Най-големият френски летищен оператор "Аеропор дьо Пари" (Aeroports de Paris - ADP) и германската компания "Фолокоптeр" (Volocopter) се отказаха от идеите си за "летящи таксита" за Олимпийските игри в Париж поради липса на сертификат, предаде Франс прес, цитирани от БТА.
Четири дни преди края на игрите двете компании съобщиха, че новота им цел е полет "до края на годината" от платформа, плаваща по река Сена.
Въпреки товa двете компании планират да организират демонстрации на полети с прототип без пътници днес и неделя на летището "Сен-Сир-л’Екол" (Saint-Cyr-l'École), в района на Париж, на няколкостотин метра от Версайския дворец.
Сертифицирането на "Фолосити" (Volocity) - машината, проектирана и произведена от "Фолокоптeр", претърпя "закъснение от няколко седмици", свързано с нейните двигатели, обясни Едуард Аркрайт, заместник главен изпълнителен директор на "Аеропор дьо Пари", управляваща летищата "Шарл де Гол", "Орли" и "Сен-Сир-л’Екол".
Първоначално летищният оператор и "Фолокоптeр", подкрепени от столичната префектура Ил-дьо-Франс, искаха да извършат експериментални полети от платформа в източната част на Париж и да се възползват от вниманието към олимпийските игри.
Дългосрочната цел е да се демонстрира осъществимостта на нов начин на транспорт в гъсти градски райони чрез пускането на тези устройства за вертикално излитане и кацане (VTOL).
Сред тях е съоръжението "Сен-Сир" (Saint-Cyr), което трябва да бъде открито днес и ще включва станция за проверка на пътническия багаж, станция за зареждане на устройства и зона за паркиране, уточни Аркрайт.
Демонстрациите ще се проведат при "нормални" работни условия на летището и летящата машина "Фолосити" ще лети на височина над 50 метра, като се впише в обичайния трафик.
Проектът, обсъждан от края на 2020 г., не получи навреме сертификат от Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) за настаняване на пътници.
Главният изпълнителен директор на "Фолокоптер" Дирк Хоке приписа това ново забавяне на "американски подизпълнител, който не успя да достави това, което беше обещал".
Двигателите за оборудване на машината трябваше да бъдат изпратени обратно в САЩ, за да бъдат проверени. "Те ще се върнат следващата седмица, но не навреме, за да извършат полетите от платформата" преди края на игрите, допълни Хоке.
"Малко сме разочаровани, но във всеки случай заявихме, че няма да направим никакъв компромис със сигурността", добави Аркрайт.
В настоящата си версия "Фолокоптeр" е двуместен самолет (за пътник и пилот), оборудван с батерии, захранващи 18 ротора, разположени в пръстен над пилотската кабина и е много по-тих от хеликоптер, според производителя.
През последните месеци от Министерството на транспорта и "Аеропор дьо Пари" предпочетоха да настояват летящите машини да бъдат по-полезни, като например да извършват медицински евакуации или транспортиране на органи, вместо да се ползват за "летящи таксита" от най-богатите.
Проектът предизвика враждебност от страна на общинските власти в Париж, както от мнозинството, така и от опозицията, които го описаха като "екологично отклонение". Кметството дори оспори в съда постановлението, публикувано на 9 юли от министерството на транспорта и разрешаващо създаването на "хеликоптерна площадка".
На 24 юли Конституционният съвет във Франция даде зелена светлина днес за експерименталното пускане в движение на електрически летящи таксита.
Съветът трябваше да се произнесе поради факта, че правителството на страната разреши използването на новаторските превозни средства, но проектът беше оспорен от градските власти.
Решението на Конституционния съвет е спешна мярка, в очакване на изслушване по същество, което трябва да се проведе през есента.
Според постановлението на министерството разрешението за експлоатация на платформата е "най-късно" до 31 декември.