Началото на активния туристическия сезон в Хърватия се задава, а туризмът представлява съществен дял от хърватската икономика и въпросът как ще бъде засегнат от новите американски мита е изключително дискутиран в сектора.
Засега обаче е трудно да се прецени, казват експерти и представители на бранша.
Приходите на Хърватия от чуждестранни туристи през 2024 г. възлизат на 14,97 милиарда евро, с 2,7 на сто или 388,6 милиона евро повече в сравнение с 2023 г. Хърватия е регистрирала увеличение с 4 процента на броя на туристическите посещения до над 21,3 милиона души и един процент увеличение на нощувките до над 108,7 милиона през 2024 г. Туризмът представлява около 20 процента от брутния вътрешен продукт на страната с население близо 3,9 милиона души.
По-високи мита върху вноса в САЩ, наложени от администрацията на американския президент Доналд Тръмп, влязоха в сила тази сутрин в 7:01 ч. българско време. Хърватия е член на ЕС, а редица продукти, които Евросъюзът изнася за САЩ, са обложени с 20 процента.
Има вероятност да намалее броят на американските туристи, тъй като нарастват разходите за път и отслабва вътрешното потребление в САЩ, пише хърватският сайт "Индекс".
Най-големи обаче са опасенията от вторичните последици, т.е. че митата на Тръмп ще се отразят на икономиките на европейските страни, откъдето пристигат туристи в Хърватия. Заради новите митнически тарифи може да се стигне до рецесия и отрицателни последици, които ще се отразят на хърватския туризъм.
От най-големите хотелиерски компании в Хърватия казват, че засега няма отказани резервации за предстоящия сезон, нито е забелязана промяна в тенденцията за нови резервации, отбелязва изданието „24 сата“.
Директорът на Хърватската туристическа асоциация Велко Остоич представи проучване за настроенията сред хотелиерите преди предстоящия туристически сезон, според което повечето хотелиери гледат с уверен оптимизъм към туристическата 2025 година, но ги притесняват оперативните разходи и разходите за труд, тъй като понижават рентабилността и възможностите за инвестиции.
Резултатите от проучването сочат, че около 81 на сто от местните туристически компании отчитат ръст на резервациите от над 6 на сто на годишна основа, очаква се и лек ръст на приходите, като 57 процента прогнозират ръст над 6 на сто.
Заради ситуацията в света, а и повишеното внимание към митата, 83 процента от анкетираните очакват засилване на търсенето на оферти от типа "last minute".
Според проучването две трети от хотелиерите са вдигнали цените на стаите с между два и три процента, което съответства на инфлацията, а цените на храните и напитките растат с около пет на на сто, посочва сайтът "Пословни".
Остоич отбеляза, че проучването е правено преди обявяването на новите американски мита и сега е трудно да се прецени техният ефект върху туризма.
"За момента няма отказани резервации, нито пък това се отразява на новите в хотелите. Мисля, че ще се стигне до някакво споразумение и че туризмът тази година ще се представи както се очаква," каза Остоич.
Той допълни, че освен това се предвижда, както и миналата година, за туризъма тази година да бъдат издадени малко над 50 000 разрешителни за работа на чужденци.
Миналата година чуждестранните туристи са оставили в Хърватия почти 15 милиарда евро, а дали сумата ще бъде по-малка тази година, все още е трудно да се предвиди, отбелязва сайтът Индекс.
Над 776 000 гости от САЩ миналата година са направили 2,2 милиона нощувки. Те са известни с това, че харчат доста, но са едва на 12 място по брой сред чуждестранните туристи. Поради тази причина председателят на Асоциацията на туристическите агенции към Хърватската икономическа камара Борис Жгомба се опасява повече от това, което може да донесе икономическата криза.
„Разбира се, прекалено рано е да се преценят последиците, но те все пак могат да се развият в две посоки. Първата е американският пазар - заради понижаването на стандарта и по-малкото посещения в Европа. Повече се притеснявам обаче от вторичния ефект. Става дума за това, че влиянието на митата може да се отрази на икономиката на страните, от които пристигат нашите гости,” каза Жгомба.
По думите му може да се стигне до рецесия и до някои негативни последици, които ще се отразят на туризма. Той обаче е на мнение, че новите мита са ранна фаза на заемане на позиция за преговори.
“Не съм сигурен, че е приключено с въпроса за митата. Смятам, че Тръмп го е показал досега. Факт е обаче, че обявяването на митата предизвиква една огромна несигурност,“ каза Жгомба.
Той допълни, че несигурността е най-големият неприятел на туризма и сегашното положение не е добро за сектора. Жгомба смята обаче, че е рано да се прогнозира в каква степен и как това ще се отрази на туризма.
Засега няма анулирани резервации, а според Невена Томаш Чикеш, генерален мениджър на хотел Диоклециан, така ще бъде през този туристически сезон, но не е ясно какво ще се случи следващия.
Засега няма признаци (за анулиране), тъй като този сезон отдавна е резервиран. Смятам, че въвеждането на новите мита няма да се отрази на този сезон. Може да има някакви незначителни анулирания, каквито винаги има. Но определено ще променят следващия сезон и тези след него, ако се реализират обявените мита на Тръмп, каза Невена Томаш Чикеш, цитирана от сайта "Индекс".