Автомобили

Toyota и Lexus представиха гама от нови серийни и концептуални автомобили

   
Toyota и Lexus представиха гама от нови серийни и концептуални автомобили

Lexus изпълнява ролята си на лидер в технологиите за електрически автомобили в групата TOYOTA, представяйки иновативни системи за задвижване на европейския пазар

• Световна премиера на новия електрически SUV RZсъс захранване от батерия 

• Това е първият модел, който предлага steer-by wireсистема за кормилно управление на Lexus и виртуална система за ръчно превключване на предавките Interactive Manual Drive

• Три нови електрически модела Lexus със захранване с акумулаторна батерия ще дебютират през следващите 12 месеца

Lexus утвърждава стратегическия си статут на лидер в технологиите за електрически автомобили, захранвани с батерии в групата TOYOTA. Днес той представи техническите иновации, които ще станат факт на пазара на електрически автомобили, захранвани с батерия (BEV)в Европа през следващата година.

На световната премиера на новия луксозен електрически SUV RZ в Брюксел, компанията разкри, че този модел ще интегрира както система за кормилно управление без директна връзка на волана с колелата steer by wire, така и интерактивната система Interactive Manual Drive, софтуерно базирана система, която симулира ръчното превключване на предавките. Тези иновации демонстрират как Lexus съчетава високотехнологичен хардуер и авангарден софтуер, за да реализира амбициите си за разработване на базирани на софтуер автомобили.

RZ ще бъде един от трите нови BEV модела, които Lexus ще представи през следващите 12 месеца.

Тези съобщения бяха направени на фона на рекордни постижения в продажбите и бърз растеж на търсенето от страна на клиентите на електрически и plug-in хибридни модели на Lexus.

Днес, Паскал Рух, вицепрезидент Lexus Europe and Value Chain, отбеляза пред международните медии: „Приносът на Lexus към тази стратегия е ключов не само по отношение на броя на автомобилите, но и в развитието на технологиите за електрифициране. Докато се фокусираме върху електрификацията и доставяме основната радост от шофирането или създаваме нови изживявания при шофиране, ние оставаме бдителни и внимателни относно нуждите на нашите клиенти.

„С оглед на това ние следваме принципа „точният продукт, на точното място, в точното време, без да изоставяме никого“.

Рекордно пазарно представяне 

Мултицелевата стратегия на Lexus за предоставяне на клиентите на цялостен спектър от възможности за електрифицирано задвижване спомогна за постигането на рекордни продажби в Европа. Това е факт и в световен мащаб, благодарение на най-силната гама модели на марката досега. През 2024 г. представянето й в Европа достигна нов връх, като се повиши с до 20% спрямо общия брой продадени автомобили за предходната година до повече от 88 000. Това я прави една от най-бързо развиващите се автомобилни марки в региона. Тези резултати и осигуриха 2,5% пазарен дял, най-големият досега за Lexus.

Основен принос за този успех имаше изцяло новият компактен кросоувър LBX, от който бяха продадени почти 24 000 броя през 2024 г. Към това се добавят Plug-inхибридни (PHEV) модели, които представляват 20% от общите продажби и електрически модели със захранване от батерия, които удвояват обема на продажбите си спрямо предходната година.

Силното представяне в Европа допринесе значително за постигането на нови рекордни глобални продажби за марката, които се увеличиха с 3,3% до повече от 850 000 автомобила.

Импулсът на продажбите продължи и през 2025 г., като резултатите от първите два месеца показват, че продажбите отново са се повишили с повече от 20%.

Новият Lexus RZ

 

 

Новият RZ бележи прогрес във всички области, отразявайки ролята на Lexus като лидер на групата TOYOTA в технологиите за електрически автомобили, захранвани с батерии, за да внесе иновация и вълнение в изживяването при шофиране.

Това е първият модел, който предлага новата система за кормилно управление без пряка връзка между волана и колелата steer-by-wire на Lexus. Тя осигурява лесен, плавен и интуитивен контрол с приблизително 200 градуса завъртане на волана от неутрална позиция до ляво или дясно.

