Икономика

Дори новите вагони не могат да изкарат БДЖ от миналото

   
Дори новите вагони не могат да изкарат БДЖ от миналото

За 70 години железниците в Европа не са се променили като начин на мислене и начин на субсидиране. На този фон нежеланието на държавната БДЖ да се развива и обучава изпъква, като България държи последното място по дял на железниците в транспорта в Европа. Това коментира Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт, в предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.

Тази седмица БДЖ пусна в движение още от новодоставените германски вагони, които ще пътуват по направлението София-Бургас през Подбалканската линия; в бъдеще се очаква вагоните да бъдат включени и по линията София-Варна.

Ананиев цитира статистика за общото състояние на европейския транспортен пазар, според която жп транспортът имат 8% вътрешен пазарен дял и 4% от международните превози; за България делът е 2%.

"Добре е, че се взимат вагони и че БДЖ се опитва да мине тези 2%. Не е добре самият подход - преди да се вземат тези вагони, трябваше да бъдат обучени кадри, да бъдат създадени условия за поддържане."

Ананиев коментира и новината, че БДЖ най-накрая въведе електронни устройства за продажба на билети в някой от най-натоварените влакове, като каза, че компанията сама саботира от години подобни системи с нежеланието за тяхното въвеждане на всички нива в железниците.

"Държавната администрация и предприятия са хора, които много трудно приемат промените и обучението. От пет години има закупени билетоиздаващи машини, които по един или друг начин се саботират да бъдат внедрени, тъй като структурите са настроени по стария начин. Всичко това изисква нов мениджмънт."

В България има много добри намерения и стратегии в областта на транспорта, но тези планове не са свързани с конкретен бюджет и няма отговорни лица, които да следят за тяхното изпълнение - липсата на отчетност означава, че на практика не се прави нищо, коментира Ананиев.

"Железниците имат стратегия, министерството има стратегия за комбиниран транспорт, само че няма кой да отговаря за тях... Но продължаваме да произвеждаме стратегии."

Политическата криза допълнително утежнява положението, тъй като няма никаква приемственост и не може да се следват и изпълняват планове по години и суми, които да са заложени в бюджета.