В Гълъбово поставиха билборд срещу екорекета на зелените неправителствени организации.
На него са изобразени Тома Белев, съпредседател на "Зелено движение", и друг екоактивист - Петко Ковачев, бивш съпредседател на партията. Двамата са сред най-изявените привърженици на затварянето на топлоелектрическите централи в Маришкия басейн, пише Еконовини.бг. Въпреки че ТЕЦ-овете са гръбнакът на енергийната независимост на страната и в тях работят 50 000 души, еколозите искат унищожаването им. "Зелено движение", когато бяха част от коалицията "ПП-ДБ", наложиха в Плана за възстановяване и устойчивост ангажимент за затварянето на всички ТЕЦ в България до 2025 година.
Това е вторият подобен билборд в рамките на две седмици, след като на пътя между Симитли и Кресненското дефиле се появи пано с надпис „За задръстванията благодарете на тях“, заедно с лицата на Тома Белев, Борислав Сандов и Андрей Ковачев.
Поне още 50 билборда като този в началото на Кресненското дефиле и в Гълъбово ще са нужни, за да се покаже колко и кои проекти от национално значение са блокирани от партийните еколози и зелени неправителствени организации, финансирани от чужбина и европейски поръчки.
Хронология на значимите инфраструктурни обекти, блокирани от еколозите:
Довършването на АМ Струма през Кресненското дефиле: За 20 години еколози саботират довършването на АМ Струма през Кресненското дефиле. През това време са заведени над 50 дела. Подадени са 64 доноса до Европейската комисия, Бернската конвенция и други европейски институции с искане за спиране на строителството на АМ Струма. Чрез евродепутата Радан Кънев направиха опит да прокарат през Европейския парламент петиция за окончателно спиране на магистралата, защото пречела на биоразнообразието в дефилето. Интересен факт е, че точно в този момент Радан Кънев назначава за свой акредитиран сътрудник Зарица Георгиева Динкова, бившата министърка на туризма. Тя стана медийно известна с хвърлянето на сухоземна костенурка в морето, за да я спаси от наводнение. През 2019 година Зарица Динкова е член на Националния съвет на Зелено движение, на което сега съпредседател е Тома Белев. Тя е подготвила документацията за движението на петицията в структурите на ЕП. Твърденията за съществуването на мрежа от организации и лица, които могат да се оприличат като „зелен октопод“, може би не са безпочвени. Въпреки натиска на Кънев и еколозите, провалът им беше пълен. Европейският парламент не само отхвърли, а въобще отказа да гледа петицията. Този саботаж има жестока цена: 74 загинали и 400 ранени само на 16 км в Кресненското дефиле.
Тунелът под Шипка: Следващият важен проект от национално значение, саботиран от зелените, е тунелът под Шипка. И неговата история е над 20-годишна. Зелените са против, защото съоръжението щяло да минава през територията на природен парк „Българка“, зони по Натура и директивата за птиците. Също като случая с АМ Струма, зелените лобират за прокопаване на тунел с две тръби по 7,4 км всяка. Проект със стойност поне 1.5 милиарда евро. Подозрително е поведението на зелените, които се изявяват като експерти по тунели, а не по екология. В този период консорциум с ръководител Тома Белев печели поръчка на обща стойност 2.6 млн. лв. за изработване на план за управление на природен парк „Българка“. Той отива още по-далеч: за да провали актуалния проект за тунел от 3.2 км, той вкарва трасето на съоръжението в резерватна зона, в която абсолютно е забранено не само строителството, но дори преминаването пеша. След това, когато Белев вече е зам.-министър на екологията, той прокарва приемането на плана за управление през Министерски съвет. Сдружение „Национална асоциация Българско Черноморие“ и община Габрово обжалват решението на МС и печелят делата. Актът на съда, който отхвърли плана на Белев, дава възможност в близко време да стартира изграждането на тунела под Шипка, за бърза и безопасна връзка между Северна и Южна България, въпреки забавянето с над 15 години от зелените.
Тунелът Петрохан: Той е поредният обект от национално значение и сигурност, свързан с безопасността на движение и икономиката, който е жертва на зелените. Историята за тунел Петрохан е с 25-годишна давност. Дори правителството на Симеон Сакскобургготски имаше амбициозни планове тунелът да е готов през 2008 г. През 2013 и 2017 г. пак има опити за развитие на проекта, но по екопричини нищо не се случва. През 2022 г. Борислав Сандов и Тома Белев, като министър и зам.-министър, отхвърлят идейния проект за тунел Петрохан, изготвен от Агенция „Пътна инфраструктура“. Причината е, че предложеното трасе минава през три зони по Натура. Отново се използва доводът, че тунелът засяга местообитания и нарушава директивата за птиците. Най-големият проблем обаче е, че точно на мястото, където ще минава трасето, е единственото местообитание в Стара планина на алпийския тритон - малко земноводно гущерче, разпространено в цяла Европа. В България го има на всички места, където има широколистни гори и вода. Поради тежките екологични процедури и възможността зелени НПО на две инстанции да обжалват оценките за въздействие върху околната среда, е малко вероятно строителството на тунел Петрохан да стартира в близките 10 години.