Добрата новина за България е, че на 12 декември ще бъде взето решение най-накрая страната да стане част от шенгенското пространство. Това е единствената кауза, която еднозначно обедини политиците и цялото общество. Тази възможност за развитие на транспортния сектор и спокойното пътуване на гражданите обаче не попречи на екологичните неправителствени организации, отново да поискат от Бернската конвенция да спре довършването на АМ "Струма" през Кресненското дефиле, пише Еко Новини.
В сигнал, изпратен от еколозите до Конвенцията, те отново настояват за прекратяване на строителството на магистралата. Документът, с обем от 50 страници, съдържа всички техни опорки от последните 20 години.
Аргументите на зелените са два
- Първият: Заплаха за флората и фауната: Изграждането на магистралата щяло да застраши местообитанията на два вида влечуги, два вида костенурки, както и движението на мечки и вълци в района.
- Вторият :Според зелените те били единствените, които изразявали мнението на българското общество, а то било против строителството на АМ "Струма". Същото еколозите твърдят и за местните хора от Югозападна България - че те не желаели довършването на магистралата.
Факти срещу манипулации
И двете твърдения на еколозите са напълно неверни:
- Екологичната оценка: Още през 2017 г. има влязла в сила оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), потвърдена и от Върховния административен съд, след жалба на зелени НПО. Според ОВОС няма установени значителни въздействия върху природата. Напротив, изпълнението на проекта, с предвидените надлези и подлези за животни, ще осигури по-добра свързаност на местообитанията и движението на дивите животни.
- Мнение на местните: Освен няколко зелени активисти и 4-5 собственици на заведения в Дефилето, местното население настоява за спешно довършване на магистралата. Причината? В участъка са загинали 76 души, а над 400 са ранени.
Защо е спешно изграждането на АМ "Струма"?
След присъединяването към Шенген и отпадането на граничния контрол, се очаква значително увеличение на туристическия и транспортния трафик. Три критичните точки остават:
- Самото Кресненското дефиле, с тесния път, неосветените опасни тунели, липсата на алтернативно трасе и невъзможността поради огромния трафик за качествени ремонти, предопределят задръстванията.
- Въпреки новото - трето платно преди Симитли, тапите през лятото достигат чак до тунела "Железница" в посока Кулата.
- Преминаването през целия град Кресна създава километрични колони от коли и камиони, почти до Струмяни.
Необходими действия:
- Одобряване на проекта: Техническият проект за източния вариант Г 10/50 на АМ Струма в посока Кулата-София, трябва да бъде одобрен незабавно от институциите и да започне същинското строителството .
- Изграждане на мост: Нов мост на река Градевска ще предотврати задръстванията преди Симитли.
- Обиколен път на Кресна: Ускоряване на процедурите за изграждането на обходния път, който да облекчават трафика през града.
АМ "Струма" – стратегическо значение
Автомагистрала "Струма" е част от транспортен коридор №4, който е ключов за европейската и националната сигурност. Участъкът през Кресненското дефиле е сред най-опасните за пътуващите, с висока концентрация на катастрофи с жертви.
Бернската конвенция – последният бастион на зелените
От 2 до 6 декември в Страсбург ще се проведе конференцията на Бернската конвенция. Това е деветият опит на зелените да блокират магистралата. Българската държава трябва категорично да защити проекта ,който е одобрен и от Европейската комисия и магистралата да бъде завършена.
Бернската конвенция е орган, който е създаден да съдейства за опазване на флората и фауната в Европа. Конвенцията много точно, ясно и далновидно е определила и случаите, в които е необходимо да има изключения от правилата и изискванията.
Те са, когато е "В ИНТЕРЕС НА ОБЩЕСТВЕНОТО ЗДРАВЕ И БЕЗОПАСТНОСТ, БЕЗОПАСТНОСТА НА ВЪЗДУХОПЛАВАНЕТО ИЛИ ДРУГИ ПРИОРИТЕТНИ ОБЩЕСТВЕНИ ИНТЕРЕСИ".
Какво по-голямо доказателство за необходимостта от завършването на АМ „Струма“ е необходимо от това, че в периода на забавяне на изграждането на магистралата в Дефилето са загинали 76 човека, а 400 са пострадали.
Много е жалко, че в нашето общество има лица и организации, които тази черна статистика не ги интересува. За тях - зелените, единствено важни са личните интереси и възможността за финансиране на техните неправителствени организации.