През 2023 г. 26.9% от децата на възраст до 17 години в България са изложени на риск от бедност, или с един процентен пункт повече спрямо 2022 година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ) в публикацията „Децата в България“ по повод 1 юни.
Достигнатата образователна степен и професията на родителите са важен фактор за бъдещото развитие на децата. По-високото образователно равнище дава възможност за по-широк достъп до пазара на труда и съответно до по-високо заплащане. През 2023 г. осем от десет деца (80.3%), чиито родители са с начално или без образование, живеят в бедност, се посочва в публикацията.
Приблизително 19 пъти по-малко, или 4.3%, са децата, чиито родители са с висше образование и живеят в риск от бедност. Рискът от бедност при децата в домакинства с родители със средно образование е четири пъти по-висок от този при децата с родители с висше образование.
През 2023 г. 47.8% от децата с материални лишения живеят и в риск от бедност.
Близо една четвърт от децата (25.9%) не могат да си позволят почивка извън дома поне една седмица в годината (вкл. празници със семейството, гостуване при роднини, приятели, организирана почивка от училището и т.н.). Екипировка за игри навън (колело, ролери, кънки и др.) не могат да си позволят 22.8%, а редовни занимания като плуване, свирене на музикален инструмент, участие в младежки организации и др. - 19.7%.
През 2023 г. българските домакинства са изразходвали 10 044 лв. средно на лице, което е с 19.7% повече в сравнение с 2022 година. За същия период годишният общ разход средно на лице от домакинство с деца е 8499 лв., което е със 17.4% повече в сравнение с предходната година. За последните десет години (2014 - 2023 г.) общият разход средно на лице от домакинство с деца се увеличава 2.1 пъти (през 2014 г. размерът е бил 3994 лв.)
Към 31.12.2023 г. децата до 17 години в страната са 1 104 198, или 17.1% от общия брой на населението в страната. Общо 827 404 деца (17.5%) живеят в градовете, а в селата – 276 794 или 16.2%.
Две от всеки три деца усещат, че натискът в училище има отрицателен ефект върху психичното им здраве. Социални трудности като самота (56%), тормоз (51%) или дискриминация (46%) също са значителни фактори, които допринасят за проблемите с психичното здраве при децата и младежите.
Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в прочуването се чувстват в безопасност в училище.
Проучването алармира, че 80% от децата, живеещи в Европа, са обезпокоени от разрастването на конфликтите по света. Най-големите притеснения на децата са от войни и конфликти - 82%, за психичното здраве - 79%, намирането на работа или възможност за обучение - 76%, образованието - 76%, тормозът и малтретирането - 71%.
Общо 70% от децата препоръчват да им се дадат повече възможности за участие във вземането на решения, за да се гарантира, че мнението им ще бъде чуто по въпросите, които засягат живота им.