 

 

Дебют ще направи и новата система за интерактивно ръчно превключване на предавки на Lexus InteractiveManual Drive, виртуална система за ръчно превключване на скоростите. Тя ще се предлага за RZ 550e F SPORT, най-мощният и динамичен модел в новата гама. Водачът ще използва лостчетата за превключване на предавките, сякаш работи с механична осемстепенна трансмисия, помагайки да се увеличат в максимална степен ползите от задвижването на четирите колела.

Lexus също направи подобрения в интелигентната система за задвижване на четирите колела DIRECT4. Задният задвижващ мост eAxle, който сега осигурява мощност, сравнима с тази на предния, ще предлага още повече гъвкавост при разпределението на задвижващата мощност към двата моста.

Изцяло променена е системата за електрическо задвижване на RZ, което включва литиево-йонна батерия с по-висок капацитет (77,0 кВтч), която ще помогне за осигуряването на допълнителен пробег от 100 км (в зависимост от модела и окончателната хомологация). В съчетание с новата функция за предварително кондициониране на батерията и по-мощната бордова силова електроника, която осигурява зареждане с до 22 кВт (AC), тя ще има принос за намаляване на времето за зареждане.

Lexus усъвършенства и интелигентната система за задвижване на всички колела DIRECT4. Благодарение на повишената мощност на задния eAxle моделът разполага с по-голяма гъвкавост при балансиране на въртящиямомент между предния и задния мост, увеличавайки стабилността и сцеплението и повишавайки нивото на удоволствие за водача. 

Новият RZ ще бъде представен в Европа през есента на 2025 г.

Новата, разширена гама предлага повече мощност, по-висока ефективност и динамика, и осигурява повече удоволствие от шофирането

• Първо приложение на системата за кормилно управление на Lexus steer-by-wire

• Цялостната промяна на електрическото захранване и задвижване, с увеличен пробег и по-бързо зареждане

• Представяне на първия модел RZ F SPORT, RZ 550e, предлагащ повече мощност и новото интерактивно ръчно превключване на предавки на Lexus Interactive Manual Drive 

• Пазарното представяне на новия RZ в Европа ще е през есента на 2025 г

Днес в Брюксел, Белгия е световната премиера на новият Lexus RZ. Електрическият луксозен SUV със захранване от батерия е изцяло усъвършенстван и предлага изживяване при шофиране на по-високо ниво, иновативни технологии, които осигуряват повече мощност, подобрен контрол, с повече удоволствие и по-дълбоко ангажиране на водача. Тези новаторски промени са придружени от допълнително подобряване на усещането за лукс в интериора. 

Lexus е пионер в електрификацията на луксозния пазар, започвайки с представянето на пазара на RX 400h през 2005 г. и последователно преследвайки баланс между качество на шофиране и ангажираност от една страна и ефективност и опазване на околната среда от друга. Със своята визия Lexus Electrified, обявена през 2019 г., компанията се стреми да постигне неутрален по отношение на въглеродните емисии въглероден отпечатък, като предлага широк спектър от технологии за задвижване, включително електрически, хибридни и plug-in хибридни, за да отговори на разнообразните нужди на своите клиенти и пазари.

RZ беше представен на пазара през 2023 г. като първия модел на Lexus, базиран на специална глобална платформена архитектура за електрически автомобили, захранвани с батерии (BEV). Той предложи ново изживяване при шофиране, специфични пропорции и дизайн, станал възможен благодарение на технологията за електрификация. През 2024 г. гамата беше разширена с въвеждането на модел с предно задвижване, в отговор на търсенето на клиентите.

Разработката на новия RZ се фокусира върху четири ключови стълба: удоволствие от шофирането; пробег и зареждане на батерията; динамични качества и дизайн.

