Използване на телефони по време на шофиране, ниските санкции за нарушителите и лоша маркировка са най-честите причини за тежките пътни инциденти в страната. Според данните на Европейския съвет за безопасност на транспорта страната ни заема едно от първите места в Европа по най-опасно шофиране.
Проучване от януари на Института за пътна безопасност показва, че 78% от водачите на превозни средства използват мобилни устройства по време на шофиране.
"Нашето проучване беше проведено в големите градове в България, 12% от водачите си признават, че попадат в ПТП, докато са си държали телефона. Санкциите са ниски, те са в рамките на 50 лв. и 8 контролни точки, освен това ние не третираме системно проблема - при повторен акт няма двойно или тройно увеличение, плащат същото. Ние поискахме данни колко са нарушителите, те прогресивно се увеличават през годините", каза Емил Марков от Института за пътна безопасност.
В студиото на "България сутрин" той заяви, че нарушителите най-вероятно са много повече. “Ние сме доста изостанали технически, използваме камерите основно за превишена скорост. В Германия и Франция камерите хващат всяко едно отделно нарушение. Времето за реакция в градска среда, където най-често стават ПТП-та с пешеходци, е 12 метра, за които ние си мислим, че имаме контрол върху колата, но това не е така. Само за миналата година имаме над 95 загинали лица, които са пешеходци", допълни Марков.
Според него в последните месеци сме фокусирани изключително много върху пияните и дрогирани шофьори, а статистиката показва, че за миналата година има 2 загинали вследствие от алкохол и 1 от наркотици.
Пред Bulgaria ON AIR експертът добави, че разсейването има много повече травматизъм. “Глобите вървят от 25 евро до Естония и Холандия, където са около 400 евро. Нарушенията трябва да се третират системно. Трябват административни промени. Повечето хора са самонадеяни на пътя и не го осъзнават, докато не им се случи ПТП", категоричен е Марко и добиче, че според него институциите само си “прехвърлят топката”.