Икономика

Увеличаване на акциза върху цигарите, бирата и другия алкохол, данък върху подземните богатства ще пълнят хазната

   
Увеличаване на акциза върху цигарите, бирата и другия алкохол, данък върху подземните богатства ще пълнят хазната

Министерството на финансите публикува проект на Закон за държавния бюджет за 2025 г. след края на работния ден. В него е записан 3 процента дефицит от брутния вътрешен продукт, в рамките на който са разходните политики. 

Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране се предвижда държавният дълг да достигне 59,8 млрд. лв. (или 27,8 на сто от БВП) през 2025 г. Минималният размер на фискалния резерв към 31 декември 2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения  за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лева.

За повишаване на приходите в хазната ще се разчита на: 

- Данък върху добива на подземни богатства - мярката се предлага във връзка с необходимостта от преодоляване на бариерите за актуализиране на концесионните плащания за лицата, добиващи подземни богатства по смисъла на Закона за подземните богатства. Целта е постигане на актуално ниво на заплащане за правото за добив на подземни богатства на територията на страната, които са изключителна държавна собственост;

- Предложен е нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия (ТТИ) - мярката е продължение на практиката за балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия;

- Увеличаване на акцизната ставка на алкохола е мярка, която цели подобряване здравето на населението и предотвратяване на злоупотреби с твърд алкохол;

- Увеличаване на акцизната ставка на бирата и на бирата, произведена от независими малки пивоварни;

- Данъчна амнистия: 

- Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания, възникнали до 31 декември 2023 г. - мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения. Хората се стимулират да погасят главница по декларирани данъци и задължителни осигурителни вноски, като в този случай е предвидена недължимост на начислените по тези главници лихви;

- Недължимост на лихви при заплащане на главница по изискуеми публични вземания за местни данъци и /или такса за битови отпадъци за периоди до 31 декември 2024 г. - мярката цели внасяне на главници по изискуеми към 1 януари 2025 г. публични задължения за местни данъци и/или такса битови отпадъци.

- Отмяна на повишаването прага за регистрация от 100 000 лв. на 166 000 лв. от 1 януари 2025 г. - мярката цели създаване на равнопоставени условия за извършване на бизнес;

- Еднократно деклариране на недекларирани доходи - 15 процента еднократен данък. Мярката цели чрез еднократно деклариране и внасяне на дължими данъци за доходи, които не са декларирани за предходни отчетни периоди. Тази мярка не се прилага по отношение на доходи, свързани с престъпна дейност, корупция, пране на пари и финансиране на тероризъм;

- Мерки за намаляване дела на сивата икономика, за борба с данъчните измами, укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане и др.

Бюджет 2025 година предвижда да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на ДОО на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица. 

Максималният осигурителен доход е предвидено да нарасне от настоящите 3750 лева до 4130 лева, минималната работна заплата в страната трябва да скочи от сегашните 933 лева до 1077 лева.

Увеличението на разходите за периода 2025 – 2028 г. идва от:

- В разчетите за периода 2025 – 2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата от 1 януари 2025 г. – от 933 лв. на 1077 лв.;

Предвидено е увеличение на максималния осигурителен доход от 3750 лв. на 4130 лв. от 1 януари 2024 г., съответно 4430 лв. от 1 януари 2026 г., 4730 лв. от 1 януари 2027 г. и 5030 от 1 януари 2028 г.;

Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица за 2025 г. е 1077 лв. и се запазва за целия прогнозен период;

Запазва се размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст – 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;

За периода 2025 – 2028 г. пенсиите за трудова дейност, отпуснати до 31 декември на предходната година, се осъвременяват от 1 юли на съответната година по чл. 100 от КСО или т.нар. „швейцарско правило";

В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 10% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, в т.ч. и общинска администрация;

Увеличение на разходите за персонал в сектор „Отбрана и сигурност", съгласно приетите механизми със Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за Националната служба за охрана и Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, считано от 01.01.2025 г.;

През 2025 г. е запазена политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от СБРЗ за 2024 г. (2 284 лв.).

Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025 – 2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 59,8 млрд. лв. (27,8% от БВП) през 2025 г., 66,6 млрд. лв. (29,3% от БВП) през 2026 г., 73,7 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2027 г. и 81,1 млрд. лв. (32,8% от БВП) през 2028 г.

В актуализираната средносрочна прогноза се предвижда освен дефицит от 3% за 2025 г.,  за 2026 г. той е 3,6 на сто от БВП, в резултат основно от приключването на периода за реализация на ПВУ,  за следващите две години (2027 и 2028 г.) дефицитът рязко намалява, съответно до 2,4 и 2,1 на сто от БВП.

Като дял от БВП общото ниво на приходите за периода 2025-2028 г. е в диапазона 39,9 – 43% от БВП с низходяща тенденция. Същата низходяща тенденция се наблюдава и при общото ниво на разходите (общо разходи и вноска в общия бюджет на ЕС), които като дял от БВП са в диапазона 42 – 46%.

Въз основа на допусканията за ново дългово финансиране през периода 2025 – 2028 г. се предвижда държавният дълг да достигне съответно до 59,8 млрд. лв. (27,8% от БВП) през 2025 г., 66,6 млрд. лв. (29,3% от БВП) през 2026 г., 73,7 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2027 г. и 81,1 млрд. лв. (32,8% от БВП) през 2028 г.