Икономика

Активни потребители: 60% от изследваното сирене е пълно с вода над нормите

   
Активни потребители: 60% от изследваното сирене е пълно с вода над нормите

За поредна година сиренето, предлагано на българския пазар, масово се оказва с вода над нормите. В 58% от изследвани сирена е установено водно съдържание над нормите, съобщи Асоциация "Активни потребители". От тествани 36 марки, при 19 водното съдържание е между 60 и 70%, а при други две марки надхвърля - 70 на сто.

Реално, "Активни потребители" провежда за 7-ма година изследване за качеството на сиренето, предлагано на българския пазар. При предишни изследвания (тест от 2016) беше установено влагане на немлечни мазнини,предимно палмово. След като проблемът нашумя бе променено законодателството и тези продукти вече започнаха да стоят на отделни рафтове и да се обозначават като "имитиращи продукти".

След това "имитиращите продукти" бързо бяха заменени със свръх-оводнени сирена, което показаха резултати от изследването още през 2020 и 2022. След последното изменение в изискванията за етикетиране на продуктите с вода от 2021, което позволява млечната фирма да обозначи на етикета, че продуктът ѝ е с повече вода, производителите първоначално не се стреснаха. След това обаче продължиха с порочните практики, за което свидетелства и проучването от 2022 г.

Какво бе изследвано?

Закупени от търговската мрежа са 36 марки бяло саламурено сирене. Селектирани са евтини, под 10 лева, но и скъпи продукти – над 20 лева/кг. Не са пропуснати някои марки и производители при които в миналото е установявано повишено водно съдържание. В проучването не са включвани продукти, при които на етикетите е индикирано повишеното водно съдържание. Закупените сирена са доставени в “Активни потребители”, където са кодирани и препакетирани и веднага след това изпратени в лабораторията. Получените данни са представени в приложената таблица.

От тестваните 36 марки само 15 (42%) отговарят на изискването за водно съдържание до 60%. Повечето, по-точно 21 (58%), надхвърлят регулаторното изискване на законодателството. При 2 марки, “Бачково“ и “Свежо сирене Ракево Мил” водата е над 70%, което означава, че те на практика не са произведени по технологията за бяло саламурено сирене и вероятно са опасни за консумация, съобщават в съобщението си до медиите от “Активни потребители”.

Най-многобройна е категорията на продукти с водно съдържание между 60 и 70% - 19 броя или 53%. Това са най-вероятно са бързозрейки, за които по-подробно обясняваме в отделното каре и на които ще посветим отделен тест в най-скоро време.

Леко подобрение

В сравнение с резултатите от проучването през 2022 г има известно подобрение. През 2022 в 73% от изследваните продукти е установено водно съдържание над 60%, а сега показателя е понижен до 58%. Позитивни новини има и относно грубите ментета, тези с над 70% вода. От 25% (12 марки от 48) от всички изследвани през 2022, сега се установява значително понижение до само 2 марки (5,6%).

Много от изследваните сега брандове фигурират и в предишното проучване от 2022г. При доста от тях се наблюдава намаляване на водното съдържание под регулаторните нива от 60%. Положителните новини са за сирена с търговски наименования “ Саяна”, “Боженци”, “Добротица”, “К-Брей”, “Белиса” и “Йовчев”. При други, ситуацията се запазва, например “Ситово” и “Млекаря 79” бяха и остават бързозрейки.

Особено остава положението с продуктите брандирани като „Млекарница Ракево Милк“ или “Ракево милк трей“. Те традиционно продължават да залагат на ментета под името “свежо сирене“, каквото и да значи това, с водно съдържание от шокиращите 85%, което очевидно няма нищо общо със сиренето. Сред другите продукти под този бранд има и стандартни бързозрейки. Явно няма контролен орган в България който да може да спре Ракево да бълва сирене-менте сглобено по неустановена технология.

Проучванията на Активни потребители продължават да отчитат нарушения при пакетирането и етикетирането на храните. При 16 от закупените 36 търговски марки се установяват проблеми. Най-чести са липсата на информация, например партидни номера или срок на годност. Продължава и продажбата в насипно състояние на продукти с високо водно съдържание, въпреки, че това е изрично забранено. Така при някои „сирена“ се натрупва поредица от нарушения – необявена вода, липса на срок на годност/партиден номер на етикетите, отсъствие на опаковка и т.н. Очевидните простъпки могат понякога да се забележат визуално от купувачите в магазините, но явно контролния орган, Българска агенция по безопасност на храните, заобикаля отдалече проблемните марки.


Анкета

Как се спасявате от жегата?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14