Икономика

Младите посочват като стартова желана заплата 4300 лв. след данъци

   
Младите посочват като стартова желана заплата 4300 лв. след данъци

За втора поредна година агенция за онлайн маркетингови проучвания JTN и Bulgaria Wants You проведоха национално-представително проучване през м.май 2024г. за тенденциите в нагласите на младите българи по отношение на бъдещето им в личен и професионален план, пише Фокус.

Резултатите показват, че огромното мнозинство (89%) виждат професионалното и личното си развитие през следващите 5 години в България. Освен това все повече млади хора предпочитат да работят за български работодател (45% - с 5% повече спрямо миналата година). Те смятат, че у нас могат да получат по-добри шансове за кариерно израстване и да открият работа, която е по-близка до личните им интереси. Преобладава мнението, че чуждестранните работодатели наемат в България повече изпълнителски позиции, докато българските фирми търсят повече идейност и дават шанс за креативност в работата.

Освен адекватното заплащане като мотивиращ фактор все повече хора посочват добрият баланс между работа и личен живот, поставяйки го една позиция по-нагоре в сравнение с миналата година и измествайки приятелската работна среда от второто място.

Младите българи до 35-годишна възраст са много по-склонни да разчитат на собствени сили - 74% казват, че сами носят отговорност за успешното си развитие в кариерата, а 49% посочват, че са готови да жертват от личното си време за професионалната си реализация. Над 60% от анкетираните определят опцията за работа от вкъщи като изключително важна. Повече от половината респонденти смятат, че у дома са по-продуктивни отколкото в офис, което с 8% повече от резултатите от проучването на същия въпрос през 2023г.

Младите хора на възраст 18-35 г очакват работодателите и Държавата да се разберат за работещи начини за постигане на адекватно заплащане (общо 80%). Те знаят какво очакват от работодателите си и ценят труда си – месечна заплата от 1200 лв определят като твърде ниска, за да започнат работа, а като желано възнаграждение в близката една година посочват малко над 4300 лв (след данъци). Прави впечатление, че очакванията на жените по отношение на заплащането са средно между 27% по-малки от тези на мъжете.

Все повече от анкетираните твърдят, че биха се завърнали да живеят в родния си край, ако им бъде предложено адекватно работно място (51%). Половината от запитаните планират да стартират собствена компания, защото смятат, че е по-перспективно от това да са служители. Увеличaва се и процентът на младите, които твърдят, че предпочитат да са създатели на съдържание/публични личности пред работа на заплата (45%) или пред развитие на собствен бизнес (38%).

Най-сериозните очаквания към Държавата са за изграждане на позитивен имидж на страната, постигане на икономически растеж и добро качество на живот. 60% от хората под 35 години са видимо по-готови да поемат лично отговорност и да се нагърбват със задачи извън тясно личния си интерес и смятат, че могат лично да допринесат за развитието на България, но липсва обща кауза, която да ги обедини.

По отношение на личния си живот 71% от анкетираните споделят, че искат да имат дете в следващите 5 години и като основни фактори за решение да станат родители посочват фактори като доверие в човека до тях (42%) и наличие на дом/жилище (38%). В личен план финансовите въпроси са много под нематериалните измерители на щастие. 62% определят като най-важно да имат "обичан човек до себе си“, 45% поставят родителството на първо място, здравето е най-голям приоритет за 43%, а финансовата стабилност е най-важна за 38% от анкетираните.

Цялото социологическо изследване ще се представи на форума "Кариера и живот“ на 14 юни в НДК - най-успешният кариерен форум за българите по света и у нас. На форума в столица се очакват над 1000 посетители и десетки компании, които ще търсят своите нови служители на място.

Проучването е проведено сред 500 мъже и жени на възраст 18-35 години, балансирани, спрямо национална представителна извадка по пол, възраст, местожителство и размер на населеното място и се реализира със собствени средства на агенция JTN. Теренната работа е била в периода м.май, със собствен онлайн потребителски панел JTN Panel, по методологията CAWI (Computer Assisted Web Interviewing).

Всички набрани данни са верифицираци с технологично-аналитичния метод Field Detective, собствена разработка на JTN и водеща система в сферата на CAWI проучванията.


Анкета

Ще гласувате ли на нови избори през есента?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14