Икономика

Българска компания променя правилата: Изпий кафето, изяж чашата!

   


Всяка сутрин милиони хора по света започват деня си с чаша кафе. Но малко от тях се замислят какво се случва с чашата след това. Обикновено тя отива в кошчето, а оттам – в природата, като още един ненужен отпадък. Но какво би било, ако вместо да я изхвърлим… просто я изядем?

Точно това предлага Cupffee - българска компания, която създава ядливи чаши, които са напълно устойчиви и вкусни. Какво е да си бизнес с мисия в България? Повече за идеята пред bTV разказва Иван Бондоков, главен търговски директор на компанията.

От идея до революция в кафето

Раждането на идеята за Cupffee идва от стремежа към намаляване на пластмасовите отпадъци и създаване на продукт, който е едновременно функционален и екологичен. Един от съоснователите на компанията Мирослав Запрянов осъзнава, че милиони пластмасови чаши ежедневно се озовават в боклука, а алтернативите от картон също не са достатъчно екологични. Тогава се ражда идеята за чаша, която не само не замърсява природата, но и може да бъде изядена след употреба. 

След години експерименти, Cupffee създава иновативна вафлена чаша, направена от изцяло натурални съставки, която не само е вкусна, но и изключително устойчива. Не се размеква, не променя вкуса на напитката и издържа на високи температури. Моментът, в който компанията разбира, че техният продукт ще остави следа в индустрията е срещата им в Милано със световен гигант в областта на кафето.

„Седнали са 10-15 добре костюмирани, добре платени във въпросната компания. Взели са от нашите чашки, сипали са еспресо и са си гледали часовника 30 минути без никой да казва нищо.“

Бондоков разказа, че тази компания е правила безрбой опити за създаване на подобен продукт, но всички са били неуспешни.

„Щом този световен гигант мисли как да направи ядлива чашка, значи светът отива натам“.

Как Cupffee променя индустрията?

Компанията не е създала просто продукт. Мисията на бизнеса е да се бори срещу еднократната пластмаса. Компанията предлага алтернатива, която доказва, че иновацията може да бъде устойчива, удобна и приятна за потребителя. 

„Големи гиганти, световни, търсят нашето решение като технология, за да намерят алтернативи на техните пластмасови или хартиени опаковки,“ споделя Иван Бондоков.

Едно от най-големите предизвикателства, с които се сблъсква компанията е, че бизнесите, с които работят, често сравняват цената на устойчивите продукти с цената на пластмасовите и хартиените чаши. Устойчивата алтернатива е значително по-скъпа, защото се използват различни хранителни продукти и самото производство е zero waste т.е не генерира отпадък. По думи на Бондоков, към момента се разработна нова технология за производство, която се очаква да промени ценообразуването. Продадени са над 30 млн. бройки в целия свят.

Какво прави Cupffee уникална?

Чашата остава хрупкава до 40 минути и задържа течности до 12 часа. Произведена от овесени трици и пшенично брашно, без изкуствени добавки. Дори и да не бъде изядена, тя не оставя следи в природата.  Напълно автоматизиран процес, който минимизира отпадъците.  Освен приятна за околната среда, чашката е и здравословна за хората, които я употребяват. Освен за кафе, чашката може да бъде използвана и за други течности дори и за сладолед. 

Планове за бъдещето

Cupffee вече печели вниманието на големи компании и вериги. Компанията не смята да спре само до производството на чашки. В момента се разработва машина, която ще създава ядливи бъркалки. Самият остатъчен материал от производството на чашата ще бъде използван за създаването на бъркалките, така че да няма никакъв остатъчен отпадък. Компанията има планове за разработване на купи, вилици и д.р. 

Cupffee създава нова култура на потребление. С всяка една чашка, компанията се стреми да промени света и да намали продажбата и използването на хартиени и пластмасови чаши. Следващия път, когато посегнете към чашата си с кафе, замислете се: „Ами ако можех да я изям?“