Икономика

Нова измама с евтини стоки от известни марки за 19,54 лв. – уж вериги чистели складовете си

   
Нова измама с евтини стоки от известни марки за 19,54 лв. – уж вериги чистели складовете си

 Все повече хора стават жертви на нова схема в социалните мрежи. При нея веднъж ви вземат 19,54 лв., а след това на всеки 2 седмици теглят от картата ви по още 54 лв.

Измамниците предлагат стоки на суперизгодни цени с аргумент, че големи магазини за техника разпродават от складове. Измамниците злоупотребяват с утвърдени големи вериги , както и с музикални и козметични брандове.

За да заблудят хората, мошениците правят фалшиви фейсбук страници на магазините. Копират профилната снимка и корицата, дори няколко оригинални публикации. Сред жертвите е и веригата “Зора”. Името на ментето, което ги имитира, е почти същото като оригиналното - “Верига магазини ЗОPA”. Измамата е в това, че последните 2 букви всъщност са латинските за П и А, а не българските Р и А. След няколкото директно откраднати истински публикации следва и тази, която лъже потребителите.

Bepигa мaгaзини ЗOPA paзпpoдaвa кaфeмаши ни зa 19,54 лв. Зaкpивaмe нepентaбилни cклaдoви пoмeщeния и пopaди тoвa пpодaвaмe cтокa- тa нa нaмaлeни цeни зa жителитe нa Бългapия. Oтгoвopeтe нa някoлкo въпpоca и взeмeтe cвo- ятa кaфeмaшинa вeд- нaгa! Нaтиcнeтe “Paз- беpетe пoвeче" пoд cним- кaтa и вземeтe свoятa PhіІіilips LаttеGо 4300, гласи лъжливият текст.

Измамният текст е еднакъв за всички магазини, само се сменя името на веригата, а понякога и на продукта - веднъж е кафемашина, друг път портативна блутуут колона Marshall, но може да е и парфюм или козметичен крем. Сумата винаги е 19,54 лв., което се равнява на 10 евро.

Когато фейсбук изтрие страницата, просто се прави нова. И докато за повечето продукти се твърди, че складът е нерентабилен, за колонките Marshall измамата е, че промоцията е заради 60-ия рожден ден на компанията. Другата слабост на публикацията е, че няма логика музикален магазин или верига за техника да предлага намалението, а не директно производителят.

Интересното е, че за да поддържат заблудата, мошениците използват и фалшиви фейсбук профили. Те публикуват снимки как са получили поръчаната стока и колко са доволни, че са я взели толкова изгодно. Дори се прилагат касови бележки. Имената обаче са чужди - чешки, полски, словашки. Профилите имат по около 20 приятели. Те са наскоро създадени, управляват ги измамниците и от тях се пишат коментари и в ментетата, създадени за Словения например. А върхът е, че един от фалшивите профили дори се оплаква от грешен цвят музикална колонка. Измамниците обещават да му я сменят. Всичко това цели да убеди човек, че наистина е попаднал на суперизгодна сделка. За да стигне до повече хора, мошениците също така рекламират със спонсорирани постове. Като платец е записано само PMT, така че реално кой дава парите, остава скрито.

Кликнете ли на линка, “промоцията” няма нищо общо с търговската верига. Тя става на някой от известните производители на дадената стока. Вече те затварят склада си, а не магазинът, от чийто фалшив фейсбук профил човек е попаднал на линка. Целта е мошениците да не правят сайтове менте за всяка верига, а само фейсбук профили. Така слагат един и същи линк за всички магазини.

Ментетата посрещат с информацията, че има само още 8 останали продукта. Добавена е и секция с отзиви от доволни потребители. Първите 4 коментара винаги са от минутата, в която сте отворили сайта - например в 19,31 ч. Разликата е само в няколко секунди. Имената отново са на чужденци, но пък текстът е на български. Това е така, защото мошениците ползват еднакви шаблони и за измамите у нас, и в други държави. След това искат да се попълни анкета как човек е разбрал за промоцията. След въпросника хората попадат на страница с 12 подаръчни кутии. Имат 3 опита да изберат, за да стане ясно класират ли се за промоцията. Това винаги се случва на третия опит. “Бързайте! Още 7 души гледат този уред с вас”, приканват измамниците. Така влияят емоционално на човек, за да не обмисли, че няма как колонка за 650 лв. да бъде намалена на 19,54 лв. Вместо това се бърза да бъде завършена покупката, за да не се окаже, че бройките са свършили.

Веднъж попаднали в страницата за плащане, отново заради бързането мнозина не забелязват надписа встрани. Той гласи, че човек дава съгласие на всеки 2 седмици мошениците да теглят по 27 евро от сметката му - приблизително по 54 лв. Заради малката сума на измамата - първо 19,54 лв., мнозина не подават жалби. За сметка на това клиенти ходили във физически магизини, за да питат кога ще получат кафе машината си. Други се обаждали да питат за промоцията.

Това принуди веригите да пуснат статуси във фейсбук, че не правят подобни кампании и всичките им истински промоции са достъпни само в официалните им сайтове. Засега в ГДБОП има 3 жалби от пострадали хора. Верига “Зора” също е подала сигнал. От дирекция “Киберпрестъпност” обясниха, че фалшивите профили, от които се правят подобни измами, биват закривани, преименувани или пререгистрирани периодично.

Оттам посъветваха хората да проверяват информацията за кампании и промоции чрез официалните сайтове на търговците, да не попълват никакви лични данни, да не следват инструкциите към подобни съобщения, ако не са напълно сигурни в достоверността на информацията в тях.

Пострадалите със сигурност са много повече от тримата, подали сигнал. Заради малката сума повечето хора само блокират банковите си карти и си преиздават нови - това спира мошениците да им теглят пари на всеки 2 седмици. Компаниите обаче се притесняват, че им се нанася и репутационна щета както от това, че уж не изпълняват доставките, така и от лъжата, че закриват складове, защото са нерентабилни.

Фейсбук публикацията твърди, че веригата затваря склад, защото е нерентабилен.
Фейсбук публикацията твърди, че веригата затваря склад, защото е нерентабилен. 
Веднъж кликнал на ментето, се оказва, че производителят няма сметка да държи помещението.
Веднъж кликнал на ментето, се оказва, че производителят няма сметка да държи помещението. 
Хора с чужди имена уж пишат колко са доволни. Коментарите им са в един и същи час, минута и секунда.
Хора с чужди имена уж пишат колко са доволни. Коментарите им са в един и същи час, минута и секунда. 
Хората често не виждат, че дават съгласието си да им се теглят и по 27 евро на всеки 2 седмици.
Хората често не виждат, че дават съгласието си да им се теглят и по 27 евро на всеки 2 седмици.