Автомобили Икономика

Автопаркът ни старее, колите стават все по-скъпи, купуваме втора ръка

   
Автопаркът ни старее, колите стават все по-скъпи, купуваме втора ръка

За 2024 г. в света са продадени малко над 88 млн. автомобила. Китай има най-голям дял - над 31 млн. Китайците са следвани от САЩ с приблизително 16 млн. В ЕС са малко над 10,5 млн. България е с малко под 50 хил. закупени коли, заяви в предаването “България сутрин” автомобилният експерт Калоян Желев.

За миналата година световните автомобилни продажби регистрират ръст от 1,5%.

Какво се случва на българския пазар?
"Електромобилите у нас са предпочитани в много малка степен. Търсенето в страната бе наситено и ръстовете ще стават все по-малки. Нямаме законодателство, което да насърчава търсенето да избира електромобилите. Макроикономическата ни картина и законовата регламентация на този бизнес не се е променила", каза още Желев и подчерта, че българите продължаваме да избираме употребяваните автомобили.

"Стареенето на автомобилния ни парк продължава. Много малка част могат да си позволят нови автомобили. София води с много над всички останали български региони", посочи Желев пред Bulgaria ON AIR.

Какви са световните тенденции?
Разходите стават чувствително перо и субсидиите за електромобилите са немалка част от тях, обърна внимание събеседникът.
"Очевидно Доналд Тръмп обича да управлява с укази. Очертават се мита срещу всичко, което не се произвежда в САЩ. Проблем имат автомобилните производители, които нямат местно производство", смята автомобилният експерт.

Според Желев САЩ не могат да се опълчат на Китай, който държи близо 1/3 от световните автомобилни пазари: "Не виждам инструментариум, с който това би могло да стане".

"От 2020 до 2024 г. има държави в Западна Европа, в които повишението на цените на автомобилите е между 30 и 45%. Тази тенденция ще продължава", прогнозира автомобилният експерт.