Сумата от 40 000 лв., която държавата плаща на малките политически сили за предизборна реклама не им стига и те настояват бюджетът да удвои тази сума. Това става ясно от позицията на дузина формации, които се жалват в съда, че предстоят два вота, а хазната ще им отпусне средства колкото за един, пише "Сега".
Казусът засяга т.нар. медийни пакети. Това са средствата, които бюджетът осигурява на партиите и коалициите, които не получават държавна субсидия. Всяка такава формация, която е регистрирала кандидати във всички избирателни райони, може да закупува медийна реклама за предизборната си кампания за сумата до 40 000 лв., която се заплаща от Централната избирателна комисия (ЦИК).
Идеята е така да се доближат шансовете на малките формации с големите, които разполагат с далеч по-големи финансови възможности, а и привличат повече медийно внимание. В миналото обаче са възниквали съмнения, че тази практика, заложена в Изборния кодекс, позволява да се източва държавният бюджет.
Преди всеки избор ЦИК обявява с решение условията, по които ще разпределя медийните пакети, както и формациите, които имат право на такива. Така направи и сега със свое решение от 7 май.
На мнозина участници във вота обаче тези пари им се виждат малко. Десетина формации са внесли жалби срещу решението на ЦИК във Върховния административен съд (ВАС), който е образувал дело. В списъка на недоволните влизат "Левицата", "Граждански блок", "Ние идваме", "Коалиция на розата" и още поне 5 други политически сили.
Те смятат, че решението е незаконосъобразно и искат отмяната му, тъй като с него се предоставят средства за медийни пакети в размер на 40 000 лв., въпреки че предстоят два вота – за депутати в Европейския парламент и за Народно събрание.
Вчера обаче ВАС е обявил, че жалбите не могат да се разгледат от него и трябва да се препратят на Административен съд-София град (АССГ).