Икономика

87 нашенци са в капан на летището в Корфу. Какви са правата им?

   
87 нашенци са в капан на летището в Корфу. Какви са правата им?

Група от 87 български туристи се оказа заклещена на летището в Корфу, след като самолетът, с който трябваше да се приберат у нас, се повреди.

Това наложило отлагане на полета, а туроператорът „Бохемия“ оставил пасажерите на място, вместо да им потърси подслон. Така туристите прекарали нощта на летището и се надяват да не им се наложи да преживеят още една, пише „Труд“.

„Тук сме вече над 20 часа, всеки път ни казват, че ще потеглим скоро, но така и не се случва“, съобщи олимпийският шампион по борба Георги Мърков, който е част от групата.

„Трябваше да излетим в 15,30 часа, после в 20 ч, след това в 8 часа сутринта, сега щеше да е в 15 часа, но пак го отложиха за 20 часа, пак ни лъжат...

Някои от туристите искат да се връщат с автобус в България, но багажът ни е в самолета и трябва да бъде свален.

Вече няколко пъти го товарят и разтоварват. Има и малки деца, бебе на три месеца, а количката им е на борда, майка му непрекъснато плаче. Имаме договори, събрали са ни парите още преди месеци, а не искат да ни намерят хотел, казаха ни да си търсим. Къде да търсим – всичко е заето... Изхвърлиха ни багажите сутринта, спим по земята като прошляци“.

Туроператорът прехвърля топката към превозвача „Райънеър“ - казват ни: „Имате си договор с тях, те трябва да ви извозят“.

Какви са правата на изоставените български туристи в Корфу?

Онлайн платформата „Ние, потребителите“ коментира казуса с 87-те български туристи, останали на летището в Корфу, напомняйки за правата на засегнатите. Според нея туроператорите носят отговорност, ако не успеят да осигурят навременното завръщане на туристите в съответствие с предварително уговорената програма. Те са задължени да окажат съдействие без забавяне и да осигурят алтернативни туристически услуги, включително до три нощувки в подходящо място за настаняване.

Туроператорът няма право да прехвърля отговорността върху други доставчици на услуги, както изглежда се е случило в този случай, според информацията, която се разпространява. Ако проблемът не бъде решен с алтернативни варианти, и пакетното пътуване включва транспорт, туроператорът трябва да организира репатрирането на туристите.

При закупуване на „свързани услуги“, отговорността може да премине към доставчика на конкретната услуга – например, авиокомпанията. Тогава тя трябва да осигури настаняване, трансфер и храни за туристите по време на техния принудителен престой. Европейските насоки подчертават, че техническа неизправност на самолет не се приема за форсмажор, което означава, че авиопревозвачът е длъжен да изплати компенсации.

„Ние, потребителите“ съветва туристите да изискват пълно съдействие от отговорните лица и да запазват всички писмени доказателства и касови бележки за направените разходи, за да могат да поискат възстановяване на сумите и обезщетение. Потърпевши туристи съобщават, че срещат трудности с намирането на свободни места за настаняване.