Водещо сред технологичните иновации е първото приложение на системата за кормилно управление на Lexus. То осигурява ново изживяване при шофиране с хармонично, лесно и по-интуитивно управление, осигуряващо изключително удоволствие при шофиране по пътища с много завои. Освен това кормилното управление осигурява повече отзивчивост и обратна връзка за водача, и не предава обратно към волана нежелани вибрации. За да се гарантира, че желаните качества на Lexus Driving Signature са постигнати, автомобилът е преминал през широкомащабен развоен процес в тестовия център на Lexus Шимояма в Япония.

За първи път новата моделна гама на RZ ще получи и F SPORT динамична версия. RZ 550e със задвижване на четирите колела е най-мощният вариант на RZ и предлага ново изживяване при шофиране на електрически автомобил с Lexus Interactive Manual Drive, електронна система, която осигурява виртуално ръчно превключване на предавките (повече подробности за RZ F SPORT в специалната глава по-долу).

Както винаги при Lexus, основен фокус е поставен върху клиента, за да се гарантира, че освен осигуряването на допълнителна мощност, RZ е станал по-ефективен и може да предложи по-добро потребителско изживяване. Цялостното усъвършенстване на системата за електрическо задвижване BEV, включително промените в литиево-йонната батерия с цел постигане на по-висока изходна мощност и капацитет, както и новото поколение на задвижващите мостове eAxle на Lexus, позволяват увеличение на пробега с до 100 км (в зависимост от модела и окончателната хомологация).

В допълнение, времето за зареждане на батерията ще бъде по-кратко, в голяма степен и благодарение на въвеждането на нова система за предварително кондициониране на батерията и бордова силова електроника с възможност за AC зареждане с 22 кВт мощност.

Глобалното представяне е първата стъпка, преди представянето на новия RZ на европейския пазар от есента на 2025 г.

Напълно преработена система за захранване и задвижване

 

 

Електрическата система на батерията на RZ е претърпяла цялостна ревизия с акцент върху повишаване на качеството, както на практичността, така и на удоволствие от шофирането. Ключовите промени включват въвеждането на нова eAxle с повишена мощност на двигателя и ефективност на инвертора и значително намаляване на загубите. Захранването се осъществява от нова литиево-йонна батерия с увеличен до 77,0 кВтч капацитет.

С по-високите си динамични показатели и повече варианти, новият RZ ще разшири обхвата си на пазара, обслужвайки по-широк спектър от нужди и предпочитания на клиентите.

Параметрите на литиево-йонната батерия са подобреничрез промени на качествата и увеличаване на броя на литиево-йонните клетки. На свой ред това позволява постигане на по-висока мощност от електрическия мотор на задвижващия мост eAxle. За клиента това означава не само подобрени ускорение и максимална скорост, но и по-вълнуващо и отзивчиво шофиране в средния скоростен диапазон.

Принос за по-високата изходна мощност има и въвеждането на водно охлаждане за батерията и BEV системата.

Благодарение на комбинирането на батерията с висока мощност и различните варианти на eAxle, гамата RZ включва три различни варианта на мощност: 224 к.с. по DIN/165 кВт при RZ 350e; 380 к.с. по DIN/280 кВт при RZ 500e; и 408 к.с. по DIN /300 кВт в RZ 550e F SPORT.

В допълнение капацитетът на теглене на прикачен товар на RZ със задвижване на всички колела е удвоен и той вече може да тегли ремарке със спирачки с тегло до 1500 кг.

Увеличен пробег 

Техническите подобрения на задвижването на RZ водят до значително увеличение на пробега с едно зареждане. Такива са например намаляването на загубите на мощност в задвижващите мостове eAxle, увеличенияткапацитет на батерията и оптимизирането на системите за управление. Временните данни показват, че пробегът на новия RZ е увеличен с до 100 км (в зависимост от модела и окончателната хомологация).

Намалено време за зареждане

Ефективността на зареждане също е подобрена, благодарение на увеличаването на капацитета на батерията, промени на структурата и, както и интегрирането на нова бордова силова електроника с мощност от 22 кВт (AC), с презумпцията за развитие на обществена инфраструктура, която поддържа по-бързо зареждане.

