След като Върховният административен съд (ВАС) постанови, че новото движение по бул. "Фритьоф Нансен", бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий" е незаконно, изпратихме разпореждане до зам.-кмета на столична община Илиян Павлов. Посочихме, че новите елементи трябва да се обезопасят, а срокът е до днес. Ако не го направят, предстои глоба от 2000 до 7000 лева и евентуално сигнал до прокуратурата, тъй като неизпълнението на съдебно решение реално е престъпление. Това каза вътрешният министър Калин Стояновслед инспекция на новото движение в центъра на София.
Като в разпорежданията на МВР влиза и поставянето на плътни огради около велоалеите и паркоместата.
Писмо беше изпратено и до кмета на Столична община Васил Терзиев. Възможно е той също да получи разпореждане. Като примери за какво трябва да се направи от МВР посочиха, че пешеходните пътеки, например, да са различни - една е жълта, което е за временна организация на движението, а друга - бяла.
Вчера СДВР съобщи, че на 24 юни е дала разпореждане на общината да изпълни решението на Върховния административен съд и да преустанови въвеждането на нова организация по бул. "Витоша" и "Патриарх Евтимий" и ул. "Проф. Фритьоф Нансен".
В разпореждането се посочват задължителни за изпълнението действия. Сред тях са да не въвежда новата организация на движение, движението по новоизградените и сигнализирани велоалеи и паркоместа да бъде преустановено, тъй като към момента попадат в зоната на извършване на строително монтажни работи. Освен това трябва да се обезопаси зоната на извършване на строително монтажни, като се съобрази с решението на ВАС за прекратяване въвеждането на новата организация на движение.
Нарежда се и да се монтира плътна ограда съгласно изискванията и да бъдат сигнализирани участъците, както и да се проектират нови режими на светофарните уредби.
В срок до 27.06.2024 г. трябва да се предприемат необходимите действия за обезопасяване участъците с извършване на строително-монтажни работи по бул. Патриарх Евтимий, бул. Витоша и бул. проф. Фр. Нансен.
От отдел „Пътна полиция"- СДВР уведомили чрез писмо кмета на София Васил Терзиев, че движението е незаконно. В писмото се твърди, че положените нова маркировка, пътни знаци и преградни съоръжения не са изградени съгласно действащото законодателство в България и не отговарят на реда и условията за организация на движението по пътищата, отворени за обществено ползване.
С писмото се дават 6 разпореждания, включително:
"Движението по новоизградените и сигнализирани велоалеи и паркоместа да бъде преустановено, тъй като в момента попадат в зоната на извършване на строително-монтажни работи"
Столична община да "монтира плътна ограда, ограждаща участъците с извършвани СМР".
Според вътрешният министър проектът за новата организация не е бил съгласуван с Отдел "Пътна полиция"
"Това, че представител на пътна полиция е присъствал на комисията по транспорт, която е една голяма говорилня и се обсъждат много проекти, не значи, че за 3 минути е било съгласувано нещо. Колегите имат разумни решения, но никой не ни е търсил", посочи министър Калин Стоянов.
Той коментира и проектът за изменение на пътния закон. "Предвидено е 17-годишните да могат да карат, но с придружител. Към младите шофьори има и други мерки - ограничаване мощността на колата, която могат да управляват. Основната ни цел е да вдигнем глобите. Смятам, че с по-високи санкции ще намалим жертвите по пътищата", посочи министърът.
По-рано днес общинският съветник от ПП-ДБ-СС Борис Бонев заяви, че преди да се въведат нови промени на движението в центъра на София, групата на ПП-ДБ в Столичния общински съвет ще поиска правно становище и тълкувание на решението на ВАС.
Причината е, че мотивът на съда да вземе това решение е липсата на актуален Генерален транспортен план, а промените в организацията на движението трябвало да се съобразяват с него. Според Борис Бонев това поставя въпроса и дали предишната организация в района на НДК е законна, тъй като е правена две години след изтичането на последния транспортен план на София.
Бонев определи писмата на СДВР като "безпрецедентна намеса в политическия процес". "Никога няма да подкрепя да се харчат пари за плътна строителна ограда около велоалеите, бус лентите и паркоместата по "Патриарх Евтимий". Намирам това за малоумие", коментира още той.
Лидерът на "Спаси София" добави, че никога МВР не си е позволявало "да се намесва така в управлението на една община". Според него полицията би трябвало да се занимава с гонките по улиците на града и безразборното паркиране в нарушение на закона, а не с организацията на движението по пътищата, които по закон се управляват от кмета на общината. Борис Боневдобави, че след новата организация на движението около НДК вече няма гонки и движението е успокоено.
Бонев излезе и с пост във фейсбук. В него той твърди, че министърът на вътрешните работи и СДВР продължават своята ПР акция срещу Столична община, обслужвайки ГЕРБ.
