Българската народна банка (БНБ) обяви обществена поръчка за осигуряване на самолетни билети за превоз по въздух на пътници и багаж, и на хотелско настаняване при служебни пътувания. Това установи TravelNews в регистъра на търговете. Поръчката е за 4.4 млн. лв., като крайният срок за подаване на офертите е 29 май 2025 г. Срокът за изпълнение на услугите, предмет на настоящата обществена поръчка, е 4 години.
Туроператори алармираха пред TravelNews, че изискванията за кандидатстване са скандални и ограничават конкуренцията и свободния пазар. В заданието е записано, че предлаганите от участниците такси са в лева без ДДС и не могат да бъдат по – високи от 1 лев без ДДС. „Това е недопустимо, безобразие, държавен рекет и стимулиране на корупцията“, коментира представител на бизнеса, който не желае да бъде цитиран. Според туроператора не може да се слага ограничение на таксата за обслужване, защото това е официалната печалба за фирмите. Излиза, че в сумите на самолетните билети и на хотелското настаняване ще има скрити надценки, от които ще се печели и ще се дават комисионни, обясниха от компанията. Същото подчертаха и други туроператори, които участват редовно в обществени поръчки. Те ще алармират за ситуацията браншовите сдружения и ще подготвят жалби до Комисията за защита на конкуренцията, до Европейската централна банка и до Европейската комисия.
Методиката за оценка на офертите е такса за издаване на един самолетен билет (такса обслужване); такса за обслужване за хотелско настаняване за конкретна заявка; при смяна на датите на пътуването и/или имената на пътника се задължават да освобождават възложителя от дължимите по тарифни условия глоби и доплащания, като дадат % от стойността на същите; при отказ от пътуване се задължават да освобождават възложителя от дължимите по тарифни условия глоби и доплащания, с % от същите; предоставяне на бонусен (безплатен) самолетен билет при всяко достигане на стойност от ……... лв. на закупени от възложителя самолетни билети.
Teztour
Всички оферти, които отговарят на обявените от възложителя условия и бъдат допуснати до разглеждане, ще бъдат оценявани по отношение на икономически най-изгодната оферта по критерия „най-ниска цена” при следните показатели за определяне на комплексната оценка: такса за издаване на един самолетен билет (такса обслужване) - 30 точки. Такса за обслужване за хотелско настаняване за конкретна заявка – 10 точки. Освобождаване (в процент) от дължимите по тарифни условия глоби и доплащания при смяна на датите на пътуването и/или имената на пътника - максимална оценка – 15 точки. Освобождаване (в процент) от дължимите по тарифни условия глоби и доплащания при отказ от пътуване - 15 точки. В случай че участник оферира 0 % като процент освобождаване от дължимите по тарифни условия глоби и доплащания при отказ от пътуване, той ще получи 0 точки.
Предоставяне на бонусен (безплатен) самолетен билет при всяко достигане на съответна стойност в лева на закупените от възложителя самолетни билети – максимална оценка – 30 точки. В случай че участник не предлага бонусен (безплатен) самолетен билет при достигане на съответна стойност на закупени от възложителя самолетни билети, той не прави предложение в образеца на ценовото предложение и при оценка на ценовото му предложение по този показател ще получи 0 точки.
Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) отдавна определя случващото се с обществените поръчки за самолетни билети и хотелско настаняване като подозрително, защото не съществуват толкова ниски такси за обслужване на пазара. Организацията обединява IATA агенциите в България, които са оторизирани за издаване на самолетни билети от Международната асоциация за въздушен транспорт. Според тях е странно да има толкова ниски стойности, които трябва да са валидни за 4 години напред, за колкото ще важи договорът по обществената поръчка. Подобно нещо не може да се предвиди нито от туристическите агенции, нито от авиокомпаниите, защото никой не може да прогнозира цените на горивата, инфлацията и летищни такси.
От АБТТА смятат, че като цяло обществените поръчки за самолетни билети на държавата не са прозрачни, като имат много пролуки и вратички. Затова трябва да се въведе механизъм за контрол и проследяване при изпълнението на обществените поръчки. Кандидатите дават ниски цени с цел да спечелят, а след това се предоставят реалните стойности – при покупката на билетите. При обявяването на такса за издаване на самолетен билет от 1 стотинка става ясно, че има скрита печалба в цената на билета, обясни преди време пред TravelNews Димитрина Горанова, от ръководството на АБТТА и управител на „Хепи тур“. Подобна стойност не може да покрие разходите на агенциите за IATA лицензите, към резервационните системи, за заплати и за поддържането на офиса, камо ли за печалба. Това означава, че някъде другаде има скрита печалба. Нормалните пазарни такси за издаване на самолетен билет започват от 30 лв. нагоре.
За обществените поръчки в БНБ отговаряла директно главният секретар Снежанка Деянова. Предната процедура за самолетни билети на банката беше спечелена от „Атлас травелс“. Процедурата тогава се жали от „Аргус травел интернешънъл“ пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС). От КЗК излезе странно решение, с което казваха, че „Аргус травел интернешънъл“ трябва директно да бъдат отстранени от процедурата, а не да се преразгледа класирането, се посочва в официалното становище на комисията. БНБ прави ново класиране и отново на първо място е „Атлас травелс“, а ДЗЗД „България ЕР и Посока“ стават на второ място след отстраняването на „Аргус травел интернешънъл“.
Процедурите за самолетни билети в КЗК най-често попадат при един и същи член - Георгица Стоянова, става ясно от съставите на комисиите при разглеждането на жалби. „След като дойдат преписки за самолетни билети, Стоянова ги взима с цел да се разглеждат от нея“, обясниха служители. Тя беше избрана за член на КЗК от ГЕРБ и е съпруга на изпълнителния директор на „Булгартрансгаз“ Владимир Малинов, който също беше поставен на поста от партията на Бойко Борисов. Подобна е ситуацията и във ВАС. Там повечето дела за самолетни билети попадат при съдия Диана Гърбатова, твърдят служители на институцията. От ВАС обясниха пред TravelNews, че специално за обществената поръчка за БНБ докладчик е била Цветанка Паунова, а Диана Гърбатова е само член на състава. Докладчикът пишел решенията. По принцип във ВАС има 4 състава от общо 10 съдии, които гледат дела по обществени поръчки, допълниха от институцията.