Икономика

Проверките продължават: Акцент на КЗП са туристическите услуги

   
Проверките продължават: Акцент на КЗП са туристическите услуги

Празниците приключиха, а от КЗП продължат да извършват своите проверки. Председателят на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев заяви в "България сутрин", че има констатирани нарушения и наложени глоби. Според него въпросът е какъв пазарен ефект се постига от проверките и санкциите.

"Тази година акцентираме дали предлагащите туристически услуги притежават лицензии за туроператори и турагенти. Има установени лица, които са извършвали туроператорска дейност, без да притежават необходимата лицензия. Най-често потребителите са заблуждавани за категорията на хотелите, които ще посетят. Очакват да е 4 или 5 звезди, хотелът се оказва с по-ниска категория", обясни гостът на Bulgaria ON AIR.

По думите му целта на проверките е търговците да спрат да извършват тези нарушения и да не се стига до подаването на жалби. За предоставяне на невярна информация нарушителите се санкционират с до 50 хил. лв. Санкциите са съобразени с оборотите на търговеца, като долната граница е 3 хил. лв.

"Внимаваме стоките да влизат с документи, които да доказват тяхната безопасност. Веднъж влезли в търговската мрежа, е изключително трудно да бъдат намерени и изтеглени. Заварих една порочна практика - от близо 200 типа стоки се проверяваха тенденциозно по една група веднъж месечно. Останалите 11 месеца групата не е проверявана. Сега всеки месец се стремим да обхващаме пълния обем на стоките, за които носим компетенции", каза още Алипиев.

Оказа се, че чести са нарушенията при детските играчки, тютюневите изделия и мебелите. Санкциите са до 25 хил. лв. и изтегляне от пазара на стоките в нарушение на закона. От КЗП отчитат наполовина свиване в броя на случаите на влизащи стоки без документи.

"Бързото кредитиране е коренно различно от банковото. Насочено е към силно уязвима група хора, които трябва да вземат бързо решение. Промените в законодателството трябва да са в посока даване на лесен начин на потребителя да разбере това, което му се предлага, за да вземе бързо информирано решение. Обичайно нямат възможност да ползват по-евтиния банков ресурс и действат в условия на крайна нужда. Когато си рисков потребител, това струва повече пари", посочи още Алипиев.

Председателят на КЗП е на мнение, че потребителите стават все по-информирани, но това не трябва да дава спокойствие на контролния орган.

"Продължаваме с туризма до края на активния сезон. Бързите кредити също са във фокуса на комисията. Имаме да завършим проверки в търговските обекти. Проверките няма да спрат, трябва да са постоянни. Имаме много работа по жалби и сигнали, които пристигат", завърши Стоил Алипиев.