Икономика

Летище София с рекорд за обслужени близо 8 млн. пътници

   
Летище София с рекорд за обслужени близо 8 млн. пътници

Летище София е обслужило 7 922 702 пътници през изминалата година, което е рекорд в неговата история. Ръстът е с близо 10% спрямо 2023 г., когато аеропортът надмина нивата от преди пандемията. Това показват данните на концесионера "СОФ Кънект", предоставени на TravelNews. Очакванията на летището и на туристическия бизнес са за ръст и през тази година, като нивата вероятно ще надхвърлят 8 млн. пътници. Ръководството постоянно се опитва да привлича нови авиокомпании или действащите, които да оперират до различни туристически дестинации.

Най-много хора през 2024 г. са обслужени през летните месеци – по над 700 000 човека месечно от май до октомври. През август е достигнат рекорд от 742 491 пътници. През лятото има и най-много чартъри от София до различни дестинации, които организират големите туроператори.

Лондон е топ дестинацията на Летище София с обслужени над 415 000 човека, показват данните. Във Великобритания е най-голямата българска общност, като средно има по 6 полета на ден между София и Лондон. В допълнение британците са сред най-многобройната група туристи, които посещават България. София е отправната им точка за ски курортите Банско, Боровец и Пампорово през зимата, казват експертите пред TravelNews.

На второ място с двойно по-малко обслужени пътници е дестинация Виена (207 275). Следват в топ 10 - Франкфурт, Милано, Истанбул, Мюнхен, Рим, Барселона, Варна и Брюксел. Най-много чужди туристи в София идват от Италия, Испания, Германия и Великобритания.

Сред най-големите авиокомпании, които извършват полети на летище София, са Wizz Air, Ryanair и „България Еър“, които имат и базинари самолети в столицата ни. Другите са Lufthansa, Turkish Airlines, Austrian Airlines, British Airways, LOT, ITA Airways, Aegean, Swiss и др.

През 2025 г. се очаква да продължи трансформацията на терминал 2 на Летище София. Предстои пускането на нови хранителни зони, магазини и удобства в основната галерия на терминала след зоната за сигурност. Освен това започва разширението на check in гишетата от 34 до 52 броя, инсталиране на новата багажна система и привличането на нови авиокомпании до различни дестинации.

Операторът на Летище София - "СОФ Кънект", очаква да получи разрешение за строеж на новия Терминал 3 през април 2026 г. и да започне строителството през лятото на същата година. Плановете са терминалът да бъде въведен в експлоатация през 2031 г. Заедно със съществуващия Терминал 2 ще имат общ капацитет от 20 млн. пътници годишно. Терминал 1 ще преустанови своята дейност. Капацитетът на изходите ще бъде разширен, като Терминал 2 и Терминал 3 ще разполагат общо с 34 изхода.

Площта на Терминал 3 ще бъде над 65 хил. кв. метра, или два пъти по-голяма от тази на съществуващия Терминал 2, с който новият терминал ще бъде свързан. Терминалът ще обслужва различни профили на пътниците, включително бизнес, туристи и пътуващи за посещения при роднини и приятели. Той също така ще предлага специализирани услуги като детски площадки, игрални зони и зони за домашни любимци.

Дизайнът на терминала е оптимизиран, като включва усъвършенствани пътнически ръкави за традиционните авиокомпании и ефективни процеси при нискотарифните превозвачи. Терминал 3 ще разполага с три нива: -1, което ще бъде предназначено за технически операции, нулево ниво за пристигащите полети и получаване на багаж, ниво 1, където ще се намират зоните за заминаващи, проверка за сигурност, заведения за хранене и търговски площи с над 10 хил. кв. м. Ниво 2 ще бъде отредено за връзка между полети и коридори за пристигащи от страни извън Шенген и ЕС.

Концесионерът „Соф Кънект“ дължи концесионни такси на държавата в размер на над 100 млн. евро за първите четири години от 35-годишната концесия. Сумите ще бъдат плащани на две равни вноски едва в периода 2046-2048 година. Огромните суми ще бъдат плащани едва след около 20 години, тъй като малко след старта на концесията отиващото си правителство на Бойко Борисов през пролетта на 2021 г. гласува 10-годишно отлагане на концесионните такси заради пандемията и намаления пътникопоток, т.е. те са дължими и ще бъдат изплатени от концесионера от 26-тата до 35-тата година от срока на концесията.

„Соф Кънект“ единствено внесе първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лв. (над 336.7 млн. евро) в началото на 2021 г. Основен акционер в дружеството е инвестиционният фонд Мeridiam, който притежава 100% от капитала и акциите. С миноритарно участие е и Летище Мюнхен, който летищен оператор предоставя всички свои знания, опит и най-добри практики за трансформацията на Летище София.