Икономика

Законът за личния фалит трябва да бъде работещ и в полза на гражданите, а не да обслужва корпоративни интереси

   
Законът за личния фалит трябва да бъде работещ и в полза на гражданите, а не да обслужва корпоративни интереси

Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) настоява за качествена законова рамка, която да защитава добросъвестните длъжници, а не да създава нови административни тежести и да обслужва корпоративни интереси. В момента в парламента са внесени четири различни законопроекта - Министерският съвет, парламентарните групи на ПП-ДБ, "БСП – ОЛ" и "Възраждане".

В тази връзка изразяваме подкрепа за инициативата на министъра на правосъдието Георги Георгиев да постави отново на дневен ред Законопроекта за фалит на физическите лица, но предложеният от Министерски съвет (МС) вариант има сериозни пороци.

АЗП неведнъж е изразявала сериозни резерви относно проектозакона на МС, защото е тромав, скъп и неработещ. В настоящия си вид не гарантира бързо и справедливо производство за добросъвестните длъжници. Процедурите, заложени в законопроекта, не облекчават длъжника, а го натоварват с допълнителни разходи. Ако се вземе заложения минимален праг на задължения, при който може да се обяви фалит, то простата сметка показва, че близо половината от сумата лицето ще трябва да плати повторно под формата на такси и хонорари за синдика. Така предложеният законопроект на практика обслужва на първо място синдиците вместо гражданите. Откакто Министерството на правосъдието преди 3 години представи законопроекта,  се извършват козметични корекции. Там без промяна стои текста осигуряващ на синдика такса при изпълнението на всяка стъпка от процедурата. Тези хонорари и такси за синдиците правят процеса практически недостъпен за хората в несъстоятелност.

Друг ключов фактор, който превръща законопроекта в ялов е липса на механизъм за ефективно и бързо производство – Процедурата е прекалено бюрократична и не отговаря на нуждите на длъжниците, които искат бързо да се върнат в икономическия живот. Тук е мястото да се отбележи, че има дублиране на такси – длъжниците са принудени да плащат два пъти за едни и същи действия, ако срещу тях има вече образувани изпълнителни производства.

АЗП настоява за:

- Оптимизиране на процеса  чрез опростено и бързо производство, за да могат длъжниците да възстановят финансовата си стабилност;

-  По-ниски такси и елиминиране на ненужни разходи – Законът не бива да създава изкуствени финансови бариери, които правят процедурата практически неизползваема;

-  Да се преразгледа нуждата от синдиците предвид, че става въпрос за физически лица, които не са предприемачи и имат ограничен брой кредитори, средства и имущество. Те може да бъдат заменени от съдебните изпълнители, които да изпълняват тези функции под постоянния надзор на съда. У нас освен небезизвестните ЧСИ функционират и над 200 държавни съдебни изпълнители, които са с много ниска натовареност.

АЗП изпрати до министър Георги Георгиев писмо съдържащо предложения за наложителни промени в предложения от МС законопроект, за които алармира от три години. Призоваваме министър Георгиев да не пести сили за законопроект, който да защитава интересите на добросъвестните граждани. Трябва да бъде инструмент за рестарт на живота, а не механизъм за допълнителна финансова репресия.