Анализи

Стартира информационна кампания за рака на простатата Не пропускай

   
Стартира информационна кампания за рака на простатата Не пропускай

Информационна кампания за рака на простатата под надслов „Не пропускай“ стартира на специално събитие в София. Инициативата се организира от АстраЗенека България с институционалната подкрепа на Министерството на здравеопазването и Столична община. Целта на кампанията е да фокусира общественото внимание към редовната профилактика, ранната диагностика и своевременната терапия на рака на простатата. 

 

По данни на GLOBOCAN за 2022 г. са регистрирани около 1,47 млн. нови случая на рак на простатата в света и близо 400 000 смъртни случая вследствие на заболяването. Новите случаи в Европа са около 473 000, а в България – над 3000. Очаква се до 2050 г. заболеваемостта в света да стигне до около 2,88 млн., а смъртността - до повече от 940 000 на година, което означава, че в следващите 25 г. и двата показателя ще са двойно по-високи от сега. 

 

„С кампанията „Не пропускай“ ние от АстраЗенека България целим да обърнем внимание на обществото към профилактиката, ранната диагностика и лечението на рака на простатата. Благодаря на всички партньори, които се включиха в нашата инициатива, защото е важно да говорим за този проблем. Не бива да пропускаме важните неща в живота, не бива да пропускаме своите профилактични прегледи. Призовавам всички български мъже да отидат при своя лекар, да направят своето изследване за рак на простатата. Обръщам се и към дамите, защото те са тези, които могат да насърчат своите половинки да се погрижат за здравето си“, каза Гергана Пенчева от АстраЗенека България. 

 

Д-р Росица Кръстева, началник на Онкологичния център в МБАЛ „Уни Хоспитал“, каза:

 

„Статистиката сочи, че през 2022 г. в България са диагностицирана около 3000 мъже с рак на простатата, а над 1300 са починали. Съвременната медицина разполага с много добри възможности за ранна диагностика на онкологичните заболявания, а откриването на един онкологичен проблем в ранен стадий е от ключово значение за неговото лечение. Апелирам към мъжете – правете своите профилактични прегледи редовно, ако сте над 50-годишна възраст, ако сте по-млади, но имате фамилна обремененост (в рода ви има хора с онкологично заболяване), посетете своя лекар. Не разчитайте само на кръвния тест за биомаркерите, отидете при специалист. В ранен стадий ракът на простатата почти няма симптоми. Когато се появят болката, кървенето, процесът най-вероятно е напреднал. Призовавам и дамите – погрижете се за най-близките мъже в живота си. Насърчете ги да направят своя преглед. Нека бъдем отговорни към себе си“. 

 

Заместник-кметът на Столична община по направление „Социални дейности и интеграция на хора с увреждания“ Надежда Бачева добави:

 

"Днес всички ние сме тук с една важна цел – да ви напомним, че превенцията е най-доброто оръжие срещу заболяванията. Защото социално значимите заболявания засягат хиляди семейства всяка година. Ето защо е важно да не пропускаме възможността да се грижим за здравето си и за здравето на тези, които обичаме. През 2024 г. Столична община продължава активно да се грижи за здравето на своите жители с различни програми за превенция на заболявания, като рак, затлъстяване и други болести. С подкрепата на водещи здравни институции, тези инициативи са насочени към това да облекчат тежестта върху семействата и обществото. Тези заболявания не само водят до стрес и финансови трудности, но често оставят трайни последици, които пречат на хората да водят пълноценен живот. Днес отправям и един специален апел към  всички жени – вие сте силата зад важните мъже в живота си. Не пропускайте да ги насърчите да се прегледат! Заедно можем да предотвратим сериозни заболявания и да осигурим по-добро бъдеще“.

 

Посланикът на кампанията - актьорът Владимир Пенев, отправи специално послание към мъжете да се грижат за здравето си със стиховете на Стефан Цанев „Носете си новите дрехи, момчета!“.

 

„Винаги съм смятал, че когато си известен, трябва да популяризираш каузи и да се стараеш през известността си да помагаш, а една такава кауза е кампанията „Не пропускай“, насочена към мъжкото здраве. Често не се замисляме, че ако редовно правим своите профилактични прегледи, може да открием в ранен стадий опасно заболяване и това да спаси живота ни. Аз съм на 66 години и редовно посещавам своя лекар и правя необходимите профилактични изследвания. Искам да насърча всички мъже да отидат при специалист и да се погрижат за здравето си. Обръщам се и към техните половинки – насърчете своите любими хора да направят профилактичния си преглед. Нека бъдем отговорни и да не пропускаме важните неща в живота“. 

 

Събитието приключи със символично пускане на фонтана пред Народен театър „Иван Вазов“ като послание към мъжете в България да не пропускат своите редовни профилактични прегледи за заболяването и към дамите да бъдат все по-активни в насърчаването на своите бащи, любими мъже и синове да се изследват редовно и да се грижат за себе си, за да бъдат до тях по-дълго и в добро здраве.

 

Информационната кампания „Не пропускай“ започва в Месеца за борба с рака на простатата – септември, и ще продължи до края на ноември – Месеца на мъжкото здраве. Организаторите на инициативата изказват специални благодарности към писателя Стефан Цанев за предоставянето на стихотворението „Носете си новите дрехи, момчета!“ за популяризиране на посланията на кампанията.


Анкета

Ще гласувате ли на предстоящите предсрочни парламентарни избори на 27 октомври?


Резултати
Видео
Защо резките спирания на магистралата са лоша идея
 18.09.2022 22:09      
Видео
Хазарта: Сбъднах си мечтата да съм на заплата
 16.09.2022 09:14