Икономика

Активни потребители: 60% от изследваното сирене е пълно с вода над нормите

   
Активни потребители: 60% от изследваното сирене е пълно с вода над нормите

За поредна година сиренето, предлагано на българския пазар, масово се оказва с вода над нормите. В 58% от изследвани сирена е установено водно съдържание над нормите, съобщи Асоциация "Активни потребители". От тествани 36 марки, при 19 водното съдържание е между 60 и 70%, а при други две марки надхвърля - 70 на сто.

Реално, "Активни потребители" провежда за 7-ма година изследване за качеството на сиренето, предлагано на българския пазар. При предишни изследвания (тест от 2016) беше установено влагане на немлечни мазнини,предимно палмово. След като проблемът нашумя бе променено законодателството и тези продукти вече започнаха да стоят на отделни рафтове и да се обозначават като "имитиращи продукти".

След това "имитиращите продукти" бързо бяха заменени със свръх-оводнени сирена, което показаха резултати от изследването още през 2020 и 2022. След последното изменение в изискванията за етикетиране на продуктите с вода от 2021, което позволява млечната фирма да обозначи на етикета, че продуктът ѝ е с повече вода, производителите първоначално не се стреснаха. След това обаче продължиха с порочните практики, за което свидетелства и проучването от 2022 г.

Какво бе изследвано?

Закупени от търговската мрежа са 36 марки бяло саламурено сирене. Селектирани са евтини, под 10 лева, но и скъпи продукти – над 20 лева/кг. Не са пропуснати някои марки и производители при които в миналото е установявано повишено водно съдържание. В проучването не са включвани продукти, при които на етикетите е индикирано повишеното водно съдържание. Закупените сирена са доставени в “Активни потребители”, където са кодирани и препакетирани и веднага след това изпратени в лабораторията. Получените данни са представени в приложената таблица.

От тестваните 36 марки само 15 (42%) отговарят на изискването за водно съдържание до 60%. Повечето, по-точно 21 (58%), надхвърлят регулаторното изискване на законодателството. При 2 марки, “Бачково“ и “Свежо сирене Ракево Мил” водата е над 70%, което означава, че те на практика не са произведени по технологията за бяло саламурено сирене и вероятно са опасни за консумация, съобщават в съобщението си до медиите от “Активни потребители”.

Най-многобройна е категорията на продукти с водно съдържание между 60 и 70% - 19 броя или 53%. Това са най-вероятно са бързозрейки, за които по-подробно обясняваме в отделното каре и на които ще посветим отделен тест в най-скоро време.

Леко подобрение

В сравнение с резултатите от проучването през 2022 г има известно подобрение. През 2022 в 73% от изследваните продукти е установено водно съдържание над 60%, а сега показателя е понижен до 58%. Позитивни новини има и относно грубите ментета, тези с над 70% вода. От 25% (12 марки от 48) от всички изследвани през 2022, сега се установява значително понижение до само 2 марки (5,6%).

Много от изследваните сега брандове фигурират и в предишното проучване от 2022г. При доста от тях се наблюдава намаляване на водното съдържание под регулаторните нива от 60%. Положителните новини са за сирена с търговски наименования “ Саяна”, “Боженци”, “Добротица”, “К-Брей”, “Белиса” и “Йовчев”. При други, ситуацията се запазва, например “Ситово” и “Млекаря 79” бяха и остават бързозрейки.

Особено остава положението с продуктите брандирани като „Млекарница Ракево Милк“ или “Ракево милк трей“. Те традиционно продължават да залагат на ментета под името “свежо сирене“, каквото и да значи това, с водно съдържание от шокиращите 85%, което очевидно няма нищо общо със сиренето. Сред другите продукти под този бранд има и стандартни бързозрейки. Явно няма контролен орган в България който да може да спре Ракево да бълва сирене-менте сглобено по неустановена технология.

Проучванията на Активни потребители продължават да отчитат нарушения при пакетирането и етикетирането на храните. При 16 от закупените 36 търговски марки се установяват проблеми. Най-чести са липсата на информация, например партидни номера или срок на годност. Продължава и продажбата в насипно състояние на продукти с високо водно съдържание, въпреки, че това е изрично забранено. Така при някои „сирена“ се натрупва поредица от нарушения – необявена вода, липса на срок на годност/партиден номер на етикетите, отсъствие на опаковка и т.н. Очевидните простъпки могат понякога да се забележат визуално от купувачите в магазините, но явно контролния орган, Българска агенция по безопасност на храните, заобикаля отдалече проблемните марки.