Истинското отпушване на трафика обаче ще се случи, когато се изгради цялата последна отсечка на “Струма”.
Голямото великденско пътуване показа, че за съжаление, Кресна става новият Шенген. Това, което предричахме, е, че след пускането на тунела “Железница” тапите вече ще се образуват в района на Кресна. Това заяви по телевизията малко след последния Великден Владимир Тодоров, шеф на Асоциацията на пострадалите от пътни катастрофи.
И допълни, че според неговата информация изграждането на обхода на Кресна, който е част от предстоящия последен участък от магистрала “Струма”, било напълно подготвено и МРРБ и АПИ трябва незабавно да го стартират. Че след дългогодишната сага по довършването на “Струма” нещата наистина вече се отпушват, се говори от няколко седмици насам и в строителния бранш. Но истината се оказва малко по-различна.
От регионалното министерство казаха за “24 часа”, че действително предстои издаването на разрешително за строеж на обхода на Кресна, но преди това трябва да се довършат още няколко неща.
На 21 март експертен технико-икономически съвет на министерството е приел техническия проект за изграждането на обхода, но с няколко забележки, които се отстраняват в момента и се чака съгласуване от МВР - Благоевград, и ЕРМ Запад.
На 15 април в “Държавен вестник” бе публикуван парцеларният план на съоръжението, но документът може да се обжалва в 14-дневен срок. Заради великденските и последващите празнични почивни дни този срок ще изтече чак на 9 май. Когато влезе в сила, МОСВ ще бъде уведомено, за да каже дали е нужно да се прави ОВОС. Ако не е необходимо, Басейновата дирекция ще трябва да издаде разрешенията за водоползване и едновременно с това да стартират отчуждителните процедури.
По всяка вероятност парцеларният план няма да бъде обжалван. Преди няколко месеца екологичните организации поеха ангажимент в присъствието на представител на Еврокомисията да не пречат повече на довършването на “Струма” срещу ангажимента на държавата да извади напълно последната отсечка от Кресненското дефиле и сегашният път с колчетата да стане само локален.
Самите отчуждителни процедури не се очаква да създадат големи забавяния, тъй като според закона при обектите от национално значение може да се обжалват само сумите, но не и актовете за отчуждение, които трябва да влязат в сила веднага.
Процедурата по издаване на разрешителното за строеж може да започне едва когато и трите условия са налице и затова от МРРБ не се ангажират с точен срок. Но по всяка вероятност това ще стане още това лято и на практика довършването на “Струма” в тази част поне може да стартира. Факт е, че има избран изпълнител и договор с него е сключен още през 2023 г.
Обходът на Кресна обаче сам по себе си не може да реши основния проблем – че в тази част магистралата прекъсва. Съоръжението просто ще помогне да се избегнат влизането на трафика в самата Кресна и тапите, които се образуват там. В този смисъл е малка крачка към подобряване на движението и доста голяма за довършването на “Струма”.
Обходът започва 1 км преди Кресна в посока Кулата и заобикаля града откъм изток (виж картите).


Включва се в наскоро изграденото пътно кръстовище “Кресна”, където пътят се качва на магистралата към Кулата.
Обходният път ще бъде с две платна и дължина 5,5 км. Проектната скорост е 80 км/ч. Ще бъдат изградени два тунела – един с дължина 630 м и втори с дължина 250 м. Осигурени са паркинги за 100 тира и автобуса, както и място за търговски площи. Ще се изградят и четири моста с обща дължина 1,2 км, тъй като трасето пресича два пъти река Струма. Пълно завършване на магистралата обаче ще има, когато започне изграждането на 23-километровия източен вариант, което също е в ход, но участъкът е доста по-сложен от обхода на Кресна. Текат процедури и по осигуряване на още едно платно на магистралата в този район, по който да се движи трафикът в обратната посока.