Зареждането при ниски температури е подобрено с нова функция за предварително кондициониране на батерията. Технологията оптимизира температурата на батерията преди да започне зареждането, като елиминира забавянето на процеса на зареждане с голяма мощност. В резултат от това времето за зареждане се намалява с около 30 минути.

Уникално усещане при системата за кормилно управление на Lexus steer-by-wire

 

 

Новият RZ е първият модел, който използва новата система за кормилно управление на Lexus. Тя осигурява нова форма на интуитивно и удобно шофиране, което хармонично интегрира водача и автомобила, като същевременно трансформира традиционния кокпит на водача.

Воланът не е кръгъл, а с почти правоъгълна форма, без горна и долна секция и с извити ръкохватки от лявата и дясната страна. Дизайнът помага на водача да фокусира вниманието си върху пътя отпред, а неговата компактна форма дава възможност за освобождаване на повече място около коленете и краката за по-лесно влизане и излизане от автомобила.

Кормилната система работи в диапазон от приблизително 200 градуса завъртане на волана неутрално до крайно ляво и до крайно дясно положение. Това осигурява на водача прецизен контрол и удобство.

Освен това, благодарение на динамичното регулиране според скоростта на автомобила на предавателно отношение на кормилната уредба, той осигурява по-лесна маневреност при ниски скорости, динамична управляемост при шофиране по пътища с много завои и високо ниво на стабилност при движение в права посока при високоскоростно шофиране по магистрала.

Въпреки че няма физическа връзка между волана и колелата, водачът получава подходяща обратна връзка, предавана чрез електрически сигнали, свеждайки до минимум неприятните вибрации.

Еволюция на управлението на задвижването Lexus DIRECT4

 

 

Освен обновяването на системата за захранване и задвижване на RZ, променена е и системата контрол на движението на автомобила DIRECT4. Това е уникална за Lexus технология, която подобрява сцеплението и стабилността на моделите със задвижване на четирите колела.

При тръгване и ускорение по права линия разпределението на мощността, съответно преден/заден мост се контролира в пропорция между 60:40 до 0:100, за да се потисне накланянето и да се създаде усещане за директно ускорение. При завиване съотношението на разпределение се оптимизира в диапазона 80:20 и 0:100, според скоростта на автомобила и ъгъла на завиване, за да съответства на условията на шофиране.

В процеса на завиване повече мощност се насочва към предния мост, за да се постигне плавна крива в завоя. При излизане от завой разпределението на въртящия момент е в съответствие с натоварването на всяко колело, за да се поддържа баланса на автомобила, да се осигури добро сцепление и управляемост и стабилно ускорение. Резултатът е сигурност, удоволствие от шофирането при завиване и прецизно следване на кривата.

Възприемането на интегрираното управление на динамиката на автомобила (Vehicle Dynamics Integrated Management, VDIM) на Lexus допринася за по-хармонично и по-комфортно возене, заедно с подобрена стабилност при шофиране и избягване на аварийни ситуации.

Поведение Lexus Driving Signature

Мисията на Lexus е да гарантира, че всеки модел в гамата му предоставя Lexus Driving Signature, единно изживяване при шофиране, при което водачът се радва на комфорт, увереност и контрол по всяко време. Стратегическите мерки, приложени към новия RZ, засилват тези качества.

Структурната твърдост на каросерията е увеличена с подобрения в носещата рамка на радиатора и добавяне на усилващ елемент в задната част. Това спомага за намаляване на деформацията на усукване, като на свой ред допринася за чиста и линейна реакция на кормилното управление.

Окачването включва допълнителна фина настройка на предните и задните амортисьори и пружини с цел подобряване на динамичните качества, стабилността и комфорта на возене.

Стремеж към тишина и комфорт

Изключителната тишина в купето е ключово качество на електрическите автомобили на Lexus, но с новият RZ Lexus го развива на още по-високо ниво, с използването на нови технологични решения, шумоизолация и мерки за звукопоглъщане. Сред тях са нова подова конструкция за потискане на шума под задните седалки и подобрена звукоизолация на множество места. За справяне с шума от пътя и вятъра е приложена шумоизолация за капака на купето, облицовките на задните врати и багажното отделение. Предприети са и действия за допълнително потискане на вибрациите.

