Новини

Служебният кабинет се оказва по-сложен и от ротацията

   
Служебният кабинет се оказва по-сложен и от ротацията
  google

Утре парламентът ще гласува неуспешния мандат на Мария Габриел от ГЕРБ-СДС. След това политическата рулетка отново се завърта, но резултатът се очаква да е същият - неуспех. Преди поредните предсрочни избори обаче президентът трябва да излъчи служебен кабинет.

Към този момент поредните предсрочни избори са почти сигурни - вторият мандат на ПП-ДБ няма да получи подкрепа от ГЕРБ и ДПС, които в един глас вчера се обявиха за нови избори. Още на консултациите Корнелия Нинова обяви, че не иска третия мандат и по-добре за страната са нови избори. Такава бе тезата и на "Възраждане". От ИТН са на мнение, че на България е нужен експертен кабинет, но излъчен от следващия парламент. И така - при провал и на втория, и на третия мандат следват поредните предсрочни избори, преди които обаче трябва да бъде съставен служебен кабинет.

След шестата поправка на Конституцията обаче се оказа, че излъчването на служебно правителство е с повече подводни камъни и от ротацията. Едно е сигурно - този път Румен Радев и Бойко Борисов ще разпределят министерските кресла.

Според основния закон от декември миналата година, когато третият мандат се провали, Радев ще може единствено да избере кандидат за служебен министър-председател, но след консултации с парламентарните групи. За този си избор той е ограничен до: председателя на Народното събрание, управителя или подуправител на Българската народна банка, председателя или заместник-председател на Сметната палата и омбудсмана или негов заместник. Повечето от кадрите, стоящи на тези позиции, са номинации на ГЕРБ:

Росен Желязков - председател на парламента (ГЕРБ-СДС);

Димитър Главчев - председател на Сметната палата (ГЕРБ-СДС);

Горица Кожарева - зам.-председател на Сметната палата (считана за близка до ДПС, през 2015 г. е номинирана за поста от Патриотичния фронт);

Тошко Тодоров - зам.-председател на Сметната палата (бил е зам.-председател на НАП от времето на кабинета "Борисов 1");

Димитър Радев - управител на БНБ (ГЕРБ-СДС);

Петър Чобанов - подуправител на БНБ (ДПС);

Андрей Гюров - подуправител на БНБ (ПП);

Радослав Миленков - подуправител на БНБ (Избран по време на третия кабинет на Бойко Борисов. Миленков оглави фонда за гарантиране на влоговете през ноември 2014 година - година, в която Корпоративна търговска банка беше обявена в несъстоятелност и бяха изплатени гарантираните по закон влогове);

Диана Ковачева - омбудсман (ГЕРБ-СДС). Избрана е за български съдия в Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) в края на януари и едва ли ще заеме пост в служебно пранителство;

Елена Маркова - зам.-омбудсман. Тя ще довърши мандата на Ковачева.

Служебният премиер ще трябва да избере състав на служебно правителство, което е възможно да бъде редено в партийни централи. След орязването на правомощията му, Радев ще може само да назначи с указ предложения кабинет. В основния закон не е описана и ситуация, при която държавният глава не е съгласен с направените номинации и откаже да подпише указ.

В новата Конституция не е разписан и сценарий, при който всички десетима допустими кандидати не приемат да бъдат излъчени за поста. Още при приемането на текстовете от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС разчитаха на тезата, че ще се разчита на чувството за национална отговорност.

С последните поправки правомощията на служебните правителства бе ограничена до провеждане на честни и свободни избори. Допълнителните ограничения следваше да се разпишат в закон, който "сглобката" така и не прие. След това президентът следва да насрочи избори. Този акт е обвързан с назначаването на служебен кабинет. Според Конституцията Радев следва да издаде два указа - единият за назначаване на служебен кабинет и втори - който определя дата за вота. С други думи - ако няма назначен служебен кабинет, няма да има и възможност за провеждане на предсрочен вот.

Народното събрание няма да се разпуска след насрочването на предсрочни избори - отново новост от шестата поправка. В основния закон обаче пише, че НС не заседава в едномесечен срок преди произвеждането на изборите - т.е. в предизборната кампания. Депутатите обаче не се разпускат с указ, а следва автоматично да спрат да заседават от старта на кампанията.

Правомощията на депутатите от 49-ото НС се прекратяват с полагането на клетвата от тези от 50-ото. Тук чисто хипотетично е възможно, ако всички депутатите бъдат преизбрани, България да се окаже не с 240, а с 480 народни представители.

Изненадващи рискове

Заради очакваната тромава процедура по излъчване на служебен кабинет се очаква да има забавяне, заради което изобщо да не стигне времето за провеждане на избори 2 в 1 с европейските. Тази сутрин пред бТВ конституционалистът доц. Наталия Киселова заяви, че "времето за избори 2 в 1 изтича".

Тя добави, че ако поредните пресрочни парламентарни избори са през лятото, то най-вероятно ще са на дата, която е различна от 9 юни - когато ще са евроизборите.

Конституционалистът прогнозира още, че президентът ще се опита да прехвърли в голяма степен не само отговорността, но и инициативата как да изглежда едно бъдещо служебно правителство на самия парламент.

Друг хипотетичен риск е преждевременното произнасяне на Конституционния съд по жалбата на Радев. В нея са засегнати текстовете за служебните кабинети и разпускането на НС. Все пак обаче не се очаква такова решение толкова скоро, тъй като това би хвърлило страната в хаос.

Едно е ясно - евентуалните предсрочни избори ще покажат каква Конституция си изработиха ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС и как написаните от тях промени се прилагат за първи път на практика.


Анкета

Зависи ли как ще гласувате от предизборната кампания на кандидатите?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14