Анализи Икономика

Планът Витоша – близо и далеч

   

  bTV

Витоша. Наричат я белите дробове на София, а навремето къде на шега къде на сериозно са казвали, че е толкова близо до града, че до нея можем да стигаме с лифт от НДК.

Днес това ни звучи като филм от бъдещето, а  достъпът до по-развития за туризъм, северен склон, стана по труден, след като и последната въжена линия спря и се присъедини към останалите ръждясващи съоръжения.

Ясно е едно: Нужен е план за действие, но кой трябва да го начертае и как ще се постигне консенсус между частния, общински и държавния интерес? Това е темата на bTV Репортерите.

Основните на модерния туризъм на Витоша поставя не друг а Алеко Константинов, който през 1859-та повежда голяма група към Черни връх. Днес неговото име носи и първата хижа на Витоша.

Любовта към природата, на крачка от разрастващия се град,  се увеличава и така в началото на 1950 г. държавата започва да строи пътнически въжени линии.

Връзката на града с планината е направена от станции в Княжево, Драгалевци и Симеоново. През 2007-ма съоръженията са приватизирани: Едното още тогава неработещо, останалите спират през 2018-та, а последното - Симеоновският лифт през лятото на миналата година.

Частната компания - собственик уверява, че има план за модернизация и 200 милиона лева за инвестиции, но само ако знае какъв е планът на останалите собственици - държавата и общината.

„Ако ние проведем правилният разговор и знаем какво искаме - ще ходим пеша, ще караме автомобили, колела, има 100 колоездачни маршрута, или ще караме ски, или ще имаме един интелигентен , социален и екологично издържан прочит за тази планина. Ако успеем да дефинираме нашето желание, "Витоша ски" е готова веднага да участва с нейната транспортна система, можем да изградим съоръженията, но ние самите трябва да знаем какво иска това общество от тази планина. Готови сме за инвестиции“, коментира Деян Калчев от „Витоша ски“.

Столична община има най-голям интерес нейните граждани да имат лесен достъп до планината. Кметът на града разкрива, че има план - да съдейства да заработи спреният по време на управлението на „Витоша ски“ - Симеоновски лифт.  Идеята е две от линиите на метрото да бъдат продължени до района на бъдещата първа станция.

„Да има голям буферен паркинг и автобусен терминал, за да може ти да имаш удобен транспорт до началото на лифта и директно от метрото да се качиш на лифта. Проучено е може да се реализира - сами предполагате, че това не лесен процес и е свързан с доста неща, но когато искаш да имаш лифт с голям капацитет и искаш хората да си оставят колите,  ти трябва да им дадеш добра алтернатива. Ние можем да бъдем единствената столица в Европа, която можеш с публичен градски транспорт да стигнеш до базовата станция на лифта и да се качиш в планината“, коментира столичният кмет Васил Терзиев.

На свой ред общината също очаква конкретен ангажимент от компанията-собственик , преди да инвестира публичен ресурс.

През годините собствениците на съоръженията обясняват, че за ремонта им са нужни нови трасета и промени в законите. От 11 години обаче държавата, която е големият собственик на земята на Витоша, няма план за управление.

През 2014-та година Природен парк "Витоша“, част от Изпълнителна агенция по горите към Министерство на земеделието, дава половин милион лева на частна фирма, която трябва да актуализира съществуващия план. В хода на обсъждането на проекта и заради "големия обществен интерес" са направени бележки, които така и не са отразени

„Витоша е пример за това колко сложно е управлението, когато в него участват толкова много собственици и всеки защитава различни интереси“, казва Росица Карамфилова,  бивш служебен министър на околната среда, сега съветник на президента по въпросите на екологията.

Последният опит всички заинтересовани да седнат на една маса за диалог беше направен именно на „Дондуков 2“.

И така.. .докато „Витоша ски“, Столичната община и държавата разработват планове и правят опит да ги синхронизират, пътят от София до планината остава възможен само с автобуси на столичния градски транспорт или с личен автомобил.

Интересът обаче е толкова голям, че понякога автобусите не успяват до поберат всички желаещи, а автомобилите няма къде да паркират и задръстват трасето.

Общината се грижи пътя да е почистен, но заради задръстванията въведе времеви ограничения за преминаването на автомобили.

Самият път обаче не е нейна собственост, но има идеи за модернизирането му.

А когато стигнете в планината става ясно друго - към разруха вървят и голяма част от хижите, заслоните и туристическата инфраструктура.

Наследниците на Алековото туристическо движение днес признават:

„Изобщо на всички хижи на Витоша им предстои ремонт. Много е трудно за самите хижари, а и за самия Български туристически съюз да направят такива ремонти“, казва Лъчезар Лазаров от Български туристически съюз.

„Хижите не представляват интерес и за държава и общини, не само за столична община, защото те не са такъв носител на приходи, както са високопланинските хотели за туристи и скиори. Хижите са обикновения гражданин, обикновения турист , а те са най-много в България. Но не си дават сметка управляващите, че всъщност това е бъдещето“, казва още той.

Докато се случат промените, Алеко остава в града,  в началото на пешеходната зона на булевард „Витоша“, за да ни напомня с поглед посоката.