Анализи

Инж. Ясен Ишев: Поне 1/3 от парите за пътища се крадат

   
Инж. Ясен Ишев: Поне 1/3 от парите за пътища се крадат

Ако не се крадат по 20-30%, а чувам и за повече, ще има пари за безопасни пътища. Гибелта на Сияна и всички загинали на пътя тежи на съвестта на политиците, които не приемат добри правила и не създават условия за контрол. Това коментира в предаването "(О)позиция" специалистът по пътно строителство и председател на Научно-техническия съюз по транспорта инж. Ясен Ишев.

Ишев е извършил лична инспекция на участъка от главен път 3 между Рударци и Телиш, в който при тежка катастрофа загина 12-годишната Сияна, и счита, че има проблем със състоянието му. При нормална скорост на движение обаче не би следвало да има сериозни затруднения и вероятно шофьорът на влекача е натиснал спирачки в неподходящ момент.

"Посетихме мястото в четвъртък, когато беше въведено първо ограничение за движение със скорост до 60 км/час, а после - до 70 км/час. Никой не спазваше този знак. Тировете и колите фучаха със скорости от порядъка на 100 км/час. Самите теренни условия позволяват тези по-високи скорости. Радиусът на кривата на този завой е много голям, наклонът е силен, колите увеличават скоростта си. Може би шофьорът е натиснал спирачки в неподходящ момент и ремаркето се е завъртяло. В момента се коментира основно състоянието на пътя, но основната вина за повечето ПТП е на водачите", каза той.

"АПИ не може да бъде държана отговорна за неща, за които не отговаря. Агенцията постоянно е поставена в условия на недоимък и не може да работи. Не се работи изобщо с ясна програма за елиминиране на участъци с концентрация на ПТП. За това са виновни хората в Народното събрание и Министерския съвет", категоричен бе Ишев.

Според него безопасността на пътищата следва да е приоритет номер едно, защото на пътя загиват хора и се води постоянна война, но това не се случва.

"Гибелта на Сияна трябва да лежи на съвестта на всички, които дават и взимат подкупи и на онези, които не приемат работещи правила", посочи Ишев.

Той даде пример с липсата на ограничения за средните скорости у нас, с липсата на добро обучение в областта на образованието по безопасност на движението, с липсата на реален контрол върху състоянието на пътищата.

Според Ишев натискът на обществото трябва да продължи, докато няма промяна, но тя трудно ще се случи без работеща съдебна система и наказания за злоупотреби и нарушения.