След двата бойкота срещу хранителните вериги у нас и високите цени, основният въпрос остава - как стоките да поевтинеят. Очакванията на производителите на зеленчуци в Пловдивско не са оптимистични, информира БНТ. Ако предприетите мерки на контролните органи отново са за седмица-две, траен спад в цените няма да има.
В оранжерията на семейство Кабурови в пазарджишкото село Мало Конаре разсадът краставици е засят преди 10 дни. Ще берат в края на март. Едва тогава ще разберат дали ще са на загуба или на печалба.
Иван Кабуров - зеленчукопроизводител: "Ако сложим, че от мен продукцията, която излиза е единица, отива във втора ръка, става 1,50 лв., в трета ръка става – 2,00 лв. в четвърта ръка става – 3,00 лв. и потребителят я получава на 4,50 – 5,00 лв. Този търговец, който получава продукцията от мен на единица, той печели единица за 24 часа, а аз тази единица съм я произвел за 40 дни след засаждане и 30 дни преди това съм отглеждал разсад. Значи трябва да инвестирам 3 месеца, да инвестирам от тази единица и на мен ми остава най-много 15-20 стотинки от този лев."
Производителите подкрепят бойкота на големите хранителни вериги, но са песимисти, че мерките на държавата ще дадат резултат. Според тях основен проблем е нерегламентираният внос от трети страни, който погубва българските производители.
Десислава Кабурова - зеленчукопроизводител: "Например краставицата – от Албания и Македония, домати – от Турция. Земеделските производители в България са пълен дефицит и ако не се стегнем и не се активираме като държава, ако си загубим и сегашните производители, какво ще остане в България, една страна която няма поминък тя няма развитие, няма сигурност…"
Злоупотребите и сивият сектор също трябва да се ограничат.
Иван Кабуров: "Има много търговци със зелени талончета, които продават по пазарите, които твърдят, че са производители, произвеждат по 2-3 декара в дворчетата си, а продават целогодишно стотици хиляди тонове, не дават касови бонове, не пускат фактури, и тези пари отиват като чиста печалба в нечии джобове."
Според производителите крачка в правилната посока би било поставяне на специално лого за българската продукция и кодове за проследяемост. Това би могло да изсветли бизнеса и да гарантира на потребителите, че стоката, която купуват наистина е родно производство.