Нови технологии в интериорния дизайн

Lexus създаде първата облицовка в интериор, с лазерно обработена графика, приложена към ултравелур. Изработени от 30% устойчиви материали на растителна основа, облицовките на панелите на вратите от ултравелур (Ultrasuede) създава нов израз на лукс.

За първи път се прилага и многоцветното амбиентно осветление с нов, динамичен ефект на сянка. Това решение генерира променящи се модели, които създават приятно усещане при пътуване в интериора и предпоставки за емоционална, комфортна връзка с пътниците в автомобила. Нова функция за затъмняване на панорамния покрив спомага за поддържането на комфорт в интериора при ярко слънце. Чрез намаляване на отраженията, той прави възможно едновременното използване на затъмняващ се покрив и електронно огледало за обратно виждане.

НОВИЯТ RZ 550e F SPORT

• Динамиката и стилистиката на F SPORT, вече и в гамата RZ

• Максимална мощност 408 к.с. по DIN / 300 кВт

• Първата виртуална смяна на предавки с интерактивно ръчно превключване 

• DIRECT4 задвижване на всички колела

Част от новостите при RZ е и предлагането на модела F SPORT, който осигурява на клиентите възможност за по-вълнуващо шофиране с по-спортен стил и атмосфера в купето.

550e F SPORT е най-мощният RZ модел, с мощност от 408 к.с. по DIN / 300 кВт. За да се гарантира, че тази по-висока мощност се превръща в динамично и ангажиращо поведение на пътя, окачването е с променени настройки на амортисьорите и пружините.

За първи път при Lexus интерактивно ръчно превключване на предавки

F SPORT използва за първи път системата Interactive Manual Drive на Lexus, осигуряваща на водача по-дълбоко взаимодействие с автомобила, като му позволява да контролира изходната мощност с лостчета за превключване на предавки, по подобие на тези за превключване на предавки при наличие на многостепенна трансмисия. Работата е придружена от обратна връзка в реално време при подаване на „газ“, както и звуци и визуални ефекти, които създават по-тясна връзка между човека и машината.

Системата е програмирана с виртуална осемстепенна настройка за „превключване“ на предавките. Въртящият момент на виртуалния източник на задвижване се изчислява според позицията на педала на газта и скоростта на автомобила, след което се умножава по условното предавателно съотношение на избраната виртуална предавка. За да подобри изживяването, Lexus възпроизвежда звука на двигател и системата работи с ограничител на оборотите, така че водачът да има усещане за синхронизиране на превключването на предавките и промените в състоянието на автомобила, които произвеждат.

За да помогне на водача да усъвършенства времето за превключване, указател за превключване на инструменталния дисплей показва състоянието на автомобила.

Външна стилистика на F SPORT 

Стилистиката на външността е подчинена на динамиката. Това допринася също за аеродинамичната оптимизация на RZ 550e F SPORT и формира смелия му визуален израз. Сред функционалните елементи са лайстни на предната броня, канали за охлаждане на спирачките, преден и заден спойлер и задна броня. 20-инчовите колела с аеродизайн имат алуминиева основа и гумени аеродинамични облицовки. Освен че подобряват енергийната ефективност чрез изглаждане на въздушния поток, те спестяват и тегло.

Моделът F SPORT ще се предлага в ексклузивен нов цвят на екстериора, Neutrino Grey, твърдо, масивно покритие с метални акценти, които ще създадат силен контраст с черните стилни елементи на автомобила.

F SPORT интериорен стил

Специалният интериор на F SPORT, е в Black x Dark Grey, със сини шевове, вдъхновени от динамичното усещане при шофиране, характерно за електрическите автомобили. Дизайнът включва и стилистичен панел с микрогеометричен модел.

Предните седалки са с конструкция използваща интегриран метод за формиране на пяната, за да осигурят изключително ниво на опора на седалката. Другите детайли включват F SPORT лайстни и волан и алуминиеви педали.