Комисията за защита на потребителите (КЗП) е установила нарушения на търговци за ноемврийските намаления. В момента има административни производства за нереални намаления, съобщи председателката на КЗП Мария Филипова в интервю пред БНР.
Глобите са от 10 000 до 50 000 лева. За привържениците на онлайн търговията тя препоръча, преди да се направи поръчка, да се потърси информация за търговеца на сайта. Филипова посочи пример за козметика, която не отговаря на изискванията и в "момента се правят изследвания за безопасността за здравето".
Тя предупреди, че най-големите измами са при онлайн търговията и разказа какви трудности среща КЗП при установяване на нарушения и откриване на търговеца.
"В някои сайтове присъства думата морал, в други тя отсъства. Потребителите трябва да първо да проверят реален ли е търговецът. Задължително е да се проверява на информация за търговеца и с ЕИК булстат да проверят в Търговския регистър. Другата заблуда е, когато се контактува с клиента само на мобилни приложения. Трябва да има посочен телефон, служителят да си каже името, да посочат адреса на офиса", съветва Филипова. Трудността за КЗП е, когато няма контакти на сайта и след изчерпване на стоката, той се затваря.
"Тогава и с помощта на МВР трудно откриваме търговеца. Същото важи и в социалните мрежи, където са най-примамливите предложение и най-големите намаления", коментира председателката на КЗП.
Към момента няма жалби в Комисията срещу китайските платформи за онлайн търговия, "може би, защото там се решават нещата на ниво Европейска комисия".
В предаването "12+3" тя коментира за открити нарушения сред фирмите, небанкови институции, за бързи кредити. От КЗП са открили, че формулярът не е европейски, начисляват се допълнителни такси за услуги и допълнителен договор за гарант, като често се оказва, че фирмата гарант е свързана с кредитора.