Годишно бизнесът се оценява на 801 млн. лв., докато писмата носят само 32 млн.
Пратките при онлайн пазаруване ще се оскъпят не само заради готвените мита от ЕС и САЩ, но и защото “Еконт” и “Спиди”, които държат основния дял в бизнеса с доставки, вдигат цените от 1 март. Двете най-големи куриерски компании, които осигуряват така наречената неуниверсална пощенска услуга, напоследък го правят всяка година. С внимание към клиента и за негово добро, както се обосновават самите фирми.
Сега от съобщението на “Спиди" до техните клиенти става ясно, че за най-популярните пратки - тези до 7 кг, ще се тарифира не по обем, а според теглото им. Примерно, ако изпратите пухена завивка и възглавница, ще е по-евтино, отколкото преди. Ако обаче пратката е по-малка, но тежка, защото има буркани с мед, ще излезе по-скъпо. От компанията смятат, че тази промяна е в услуга на онлайн бизнеса, защото ценообразуването ще е по-ясно.
Минимално поскъпва услугата наложен платеж по банков път - от 0,6 на 0,7% без ДДС, като минимумът е от 0,50 лв. без ДДС се запазва. Тази промяна се налагала заради динамиката на банковия сектор и повишаване на финансовите услуги. С 10% се увеличава тарифата на палетните пратки - при вътрешни и международни доставки. Правело се, за да отговори фирмата на повишените изисквания при транспортирането на пратки с висок фискален риск.
Запазват се до 30 април промоциите за пратки до 3 кг от офис до автомат на цена под 2,50 лв. без ДДС, както и за доставки до Унгария, Чехия, Хърватия, Словения, Словакия и Полша. Пратки до 1 кг са на цена от 4 евро, а до 3 кг – 5 евро с включени такса гориво, толтакса и ДДС. Има и 25% отстъпка за пратки до Италия и Германия.
“Еконт” са по-директни - компанията уведомява за 8% увеличение на услугите в България, Гърция и Румъния. Бeз пpoмянa ocтaвaт дoпълнитeлнитe ycлyги като наложен плaтeж и обявeнa cтoйнocт.
Oт “Eкoнт” се обосновават, чe кopeкциятa е свързана с икономическата обстановка, постоянното и цялостно пoкaчвaнe нa цeнитe нa cтoки и ycлyги.
“Стремим се да предоставим лична грижа за вас и вашите пратки. Промяна на цените с 8% озачава, че на всеки лев е нужно да добавите 8 стотинки”, посочват от компанията.
За последните 5 години куриерските фирми вдигат тарифите непрекъснато. През 2020 г. увеличиха цените заради промяна на толтаксите. “Спиди” вдигна с 0,10 лв. за пратката с тегло над 31,5 кг, а на палетните пратки с 0,05 лева на километър.
“Еконт” калкулира увеличение на цените на горивата и на толтаксите в поскъпване от 1 до 8%. На 1 септември 2021 г. услугите на “Спиди” поскъпнаха с 4,85%. От 1 юни 2022 г. “Еконт” повиши цените отново през такса “Пътни условия”, в която влизат горивото, толтаксите и други плащания, свързани с пътната мрежа. Поскъпването бе от 14 на 20% от основната цена за различните услуги. Това на практика означава допълнителни 30 ст. за колетните пратки между офисите и 38 ст. за документални от адрес до адрес.
“Спиди” актуализира тарифите си от август същата година. Като обяви, че цената на най-масовите пратки до 3 кг от офис до офис става 4,31 лв. Трендът на увеличението продължава и през 2023-а и 2024 г.
В същото време ръстът на куриерските услуги в страната трайно се запазва. От анализ на Комисията за регулиране на съобщенията за 2023 г. става ясно, че на пазара на неуниверсалната пощенска услуга, в която са куриерите, има 164 компании с лиценз, но дейност развиват 74.
91,6% от приходите в сектора на пощенските услуги се дължи на куриерите. От неуниверсалната пощенска услуга са дошли над 801 млн. лв., като този на куриерите е 764,5 млн. лв. С най-голям дял са услугите в страната - 604 млн. лв.
За сравнение - универсалната пощенска услуга, в която водещи са “Български пощи”, носи приходи от 32,7 млн. лв. Става въпрос за стандартните писма и колети. Икономическата картина на пазара показва ръст на приходите на куриерите от 8%, а при пощенските парични преводи е 2,8 на сто. Спадът е при приходите от пряка пощенска реклама - с 4,1 на сто, при тези от хибридна е 0,4 на сто.
Над 80% от пазара на куриерски услуги се държи от три компании. “Еконт” има дял от 39,9%, втора е “Спиди” с 33,8 на сто, трети - “Ди Ейч Ел Еспрес България”, която има 7,6 на сто. За всички останали остават 18,7 на сто, като от 2021 г. техният дял постоянно намалява.
“Български пощи” имат само 1,6 сто от пазара на неуниверсалната пощенска услуга, въпреки че от години развива и този бизнес. Всъщност това е възможност да се окаже натиск върху цените с по-агресивно влизане на свободния пазар на държавния оператор.
Тенденциите за 2024 г. на пазара на куриерските услуги могат да се хванат от отчетите на “Спиди”, която е публична компания и акциите са на борсата.
Приходите от услуги са с ръст от 17,1% през 2024 г. до 357,5 млн. лв. Сред причините за положителни резултат е продължаващото активно развитие на онлайн търговията. При тази компания около 90% от приходите се генерират от клиенти по договор. Нетната печалба към 31 декември 2024 г. е 42,475 млн. лв., при 37,023 млн. за 2023 г.