновят 6 зони за аварийно спиране в Кресненското дефиле.

3.Изграждането на източното платно, преминаващо от Кулата към София, извън Кресненското дефиле, както е включено Г 10.50, да се реализира възможно най-бързо от българските власти.

Европейската комисия настоява да се проучи вариант за ново трасе в посока София-Кулата на АМ Струма през Кресненското дефиле, на запад от настоящия  Е 79, но който да не възпрепятства реализацията на Г10.50.

Същевременно ЕК смята, че ако управляващите в България решат, че платното към Кулата трябва да минава по съществуващият път Е 79  през Кресненското дефиле, критериите за оценка да са научно обосновани и изчерпателни.

Това решение на Европейската комисия беше чакано над 20 години. През това време, заради  саботажа на зелени неправителствени организации, лобиращи за тунел и швейцарска компания, в Кресненското дефиле загинаха 74 човека а ранените са над 400. Сега вече всичко по строителство и довършването на АМ Струма е в пълномощията на българските власти в лицето на Министерство на регионалното развитие, Министерство на околната среда и водите, Министерство на транспорта и Агенция пътна инфраструктура.

Сега е ред на Министерството на регионалното развитие и АПИ да продължи процедурата. 

Остава отворен въпросът за трасето на АМ Струма в посока Гърция, като има три вариант – да преминава по съществуващото трасе през Кресненското дефиле, да бъде изнесено по склоновете на Пирин и бъде изнесено на запад от поречието на река Струма към Влахина планина.


Анкета

Вярвате ли, че ще се стигне до ротация?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14