Новини

Ген. Спас Спасов: Има версия и за саботаж на F-16

   
Ген. Спас Спасов: Има версия и за саботаж на F-16

Не е изключена нито една от възможните версии защо българският изтребител F-16 не може да лети, включително има такава и за възможен саботаж.

Това обясни пред БНР ген. Спас Спасов, бивш военен пилот и председател на фондация "Български ВВС".

Не знаем дали става дума за производствен дефект, или вината е в тези, които го експлоатират в Трета авиационна база, посочи ген. Спас Спасов.

Преди ден командирът на ВВС ген. Николай Русев обяви, че българският F-16 не може да лети в момента, тъй като една от системите на самолета е дала отклонение. За проблема пък се разбра от остра размяна на реплики между лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и президента Румен Радев. Стигна се дори до заплаха на Борисов да бъде уволнен близкият до Радев ген. Русев, след като президентът си позволи да коментира състоянието на изтребителя с журналисти, които са го придружавали във Варшава.

"Неприятни закачки и така и едните, и другите да печелят симпатиите на собствения си електорат", коментира ген. Спасов разменените реплики между Борисов и Румен Радев.

"Чух да казва Борисов командирът на ВВС да бъде уволнен. Това е нещо злобно ли, как да го кажа. Не виждам какво общо има командирът на ВВС, ако е отказал в момента американският самолет. Аз съм фен на този самолет. Харесва ми неговата платформа, възможностите му са страхотни. Всеки самолет дава откази, това е нормално. Това е сложна техника. Дори една лампичка да изгори, самолетът се спира от полети, докато не се смени. Това сега удари със страхотна сила в ушите и очите на хората - и на привърженици, и на противници на тази техника. Да, защото имаме само един самолет Ф-16 в момента. Нормално е да има такива откази", коментира той, като подчерта, че не знае какъв е проблемът, заради който Ф-16 е дал някакво отклонение.

"Предполагам, че има достатъчно фактори, които да се погрижат, за да се разбере произходът на това отклонение. То може и да е съвсем незначително, но самолетът трябва да бъде в кондиция за полети. Това, че е прелетял от САЩ до България, не означава, че отказът не може да се е появил и след това, а може и по време на полета, но това да не е нещо опасно", добави още ген. Спасов.

Повредата трябва да се покрие от гаранцията на изтребителя Ф-16, защото всичко е в договорите за гаранционно обслужване, обясни той:

"Ако в момента няма на склад необходимата част, тя може да бъде доставена. В складовете на НАТО има части и това ще бъде отстранено".