"Днес самият Калин Стоянов щял да прави проверка на бул. Патриарх Евтимий, за да види дали спазваме разпореждането на СДВР да поставим плътни строителни огради около велоалеите, БУС лентата и паркоместата. Нищо, че дори срокът да направим това не е изтекъл", допълни Бонев. Той зададе 7 въпроса на Стоянов, като му обърна внимание да погледне как се случват нещата в родния на министъра Бургас, където дълги години управлява кметът на ГЕРБ Димитър Николов.
Ето ги и въпросите:
1. Кога МВР най-сетне ще осигури необходимия брой патрули по улиците на София, за да се въдвори ред и да има контрол?
2. Кога МВР ще премахне стотици "задържани" автомобили, блокирали софийските улици около РПУ-тата, за да има нормални места за паркиране за гражданите, а не автоморги?
3. Кога МВР ще нареди на служителите си да спрат да паркират безплатно и незаконно, оставяйки фуражки и полицейски палки на предните стъкла?
4. Кога МВР ще спре да съгласува места в режим "Зона за охрана" на редица институции, за които те не плащат, а на практика присвояват общинска собственост? Кога МВР ще признае, че "Зона за охрана" трябва да бъде свободна зона без паркирали автомобили, за да има видимост, а не паркинг на служители?
5. Кога МВР ще премести КАТ и ще електронизира и забърза обслужването на клиентите?
6. Кога МВР ще дигитализира системата си за глоби на нарушители в БУС ленти, така че Столична община да не праща между 10 000 и 15 000 бр. нарушения на година, а МВР да обработва по едва около 500 бр.?
7. Кога МВР най-сетне ще има геолокализирана статистика на всички инциденти в София, за да може на тази база Столична община да планира и приоритизира изграждането на безопасна за движение инфраструктура?
Минути по-късно кметът на София Васил Терзиев също коментира във фейсбук казусът с реорганизация на бул. Патриарх Евтимий. В коментар той публикува и разпореждането на СДВР.
По думите на Терзиев, това е безпрецедентна ситуация и не трябвало да се бърза, защото това ще доведе до хаос.
Терзиев уточнява, че ще иска тълкуване на решението на Върховния административен съд, решение което е окончателно, незабавно влиза в действие и ясно казва, че реорганизацията направено от екипа на Васил Терзиев е незаконно. Освен това кметът на София се закани, че ще обжалва и разпореждането на СДВР.
Ето какво написа Васил Терзиев:
Безпрецедентната ситуация със спирането на проекта на бул. Патриарх Евтимий изисква пълно внимание, не бързане. Съобразяването с решението на ВАС, което се основава на това, че София няма Генерален план за организация на движението от 2017 г. ще има сериозни последствия за столичани и трябва да се действа внимателно, за да не се предизвика хаос.
Съдебното решение предизвика различни интерпретации. А ако решението на ВАС означава, че трябва да се върнем към организацията от 2016 г., от когато е последният план и никой през годините нищо не е направил по въпроса, на кое място в София към днешна дата организация на движение е законна?
Заради изоставеният неактуализиран от предишните управляващи Генерален план и "обич към София" и решението на ВАС определило като незаконно всичко случило се в София от 2016 г. насам, всяка прибързана стъпка ще доведе до допълнителни и още по-големи затруднения за хората в града - всички, не само живеещите в района.
МВР обаче не мислят така. Забързано разпоредиха да оградим с плътна строителна ограда паркоместата и велоалеите. Кой помисли къде ще паркират живеещите в района, кой попита къде ще паркират хората в неравностойно положение, а кофите за отпадъци заграждаме ли, а къде ще минават велосипедистите - по тротоарите или на пътното платно?
Считаме, че това разпореждане ще затрудни живота и придвижването на гражданите. Столична община ще обжалва разпореждането на СДВР в законоустановения срок. ПР разходките на министър и началникът на Пътна полиция няма да подобрят живота на хората. Нито ще направят законно, беззаконието по решението на ВАС движение почти във вси1ки точки на София.
Затова призовавам всички политици и институции да не натягат допълнително напрежението, а спокойно да обсъдим следващите стъпки, за да можем в кратки срокове да запълним нормативна бездна, незапълнена в последните години. Войната между институциите подкопава доверието към всички институции. Нека да не превръщаме гражданите в заложници на проблем, развил се поради небрежност години наред.
А от Столична община ще поискаме от ВАС да разтълкува постановения от него акт и ще обжалваме разпореждането на СДВР.
Ние ще направим правилното за гражданите и законното за София, но без подредения в нечий интерес хаос на предишните управляващи. Необходими са устойчиви решения, а не бързане и игра със закона за озаконяване на незаконни неща на избирателен принцип.