На 9 януари министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова е прекратил конкурсната процедура за избор на генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), открита на 31.10.2024 г., съобщават от ведомството.
Дни по-късно - на 13 януари - Европейската прокуратура (EPPO) в София повдигна обвинения за измама срещу четирима заподозрени след разследване на проект за проектиране и изграждане на сигнални и телекомуникационни системи в българската железопътна мрежа. Проектът, който засяга железопътната отсечка между Пловдив и Бургас, е на стойност над 94,5 млн. евро (близо 185 млн. лв.) европейско финансиране.
Двама управители на италианска фирма и управител на българска фирма, част от консорциума, спечелил поръчката, са обвинени за измами при обществени поръчки. Обвинен е и бивш директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура".
Връзката между двете събития е, че проблемният договор е подписан от бившия шеф на НКЖИ Красимир Папукчийски, който е бил допуснат и до крайния подбор в новия конкурс, заедно с Мария Генова, пише Mediapool. Той стана шеф на държавната компания по време на първия служебен кабинет на Румен Радевпрез 2017 г. и запази поста по време на третото правителство на ГЕРБ, но беше сменен след идването на власт на ПП-ДБ от тогавашния транспортен министър Николай Събев.
Според разследването законните представители на фирмите, съставили консорциума, са подали невярна информация в НК "Железопътна инфраструктура", за да получат неправомерно евросредства.
Става известно, че бившият генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" е подписал договора и е разрешил плащанията, въпреки че е знаел, че подадената информация е невярна.