Министърът на туризма в оставка Зарица Динкова е похарчила над 7.7 млн. лв. без ДДС или 9.2 млн. лв. с ДДС през последните 9 месеца за реклама на страната в български и чужди електронни медии, като договорите са сключени на пряко договаряне. Това става ясно от справка по Закона за достъп до обществена информация, поискана от TravelNews. Подходът и изборът на медии отново остава скрит, както при всички министри на туризма до момента. Рекламата на България не се обсъжда предварително с бранша и на кои пазари има необходимост от нея. Освен това страната ни няма нови клипове и послания от 4 години насам, които да провокират в новата реалност. Последните бяха създадени по време на Ковид пандемията при бившия вицепремиер и министър на туризма Марияна Николова.
От българските медии най-много средства са предоставени на трите национални телевизии, показва справката. Бюджетът за Нова телевизия е 1.26 млн. лв. с ДДС. Толкова са предвидени още за БТВ и за БНТ. „Дарик радио“ получава 184 000 лв. с ДДС. За „Про нюз България“ са отделени 41 000 лв. с ДДС за представяне във в. „24 часа“ на 10 малко известни обекта от България. Никой от бранша обаче не е открил и видял тези обекти, а за сметка на това имаше редица статии в защита на министър Зарица Динкова да остане на поста. Трите национални телевизии също никога не пуснаха информации за исканаха оставка на Динкова от бранша.
„От години и при този министър действа правилото: Който слушка – папка“, коментира пред TravelNews проф. Георги Рачев, зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) и собственик на туроператора „Географски свят“. Според него изборът на български и чужди медии, както и рекламата на българския туризъм, не са коментирани с бранша предварително. Той допълни, че вече четвърта година страната ни няма нов клип и обновяване на бранда. Освен това на вътрешния пазар трябва да бъдат рекламирани малко известни места, които да привличат българите. В тях трябва да се събуди животът, а не масовите дестинации, които се пълнят така или иначе с туристи, подчерта проф. Рачев.
Подобно мнение изрази и Димитър Попов, управител на „Пенгуин травъл“, който оперира и на датския пазар. „Никой не измерва ефекта от рекламата на България, а просто се изливат едни пари от всички министри до момента. Заради тези средства медиите хвалят и сегашната министърка, но ефект за туризма няма“, коментира Попов. Според него браншът трябва да казва къде да се насочва рекламата и на кои пазари. От години се харчат едни милиони като се рекламира по един и същи начин, без да се знае идеята и целта. Освен това се използват стари материали, каза той. Попов подчерта, че националният портал bulgariatravel.org е морално остарял и в безобразно състояние.
При чуждите медии най-много средства са предоставени от Министерството на туризма на британската BBC – 2 143 780 лв. без ДДС. Това е един от най-големите пазари за летния и зимния туризъм. За другия частен британски канал - Chanel 4, са отделени 347 325 лв. без ДДС, за реклама на културния туризъм. На второ място е пазар Турция. Турското национално радио и телевизия (TRT) получават 1 760 247 лв. без ДДС. Средства са отпуснати още за Сърбия (Superstar TV и ArenaSport TV), Гърция (спортния канал Action24 и Sky TV), Северна Македония (Alsat-M и Sitel).
От бранша коментират, че няма реклама в други важни страни за туризма ни като Германия, скандинавските страни и Централна Европа – например Полша, която през последните години е един от най-големите и важни пазари за летния туризъм.
„Не виждам какъв е смисълът да се рекламира в Турция, където имаме голям проблем с издаването на визи и те трудно идват в България. Това са пръснати пари напразно“, смята проф. Георги Рачев. По думите му трябва обратен подход. Първо да се облекчи режимът и издаването на визи да стане по електронен път, и след това да направиш голяма рекламна кампания на огромния съседен пазар.
„Виждал съм реклама на морския туризъм на България в Турция, което не може да доведе до никакъв ефект, защото трудно ще накараме турците да идват в морските ни курорти, при положение, че техните са светлинни години по-добри от нашите“, заяви Димитър Попов. Турците търсят друг туризъм – планински, СПА, хазарт и културен туризъм. Визите са огромен проблем и първо този режим трябва да бъде облекчен и тогава са наблегне на рекламата в Турция. За сметка на това има достатъчно други пазари в Европа, към които трябва да се насочим.